Er zijn een hoop mooie plekken te ontdekken op de wereldbol en nog veel meer mooie momenten te beleven. Het vastleggen van die gebeurtenissen is al jaar en dag een vak op zich en ook dit jaar vindt er weer een ode plaats voor de fotografie, in de vorm van de jaarlijkse National Geographic fotowedstrijd. Oftewel, camera pakken en plaatjes schieten maar! National Geographic
De fotowedstrijd is de grootste in de Benelux en vindt al sinds 2007 plaats. Niet zo gek dus dat de prestigieuze competitie een heus begrip is geworden onder de fotografieliefhebbers in België en Nederland. De jury bestaat ook dit jaar weer uit fotografen Sacha de Boer en Lieve Blancqaert, met daaraan toegevoegd National Geographic fotograaf Jasper Doest. Ook de hoofdredacteuren van het blad Arno Kantelberg en Renske Lamers zitten dit jaar weer in de jury. Klaas van Kruistum zal dit jaar wederom de presentatie voor zijn rekening nemen.
Iedere fotografieliefhebber uit Nederland en België kan tot en met 26 september
een foto insturen binnen de categorieën
Mens, Dier en Landschap . Vorig jaar ontving de competitie maar liefst 16.583 inzendingen, dus er is wel flink wat competitie. Natuurlijk wil je niet alleen meedoen voor de ervaring, want de prijzen zijn zeker de moeite waard. De prijzen bestaan onder andere uit een jaarabonnement op National Geographic Magazine en een OPPO Watch of giftcard van Kamera Express. De winnende foto’s worden in het magazine gepubliceerd en de overall winnaar ontvangt een smartphone van OPPO. De prijzen worden op 21 november uitgereikt.
Fotowedstrijd
De vakjury kiest per categorie drie winnaars (nummer 1 tot en met 3) en wijst één foto als dé winnaar aan uit de inzendingen van de volwassenen en kinderen samen. Naast de juryprijs, is er ook een publieksprijs. Van 27 september tot en met 24 oktober kan er op alle foto’s gestemd worden om kans te maken op de publieksprijs. Van 1 tot en met 7 november kan er gestemd worden op de tien genomineerde foto’s voor de publieksprijs. Hieruit volgt de publiekswinnaar.
Het merk over het succes van de fotowedstrijd: "Fotografie zit verankerd in het DNA van National Geographic. Fotografen reizen continu de wereld over om mooie, fascinerende en inspirerende beelden vast te leggen die onze blik op de wereld verbreden. Fotografie past in onze missie om entertainment met een doel te bieden aan wereldwijd 487 miljoen televisiekijkers, 54 miljoen lezers van National Geographic Magazine en 416 miljoen volgers op sociale media. Meer dan een kwart van de opbrengst van National Geographic komt ten goede aan de National Geographic Society, die daarmee explorers ondersteunt om onze kennis van de wereld te vergroten en te verspreiden."