Het is de eerste samenwerking tussen het commerciële ruimtevaartbedrijf Axiom Space en het luxe Italiaanse modehuis. Axiom Space is de architect van 's werelds eerste commerciële ruimtestation (deze bouwen ze met NASA). Samen presenteren zij de astronautspakken voor de eerstvolgende reis naar de maan, ook wel de Artemis III-missie genoemd.
We beginnen met een kort lesje geschiedenis, in december 1972 maakte de Apollo 17 voor het eerst een succesvolle bemande vlucht naar de maan. De rest is geschiedenis geworden, maar binnenkort zal de geschiedenis zich herhalen. In 2025, bijna 50 jaar later, is het tijd voor een tweede poging, de Artemis-III, het startschot is in zicht.
Michael suffredini, ookwel de CEO van Axiom Space is meer dan lovend over de samenwerking, "Prada's technische expertise met grondstoffen, productietechnieken en innovatieve ontwerpprincipes zal geavanceerde technologieën brengen die essentieel zijn om het comfort van astronauten op het maanoppervlak te waarborgen”. De twee grootheden hebben samen rond de designtafel gezeten, om de challenges te bespreken. In de ruimte gelden er nou eenmaal andere fashion statements. Zo zijn er speciale materialen ontwikkeld die bescherming bieden en ook voor meer comfort zorgen.
Het luxe Italiaanse modehuis is opgericht in 1913, te Milaan. Het merk is wereldwijd bekend om haar luxe items, die meestal voor recordprijzen over de balie vliegen. Ook doen zij het top qua duurzaamheid, iets dat je bij weinig top tier design merken kan zeggen. In het verleden werkten zij samen met Adidas voor keiharde nieuwe voetbalschoenen maar nu doen ze het à la legendes, Neil Armstrong (rip) en Pop Smoke (rip). ‘Shoot For The Stars, Aim For The Moon’.
"We zijn vereerd om deel uit te maken van deze historische missie met Axiom Space. Decennia aan experimenten, geavanceerde technologie en ontwerpkennis, die begonnen in de jaren '90 met de Luna Rossa die meedeed aan de America's Cup. Al die kennis kan nu worden toegepast op het ontwerp van een ruimtepak voor het Artemis-tijdperk. Het is een ware viering van de kracht van menselijke creativiteit en innovatie om de beschaving vooruit te helpen."
De ontwikkeling van deze next-gen astronautenpakken is een belangrijke mijlpaal om de ruimteverkenning naar het volgende level te tillen. Hierdoor krijgen wij een dieper begrip van de maan, het zonnestelsel en al het onbekende wat zich in de ruimte afspeelt. Het is grappig om te zien hoe een design merk als Prada, bijdraagt aan zo’n uniek pak. Onze vrienden van Patta hebben het momenteel nog druk met die collabo met FC Barcelona, in de toekomst toch maar eens inventariseren of die pilotenpakken van de KLM niet aan aan vervanging toe zijn. Helemaal niet zo'n gek idee toch?
Benieuwd naar het design process en alle ins en outs van de 'Axiom Extravehicular Mobility Unit (AxEMU)'? Die kan je checken op de site .