Pagani, een van 's werelds meest exclusieve en elitaire automakers staat natuurlijk bekend om de brute wagens die ze bouwen. Achter de schermen zijn zij echter constant bezig met innovatie en dat werpt nu zijn vruchten af. Gedoopt tot de Pagani Imola Roadster, belichaamt het nieuwste speeltje, Pagani's innovatie tot in de perfectie. Het bedrijf presenteert een gruwelijke drop-top, waarbij techniek op nummer één staat en de kosten later wel een keertje komen. Het model is gebaseerd op de peperdure Huayra R hypercar die zij eerder hebben uitgebracht. Pluspuntje, deze nieuwe, is wèl legaal op straat.
Geconstrueerd op een zeer geavanceerd chassis vervaardigd uit een combinatie van Carbo-Titanium HP62-G2 en Carbo-Triax HP62, is de Imola Roadster aerodynamischer dan ooit. Pagani is, na vele onderzoeken en brainstorm sessies, toch in staat om iets bijna onmogelijks te ontwikkelen. Een auto die meer dan 590 kilo aan neerwaartse druk kan genereren bij snelheden van slechts 278 kilometer per uur, hij kan nog een stuk sneller hoor, maak je maar geen zorgen.
Al die proefjes en onderzoeken hebben wel tot iets gruwelijks geleid. Een nieuwe ultra-high-performance hypercar met overdreven features. Zo beschikt deze auto, die gewoon 'streetlegal' is, over carbon side skirt extensions, een achterspoiler met blootgestelde carbon aeroblades en nog een hele boel meer dikke carbon features. De auto doet ons aan een regelrechte Formule 1 bak denken.
Deze nieuwe inlaatpijpen slagen erin nog meer lucht naar de V12-motor in het midden van de Pagani te leiden. Met dank aan de exacte specificaties van Pagani heeft Mercedes-AMG een motor op maat kunnen maken. De 6.0-liter V12 beschikt over een paar turbo's, een zevenversnellingsbak en natuurlijk Pagani's kenmerkende vier-puntige uitlaatpijp. Dankzij een eigen gewicht van slechts dertienhonderd kilo, kan de motor zijn 838 pk gebruiken om de Imola Roadster te versnellen naar een elektronisch begrensde topsnelheid van, nog steeds zeer respectabele, 350 km/u. Dan nog even over de banden, deze brute Pagani rijdt op zeven-spaaks APP gesmede monolithische aluminiumlegering wielen omhuld door Pirelli P Zero Trofeo R banden. Een hele mond vol, maar reken maar dat je met deze bak alsnog uit de bocht kan vliegen. Al helpt het eersteklas Brembo remsysteem wel denken wij, of wat dacht je van die elektronisch gestuurde schokdempers.
Het sickste van deze hypercar is dat die gewoon gehomologeerd is, terwijl die zo krachtig is, dat hij in principe gewoon ondersteboven zou kunnen rijden. Alhoewel we dat vaker hebben gezien, kijk maar naar de Aston Martin Valkyrie met zijn 1816 kilogram downforce, is dit wel een hypercar waar we nog jaren over zullen praten. Je kan hem in principe nu bestellen, moet je wel snel zijn want de oplage bedraagt acht stuks, wereldwijd. Kost dat? De prijs is nog niet bekend, maar we gokken op een prijskaartje tussen de vijf en zes miljoen euro. Dat wordt effe doorsparen.