Poonam Pandey is een model, reality-ster en influencer uit India. Zaterdag publiceerde ze een bericht op haar Instagram met een overlijdensbericht. Tot iedereens grote verbazing postte ze een dag later een video waarin ze vertelde dat ze helemaal niet dood was. Het doel van haar bericht? Aandacht vragen voor de gevaren van baarmoederhalskanker.
Het overlijdensbericht van de influencer bleef niet onopgemerkt. Onder haar bericht waren duizenden reacties, de een wat emotioneler dan de ander. Veel fans waren bedroefd toen ze het bericht zagen, terwijl anderen sceptisch waren en zich afvroegen of dit wel echt zou zijn. Drie dagen voor het overlijdensbericht zag Pandey er namelijk nog gezond en fit uit op haar Instagram. Haar manager bevestigde later ook aan de Engelse krant The Guardian dat Pandey was overleden. Dit deed ze om ervoor te zorgen dat iedereen het ook écht ging geloven.
Een dag later verscheen uit het niets een bericht op haar socials. In een filmpje legt ze uit dat ze nog leeft en dat ze middels deze stunt aandacht wil vragen voor baarmoederhalskanker. In het filmpje spoort ze vrouwen aan om testen te doen en een HPV-vaccinatie te nemen om ervoor te zorgen dat de kans op baarmoederhalskanker minder wordt. Volgens haar is deze vorm van kanker ‘absoluut te voorkomen’.
De reacties van verschillende media zijn verdeeld. Ze krijgt namelijk veel kritiek. Veel mensen vinden dit een slechte publiciteitsstunt. Anderen vinden het een bijzondere manier van marketing, maar snappen dat ze het op deze manier heeft aangepakt. Wél heeft ze haar doel bereikt. Er wordt nu meer gesproken over baarmoederhalskanker en dat is wat ze wilde.
Mogelijk krijgt deze stunt nog wel een politiek staartje. In India wordt wellicht besloten om de vrouw te vervolgen vanwege het verstoren van de openbare orde. Satyajeet Tambe, lid van de Wetgevende Raad van Maharashtra, laat weten dat dit geen middel is om het bewustzijn te vergroten. Ook de Indiase organisatie van de filmindustrie heeft een klacht ingediend.