In het kader van diversiteit is Levi’s een samenwerking aangegaan met een AI-bedrijf om virtuele modellen te genereren die hun kleding zullen dragen. Het bedrijf kondigde deze week zijn samenwerking met "digital fashion studio" Lalaland.ai aan. Artificial Intelligence
"Later dit jaar plannen we tests van deze technologie met behulp van door AI gegenereerde modellen om menselijke modellen aan te vullen, waardoor het aantal en de diversiteit van onze modellen voor onze producten op een duurzame manier wordt vergroot", aldus Levi’s.
Het in Amsterdam gevestigde Lalaland.ai werd slechts een paar jaar geleden in 2019 opgericht en gebruikt blijkbaar AI om "hyperrealistische modellen van elk lichaamstype, leeftijd, maat en huidskleur" te creëren voor merken en retailers. De studio beschrijft hun virtuele modellen als "body-inclusive" en gericht op het cultiveren van meer persoonlijke en duurzame winkelervaringen.
Modellen
Levi's website en app tonen momenteel slechts één model dat elk product draagt. Met de integratie van AI kunnen klanten straks modellen van alle huidtinten, maten en leeftijden zien. En dus sluit het meer aan bij de klant zelf en weet je ook of het staat bij iemand die iets anders is dan het model.
"Hoewel AI menselijke modellen waarschijnlijk nooit volledig voor ons zal vervangen, zijn we enthousiast over de potentiële mogelijkheden die dit ons kan bieden voor de consumentenervaring", aldus Amy Gershkoff Bolles, hoofd van de strategie voor digitale en opkomende technologie bij Levi’s. “We zien mode en technologie als zowel een kunst als een wetenschap, en we zijn verheugd om samen te werken met Lalaland.ai, een bedrijf met zulke hoogwaardige technologie dat ons kan helpen onze reis voort te zetten voor een meer diverse en inclusieve klant ervaring."
Levi's moet nog onthullen wanneer het van plan is de AI-modellen op zijn website en app uit te rollen of hoe consumenten de modellen kunnen personaliseren om hun eigen kenmerken weer te geven.