Review: In Fast X moeten Dom en zijn team nog één keer afrekenen met hun eigen verleden

mei 17 2023, 16:00 Entertainment
2558 fxt1 00058 copy
Het lange wachten is voorbij en we kunnen eindelijk genieten van het nieuwste deel van Fast and Furious. Fast X is het begin van het einde. Het laatste deel is opgesplitst als tweeluik, waarvan dit de eerste is. Geen zorgen: the Fast-saga eindigt geheel in stijl. Wij bekeken hem alvast voor je en vanaf vandaag kun jij hem ook gaan bekijken.
Voor de wiskundigen onder ons: hij voelt een beetje als de faculteit van alle voorgaande films. Alle voorgaande films met elkaar vermenigvuldigd dus. Hij is sneller, stoerder, gevaarlijker en grootser dan ooit. Dan moet je zelf maar bedenken of dat een positief of een negatief iets is. Dat willen wij niet voor je invullen. Het is een aaneenschakeling van spektakel, maar realisme is op Fast X niet meer van toepassing.
Nu kun je je afvragen hoe realistisch het is om met twee snelle auto’s nét voor een aanstormende goederentrein langs te springen (deel 1), maar we begrijpen het best als het je nu iets té over the top wordt. We begrijpen je net zo goed als je de volle twee uur watertandend zit te genieten van alles wat je voorgeschoteld krijgt. Want wat je ook vindt, hij is helemaal Fast. Dikke auto’s, bloedstollende actiescènes en prachtige vrouwen. Jep, hij voldoet helemaal aan het plaatje.

Nog gevaarlijkere schurk

Om ieder deel weer interessanter te maken dan de vorige, hebben de producenten een bewezen formule. Ze maken de schurk gewoon iedere keer net iets gevaarlijker. In het laatste deel hoefden ze zich dus echt niet meer in te houden en dat hebben ze dan ook niet gedaan. Dante Reyes (Jason Momoa) is een extravagante showpony, zowel in zijn uiterlijk als in zijn aanslagen. Hij is meedogenlozer dan ooit en kan net zo goed door als megalomane gek.
De Fast and Furious-fans onder ons zullen denken ‘hey, Reyes. Die naam ken ik.’ Klopt. Reyes is niemand minder dan de zoon van drugsbaas Hernan Reyes, die in deel vijf de boef mocht zijn. Hij is nu boos dat Dom en zijn team zijn pappie hebben vermoord en uit op wraak. Zijn doel is dan ook eenvoudig. De hele familie moet kapot. Aan Dom de keuze wie hij redt.
2558 d030 00517r crop scaled

Plot (zonder al te veel spoilers)

Het belangrijkste van de film is dat het ‘team’ vrijwel de hele tijd opgesplitst is van elkaar. Dat is ook precies het doel van Dante. Roman, Tej, Han en Ramsey beginnen met een missie in Rome. Die hele missie blijkt een hinderlaag om ze in de val te lokken. Ze overleven het, zij het ternauwernood, dankzij last minute hulp van Dom en Letty. Dante speelt het slim, waardoor onze helden ineens de terroristen lijken. Als extra moeilijkheidsgraad krijgen ze dus ook de autoriteiten achter zich aan.
Daarna is het team over de hele wereld verspreid en hebben ze de grootste moeilijkheden om aanslag na aanslag van Dante te overleven. Laat staan om hem te pakken te krijgen. Met een heel leger en de lijpste technische hulpmiddelen aan zijn zijde lijken de kaarten dit keer helemaal in het voordeel van de bad guy. Maar ja, dat was in voorgaande films ook zo. En toen leerden we dat niets sterker is dan familie.

Fast X: kijken waard?

Eigenlijk kunnen we daar alleen maar volmondig ‘ja’ op antwoorden. Al ga je hem alleen maar kijken zodat je de hele serie hebt gezien. Dat voelt ook een beetje als een verplichting. Het realisme was natuurlijk al tijden terug vertrokken. En alle mannelijke zintuigen worden weer eens geprikkeld. Auto’s, wapens, vrouwen. Alles waar een klein jongetje van droomt (en een volwassen vent stiekem ook) komt voorbij. Als je na de film naar huis fietst kijk je af en toe nog eens over je schouder of er echt geen Braziliaanse gek achter je aan zit. En je baalt dat het slechts een fiets is waar je op rijdt. Dan was zo’n Dodge Charger toch leuker geweest. Alle Fast and Furious oneliners worden ook weer braaf afgetikt en de graphics zijn beter dan ooit. Hoe bizar de stunts ook zijn, ergens voelen ze levensecht. Ofwel: deze film voelt als thuiskomen voor de F&F-fanaten. En als je de films nog nooit hebt gezien, krijg je gewoon een kicken actiefilm voorgeschoteld.

In ’t kort

Wat: Het verleden achtervolgd Dom en zijn team. De klus in Rio de Janeiro komt keihard terug en vormt de grootste bedreiging voor de familie ooit. Dom wordt voor de keuze gesteld: wie van zijn family redt het wel en wie niet? Wie
: Vin Diesel (Dominic Toretto), Jason Momoa (Dante Reyes), Michelle Rodríguez (Letty Ortiz), Sung Kan (Han), Tyrese Gibson (Roman Pearce), Ludacris (Tej Parker), Nathalie Emmanuel (Ramsey), Jordana Brewster (Mia Toretto), John Cena (Jacob Toretto), Charlize Theron (Cipher), Leo Abelo Perry (Brian/Little B), Jason Statham (Deckard Shaw), Dwayne ‘The Rock’ Johnson (Luke Hobbs), Brie Larsson (Tess) en Daniela Melchior (Isabel). To name a few…
Hoeveel sterren: ✭ ✭ ✭ Saai feitje
: Vin Diesel en Dwayne Johnson kunnen elkaar in het echt niet uitstaan. Er zijn geen scenes waar ze beiden in zitten, omdat ze niet samen op een set zouden kunnen staan.

Trailers Fast X