Opnieuw een pijnlijke tegenslag voor Lewis Hamilton

23 apr , 20:30 Entertainment
6808d767e7dce
Lewis Hamilton, de zevenvoudig wereldkampioen Formule 1 en stijlicoon met een voorliefde voor duurzame mode en vegan lifestyle, heeft een flinke tik op de neus gekregen. Zijn plantaardige burgerketen Neat Burger, een samenwerking met niemand minder dan Leonardo DiCaprio, heeft in het Verenigd Koninkrijk de deuren moeten sluiten. Het resultaat: een verlies van ruim 12,8 miljoen euro en zo’n 150 medewerkers die hun baan kwijtraken.
Hamilton, sinds 2017 zelf veganist, wilde met Neat Burger de wereld veroveren met duurzame fastfood. De keten opende vestigingen in Londen, Milaan en zelfs New York. Met DiCaprio aan boord leek het een gouden formule: twee wereldsterren die hun krachten bundelen voor een groenere planeet. Maar ondanks de goede bedoelingen en de bekende namen, bleken de cijfers minder rooskleurig.
In 2021 leed Neat Burger al een verlies van ongeveer 4 miljoen euro. Een jaar later verdubbelde dat bijna naar 7,9 miljoen euro. In totaal dus een verlies van 11,9 miljoen euro in twee jaar tijd. De Britse vestigingen konden de financiële klappen niet meer opvangen, met als gevolg de sluiting en het ontslag van 150 medewerkers.

Een bittere pil voor de Brit

Voor Hamilton is dit een flinke domper. Niet alleen verliest hij miljoenen, maar ook een deel van zijn imago, als succesvolle ondernemer krijgt een deuk. Het is een harde les dat zelfs met een bekend gezicht en een nobel doel, succes niet gegarandeerd is in de keiharde wereld van de horeca.
Toch is het niet allemaal kommer en kwel. Neat Burger blijft actief buiten het VK, met vestigingen in onder andere Milaan en New York. Misschien dat de internationale markt meer honger heeft naar plantaardige burgers dan de Britten.

Wat nu, Lewis?

Terwijl zijn burgerimperium in het VK instort, blijft Hamilton op het circuit strijden voor overwinningen. Zijn overstap naar Ferrari heeft de nodige aandacht getrokken, en de verwachtingen zijn tot nu toe nog niet helemaal waar gemaakt. Misschien dat hij zich voorlopig beter kan focussen op het racen en het heroveren van zijn titel als koning van de F1.
En wie weet, misschien dat hij in de toekomst met een vernieuwd concept terugkeert in de wereld van de plantaardige fastfood. Want als er één ding is dat Hamilton heeft bewezen, is het dat hij niet bang is om risico's te nemen en altijd op zoek is naar nieuwe uitdagingen.

De les van Neat Burger

Het verhaal van Neat Burger is een waarschuwing voor beroemdheden die denken dat hun naam alleen genoeg is voor zakelijk succes. De combinatie van een bekend gezicht en een goed doel is niet altijd een garantie voor winst. Het vereist een solide bedrijfsstrategie, marktkennis en vooral een product dat de consument echt wil.
Voor Hamilton is het een dure les, maar ook een kans om te leren en sterker terug te komen. Want zoals hij zelf ooit zei: "Je wint niet altijd, maar je leert altijd."
Delen met
Ook interessant