Nintendo is jarig. Het Japanse bedrijf mag 136 kaarsjes uitblazen. Het bedrijf dat werd opgericht in 1889, hetzelfde jaar als dat de Sterrennacht van Vincent van Gogh werd geschilderd, begon ooit met kaartspelletjes. Vandaag de dag zijn ze uitgegroeid tot videogame imperium. Van Mario tot Zelda, van Pokémon tot Animal Crossing: de iconische figuren en werelden van Nintendo zijn niet alleen geliefd bij gamers, maar zijn onderdeel geworden van de wereldwijde popcultuur. In de loop der jaren heeft Nintendo talloze
games gelanceerd die tot klassiekers zijn verheven. Denk aan
Super Mario Bros. (1985) dat de platformgame cultuur op zijn kop zette,
The Legend of Zelda met zijn epische fantasiewerelden,
Pokémon dat een verzamelrage werd,
Metroid met sci-fi exploratie, en
Animal Crossing dat gezelligheid en ontsnapping biedt.
Popcultuur
Nintendo’s games beïnvloeden niet alleen de gamewereld, maar doordringen films, mode, speelgoed, muziek en zelfs pretparken. Pikachu is bijvoorbeeld zelfs de nationale mascotte van Japan geworden. Daarnaast zijn ook de merch-lijnen eindeloos: amiibo’s, verzamelitems, kleding, tassen, snuisterijen. Thema-werelden zoals Super Nintendo World en attracties in de Universal Studios parken zorgen dat je als bezoeker letterlijk in de wereld van Nintendo instapt.
Een Super Mario verzamelfiguurtje
De evolutie & de uitdagingen
Nintendo begon in de jaren ’80 met arcade-games en de NES/Famicom, en ontwikkelde zich via de Game Boy, SNES, N64, GameCube, Wii, Wii U naar de huidige Switch. Iedere generatie bracht innovatie, van draagbaarheid (Game Boy) tot beweging (Wii) tot hybride spelen (Switch). Maar de weg ging niet zonder hobbels: consoles als de Virtual Boy flopten, sommige games presteerde slecht of voldeden niet aan verwachtingen van de fans, de concurrentie werd steeds heftiger, en de druk om steeds meer te innoveren werd groter.
Toch bleven potentiële klassiekers opborrelen uit ideeën en concepten. Soms realiseerden die zich traag of half, soms werden ze later alsnog groot. Nintendo draait op nostalgie én innovatie: port-versies, remakes en heruitgaven helpen jongere generaties om verloren klassiekers te (her)ontdekken.
Waarom het er nu wel helemaal uitkomt
Dat Nintendo anno 2025 zo relevant is, komt zowel door recente titels als strategische keuzes. Games zoals
Super Mario Bros. Wonder,
Zelda: Tears of the Kingdom én
Pikmin 4 hebben commercieel én kritisch gescoord. De nieuwe
Switch 2 en de voortdurende ondersteuning van de merken met merch, pretparken en crossmediaal werk (films, samenwerkingen) versterken de positie.
Nintendo’s verjaardag is niet alleen het vieren van verleden glorie, maar het bevestigt dat het bedrijf nog steeds ongekend veel invloed heeft op de popcultuur. Games die miljoenen spelers verenigen, iconische figuren die verder leven dan je scherm, en werelden die inspireren. We proosten vandaag op Nintendo, dat ze nog jarenlang miljoenen zullen vermaken.