In het noorden van Idaho, zo'n 112 kilometer verwijderd van Spokane, Washington, zijn ze lekker aan het knutselen aan een keihard project: een uitgerekte motorfiets frame met een KTM-motor, monstertruckwielen en hydraulische besturing. Het brein achter dit gruwelijke idee zijn de boys van Grind Hard Plumbing Co. Vier jaar geleden braken ze het internet al door een Honda-motor in een Barbie-auto te zetten en sindsdien zijn ze de uitdaging aangegaan om de snelste soort go-karts te bouwen in alle soorten en maten. De YouTubers van
Grind Hard Plumbing Co . bouwden eerder ook 's werelds snelste sneeuwfiets, de snelste winkelwagen en vele andere knotsgekke projecten. Dit soort content wordt natuurlijk goed bekeken en dat levert ze dan ook meer dan twee miljoen abonnees op en meer dan 360 miljoen views op YouTube.
Monster Chopper
Het nieuwste project van Grind Hard is een poging om een motorfiets te kruisen met een monstertruck. Met een KTM 1190 Adventure V-twin motor, 46-inch wielen en een opvallend stalen buisframe met enkele zwenkarmen belooft dit een absurd, Mad Max-achtig chopperding te worden. "Het zal waarschijnlijk niet goed presteren, maar het zal heel leuk zijn om te proberen," zegt Ethan Schlussler van Grind Hard. Of die een beetje kan presteren? "Bijna zeker niet, maar het zal zeker leuk zijn om er op rond te rijden." Hoewel de twee enorme wielen en enorme wielbasis ons onmiddellijk doen denken aan de Batpod uit The Dark Knight van Chris Nolan, wilde Schlussler dat dit een relaxt zittende chopper zou worden in plaats van de levensreddende en alleskunnende tweewieler van Batman.
Knap staaltje techniek
Wat het ontwerp uniek maakt, is het gebruik van hydraulische besturing. Dat is ook broodnodig vanwege de hoge positie van het voorwiel en de immense omvang ervan. En dan heb je er nog zo'n eentje achter je hangen. Het team experimenteerde met smalle hydraulische leidingen, wat resulteerde in een vertragend effect tussen het stuur en het wiel. Nadat ze grotere leidingen hadden geïnstalleerd, maakten ze een testrit, zonder motor want die was nog niet aangesloten. Het resultaat? De vering deed het redelijk goed, maar het sturen was lastig door de platte profielen van de enorme modderbanden, wat resulteerde in een botsing met een hek. Eindstand: Monster Chopper 1, hek 0. Wij denken dat ze die motor lekker moeten aansluiten, je hebt natuurlijk vaart nodig om met banden van die omvang te manoeuvreren.
De mannen van Grind Hard Plumbing Co. hebben er een hele aflevering aan toegewijd waarin ze het hele bouwproces van top tot teen documenteren, zeker een aanrader. Ondanks de uitdagingen en tegenvallers blijft het team onverschrokken en kijken we uit naar de voltooiing van dit unieke project.