Honderden drones vormen gigantische QR-code in Shanghai

26 apr 2021, 11:00 Entertainment
banner qr code
Als je vorige week toevallig een ommetje maakte in Shanghai, kan het je niet ontgaan zijn. In de avonduren werd er een spectaculaire lichtshow gegeven door een stuk of 1500 drones. Aan het einde van dit spektakel vormden de drones een QR-code die leidde naar de website van een videogame. Dat noemen we nou next-level marketing.

Bilibili

De uitgevoerde lichtshow stond in het teken van de eerste verjaardag van Japanse videogame RPG Princess Connect! Re:Dive. 1500 drones die de lucht ingaan voor de verjaardag van een videogame, dat soort dingen kunnen echt alleen in China gebeuren. Of in Japan, die animégeeks zijn daar ook toe in staat. Het bedrijf Bilibili zat achter de markante actie. Bilibili is een Chinees streamingplatform, waar gebruikers video’s op het gebied van gaming, animé of strip kunnen plaatsen. Een soort kinderversie van YouTube dus, dat zelf geen bereik heeft op de Chinese samenleving. De website staat met meerdere Europese social media op de zwarte lijst, waardoor de Chinezen het met websites als Bilibili moeten doen.

QR-code

De QR-code wordt in China veelvuldig gebruikt voor het reguleren van het dagelijks leven. Techgigant Alibaba gebruikt de code voor betalingen, terwijl tijdens de coronapandemie de overheid gekleurde QR-codes aan burgers gaf dat hun risico van besmetting liet zien. Deze code werd bij toetreding van openbare ruimtes gevraagd aan de Chinese burger. De QR-code is dus een symbool van de Chinese maatschappij aan het worden, waar Bilibili ook al te graag op inspeelt. Eerder plaatsten ze bij de release van het spel RPG Princess Connect! Re:Dive al een gigantische QR-code op hun eigen wolkenkrabber, waar mensen direct naar de downloadpage werden gebracht. Nu pakken ze dus weer uit met een holografische QR-code, die binnen no-time viral ging op Twitter. Hoewel veel mensen het supergaaf vinden, zijn er ook kritischere reacties. Zo wordt de film Blade Runner 2049 vaak aangehaald, vanwege het feit dat in deze film de hele maatschappij wordt overspoeld door holografische reclame. Mensen zijn bang dat met deze marketingstunt de eerste stap naar zo’n samenleving gezet is.

Tweet not found

The embedded tweet could not be found…

Delen met
Ook interessant