Vanaf seizoen 2024/2025 zal de Ligue 1 een nieuwe naam krijgen. De competitie waarin voetbalsterren als Marquinhos, Pierre-Emerick Aubameyang en Nicolás Tagliafico te zien zijn, krijgt wel een hele aparte naam. Eentje die je niet zomaar bij een topcompetitie zou verwachten.
In het volgende seizoen zal de Franse competitie McDonalds’s Ligue 1 gaan heten. Zo weet de Franse sportzender RMC Sport te melden.
In de afgelopen jaren werd de Ligue 1 gesponsord door het bedrijf UberEats. Het contract dat beide partijen hebben ondertekend, loopt dit voetbalseizoen af. McDonalds is bereid om flink te betalen voor de sponsoring van de competitie. UberEats betaalde vijftien miljoen euro per jaar. De Fastfoodketen gaat hier nog flink overheen. Zij gaan namelijk twintig miljoen euro per jaar betalen.
Het wereldberoemde bedrijf met de gele M is erg actief in de voetbalwereld. In het verleden hebben ze namelijk ook een competitie naar zich laten vernoemen. De Engelse Worcester & District Football League wordt ook gesponsord door de McDonald’s. Daarnaast zijn ze ook aanwezig op de grote toernooien. Al sinds 1994 zijn ze sponsor op de wereldkampioenschappen. In 2022 betaalde de fastfoodketen negentig miljoen euro om te sponsoren bij het WK in Qatar. Op het komende WK in de Verenigde Staten, Mexico en Canada is McDonald’s het restaurantsponsor van het toernooi.
In het seizoen van 2020/2021 was het bedrijf ook te zien in het Nederlands voetbal. Voetbalclub FC Emmen maakte toentertijd bekend dat de fastfoodketen shirtsponsor zou zijn dat seizoen. Op de achterkant van de tenues van de spelers van Drentse club werd de gele M afgebeeld.
Toch wel erg bijzonder als je het ons vraagt, een fastfoodrestaurant als sponsor in topvoetbal wat draait om gezond leven. Volgend seizoen zal in ieder geval de naam constant voorbijkomen in Franse voetbalcompetitie.