Als je het over uitgaan hebt in Amsterdam, dan kun je niet om de Supperclub heen. Al meer dan drie decennia maken zij indruk in de uitgaansscene en afgelopen jaar hebben ze de transitie gemaakt door uit te breiden tot veelzijdig hospitalitymerk. Vanavond vieren we oonoze FHM500-releaseparty bij Supper. Tijd dus voor een goed gesprek met eigenaar Joeri Salet over de club en de rebranding. “We willen het merk een lifestyle laten worden. Supper moet iets zijn waar je bij wil horen.”
Meer dan dertig jaar geleden opende de Supperclub haar deuren. Vandaag de dag is de club nog steeds relevant. Wat heet. De club is mega trendy en een graag geziene gelegenheid in de Amsterdamse uitgaansscene. “Dat is eigenlijk best bizar. Dat de locatie na al die tijd nog steeds aan de top staat. We lopen nog steeds voor op andere locaties.”
Supper werd bekend om zijn restaurant en de toffe uitgaansavonden. “We zijn er voor iedereen, we hebben een hele leuke doelgroep waar we heel trots op zijn. Het varieert echt van jong tot oud, maar ze zijn altijd outgoing . Ze zijn vrij. In welke vorm dan ook. Wit, zwart, groen, geel, gay het maakt niet uit. We zijn genderneutraal en we bedienen de mensen die vrij zijn. Mensen die willen genieten van het leven en open staan voor nieuwe dingen.”
Dertig jaar ervaring
De club is vijf dagen per week geopend. “Het is vrijwel altijd volle bak. We hebben verschillende doelgroepen voor verschillende avonden, de mensen weten wat ze kunnen verwachten. Hitjes, urban, house en heel veel entertainment. Denk aan danseressen in kooien of vuurspuwers. Het is altijd leuk en vernieuwend.”
In dertig jaar uitgaansleven doe je natuurlijk de nodige verhalen op. “Poeh, dat zijn er zo veel. Waar zullen we eens beginnen? Bij het laatste landskampioenschap van Ajax was het hele team hier. Dat was echt een geweldig feest. En dan zie je wel dat sommige voetballers niet tegen drank kunnen, haha.” Het leukste vindt Joeri toch dat ze iedereen op gelijke voet behandelen. Dat komt celebrities nog wel eens duur te staan. “Zij zijn dat niet gewend. We hebben ooit een héle grote jongen uit de filmbranche geweigerd omdat hij zijn pet niet af wilde doen.”
Rebranding
“Toen we ons dertigjarig bestaan vierden, besloten we dat we meer wilden. Dat was denk ik acht maanden geleden.” Ze besloten de Supperclub terug te brengen onder een paraplu. “Dat heet nu gewoon Supper. En daarin zijn er verschillende variaties van dat merk.” Zo hebben ze nu naast de club de Supper Cruise, Supper Clothing, Supper Dining, Supper Hotel en Supper Intimate. Die laatste zijn nieuw. Intimate is de geheime cocktailbar. Daar kun je alleen naar binnen met een speciale code die iedere week verandert. Die word je op WhatsApp toegestuurd. “We willen het merk een lifestyle laten worden. Supper moet iets zijn waar je bij wil horen. Ongeacht welke facetten je gebruikt.”
“Ik denk dat het verhaal bij Supper gewoon klopt. We proberen te over deliveren . Meer te doen dan iemand verwacht.”
Het enige waar Joeri nog wel eens tegenaan loopt is dat hij te veel wil. “Ik vind het te leuk. Ik zie altijd mogelijkheden. Maar we zijn nu heel blij met alles wat we net hebben geopend en het is nu zaak om dat eerst goed in de markt te zetten. De club zit tussen onze twee hotels in. We willen mensen een totale belevenis geven. Je checkt in bij het hotel, gaat naar de cocktailbar, eet daarna in het restaurant en gaat vervolgens los tijdens onze clubavond. Rond vier uur ben je weer terug in het hotel en de volgende dag serveren we ontbijt met een bloody mary. Je hebt de hele belevenis op vijftig meter.”
Bliksemcarrière
Joeri kwam zelf in 2017 bij Supper terecht. “Ik begon op mijn dertiende in de afwas in Amersfoort. Vanaf daar ging het altijd snel. Op mijn zestiende was ik daar manager, daarna ben ik de wereld overgegaan en later begon ik als barman bij de Supperclub. Binnen enkele maanden werd ik programmeur en na mijn eerste zes maanden kreeg ik de Supper Cruise. Ik was 22 jaar en aandeelhouder van een boot.”
Hoe hij dat doet? “Ik ben wel een doorzetter. En ik heb veel wilskracht. Ook wist ik op mijn dertiende al dat ik ooit een zaak wilde openen. Als je vanuit die ambitie werkt, pik je dingen ook sneller op. Maar ja, nu heb ik 200 man in dienst. Dat had ik ook nooit kunnen dromen.”
FHM500 en de toekomst
“Ik denk dat ons totaalverhaal bij Supper gewoon klopt. Je weet wat je kan verwachten en we spreken onze doelgroep goed aan. We proberen te over deliveren . Meer te doen dan iemand verwacht.” Joeri ziet ook een goede match met FHM500. “Omdat ze alle 500 in onze club staan, haha. Nee, dat is een grapje. Maar veel van die meiden zijn hier wel te vinden en kennen ons merk. Ik ben blij en heel trots dat FHM dat voelt en ziet en dat we deze prachtige samenwerking kunnen opzetten.”
In de toekomst wil Supper eerst behouden en verbeteren wat ze nu hebben. Maar als ‘ie mag dromen: “Dan wil ik nog meer dingen openen. Met verschillende merken. En ik wil met de Supperclub weer naar het buitenland.” Dat deden ze eerder ook al. Supper had vestigingen op zes plekken in de wereld. “Maar dat ging niet helemaal goed met de oude eigenaren. Ik zo dat wel weer eens willen oppakken. Engeland staat hoog op ons lijstje. Die moet er dan sowieso komen. En Spanje toch eigenlijk ook wel.”
Supper Club zit op de Singel 460 in Amsterdam en is vijf dagen per week geopend. Check supper.nl voor meer info.