We kregen een uitnodiging van het eeuwenoude Franse cognachuis Rémy Martin. Het nodigde ons uit voor de exclusieve lancering van zijn nieuwe meesterwerk, de LOUIS XIII Time Collection – The Origin 1874. Vier generaties aan cognacdestilleurs werkten in totaal 100 jaar aan de creatie van deze speciale uitvoering en het is zonder twijfel 's werelds meest verfijnde en beruchtste cognac. In het klantenbestand staan namen als Christian Dior en Elton John, maar ook Winston Churchill wist deze bijzondere cognac te vinden na zijn verkiezingsoverwinning in 1951.
Topmodellen escorteerden ons vanaf de voordeur van het Conservatoriumhotel in Amsterdam. In de lounge van het chique hotel in Amsterdam verzamelden een aantal journalisten en trouwe klanten van het Franse familiebedrijf zich voor de presentatie van de nieuwe 'Cognac of Kings'. Deze bijnaam dankt de cognac aan het Staatsbanket dat de Franse regering in 1938 organiseerde voor de Engelse koning, en koningin Elizabeth.
Eén keer per eeuw komt Rémy Martin met een nieuwe Louis XIII en vorige week presenteerde het merk met veel bravoure de nieuwe uitvoering. De sensationele geur van de drank rook je direct bij binnenkomst in de ruimte waar de Louis XIII werd gepresenteerd. Er stonden aan de andere kant van de ruimte zestien kristallen glazen, met ieder slechts een paar druppels cognac per glas. “This is perfume to drink”, vertelde de Brand Ambassador met haar mooiste glimlach. De cognac rook inderdaad geweldig en was bovendien zo sterk dat het in de hele ruimte te ruiken was.
De champagnekleurige doos waar de fles in verkocht wordt ging open met een mechanisme wat IKEA nog moet ontdekken. Eigenlijk was die doos zo chique dat we het een boîte moeten noemen, wat gewoon Frans voor doos is. De gigantische fles is loodzwaar versierd met spikes. “This is Bacarrat Crystal”, aldus de Brand Ambassador. Dat gold trouwens ook voor de glazen – uitkijken dus .
Iedereen kreeg een kristallen glas met een scheutje cognac. “Only to smell”, zei de Brand Ambassador, die nu ineens een serieus gezicht trok. De rokerige cognacgeur knalden ons reukorgaan in en zetten onze stoffige neuzen op scherp. Wauw. “What do you smell?”, vroeg de Brand Ambassador. De stilte hierna werd onderbroken door één van de trouwe klanten van het cognachuis: “Walnuts, grapes and some honey.” Wij wisten niet precies wat we nou roken, maar het rook verdomd imponerend.
Foto: Kirsten van Santen
En zo smaakte het ook. Onze glazen werden opgehaald door topmodel Isaya Elais en hiervoor in de plaats kwamen er rijkelijk gevulde glazen. Halleluja. De cognac had de intense kleur van vuur en creëerde door zijn dikte zelfs druppels op de binnenkant van het glas. Bij de eerste slok wisten we meteen: dit is Goddelijk. Het brandt. Je mond komt in vuur en vlam te staan op een manier die je nooit eerder hebt ervaren. Nooit proefde alcohol zo lekker als in deze Louis XIII. Zo moet vuur in de hemel voelen. Het was een hele smaakbeleving die bijna een kwartier voortduurde nadat wij de laatste druppel op hadden.
De cognac is verkrijgbaar bij Drankenboutique Rotterdam voor 6,5 duizend euro.