Het straatbeeld van Milaan is te vergelijken met hoe het er in 1942 uit zag. Lege straten, geen openbaar vervoer en opengebroken straten. Precies een somber beeld dat we liever nooit wilden zien. Het enige verschil tussen toen en nu, is dat anno 2020 vrijwillig de straten worden opgebroken in plaats van door de big boy bommen van Engeland. Milaan is namelijk bezig met de algehele infrastructuur te veranderen. Ze hebben gespiekt bij de Nederlanders.
Milaan is mooi, maar fucking smerig. De stad behoort tot een van de meest vervuilende steden van Europa. Dat is knap, want Europa is relatief schoon, als we kijken naar de andere werelddelen. Omdat de stad zo smerig is, hebben de wijze mannen van Milaan besloten om de stad schoner te maken. Deze zomer zijn ze van plan om de stad fietsvriendelijk te maken. Net als in Nederland. Voor hun plan veranderen ze 35 kilometer aan asfalt. En dat om te zorgen dat de 77.000 automobilisten die dagelijks de stad in- en uitrijden dat voortaan maar eens met de fiets gaan doen. Ook bedoelen ze met fietsen dat je gaat steppen en wandelen. Viceburgemeester zegt het volgende: "Normaal rijden er elke dag 700.000 mensen met de auto door de stad. Dat leidt tot files en vervuiling." Je mag als land maximaal 50 microdeeltjes uitstoten per kubieke meter. “Vorig jaar waren er zestig dagen waarop we over de limiet zijn gegaan.” De hoogste tijd om daar verandering in te brengen.
Het plan is realistisch. Volgens de krant The Guardian reist 55 procent van de Milanezen met het openbaar vervoer. Buiten dat, blijkt uit onderzoek dat de werkplekken gemiddeld 4 kilometer van iemand zijn huis vandaan liggen. Dat is maar een klein stukje, toch. Dat betekent dat het plan om iedereen op de fiets te laten komen, wel eens zou gaan kunnen werken.