Dit zijn de meest gehanteerde social mediastrategieën op Instagram

28 jun 2021, 9:00 Entertainment
people 2570925 1920
Anno 2021 is social media niet meer weg te denken uit de samenleving, met name onder de zogeheten Millennials. Jongeren kunnen meer dan de helft van de dag besteden aan social media, enkel en alleen om in contact te blijven met anderen, op de hoogte te blijven van de recentste ontwikkelingen, maar zeker ook om hun favoriete blouse, tas of schoen via social media uit te kiezen. Op dit laatste hebben de bedrijven slim ingespeeld en is de trend ontstaan van marketing doen via social media.

Instagram als social media platform

Instagram behoort tot een van de populairste social media kanalen en is gericht op het feit dat de mens visueel is ingesteld. Via Instagram is het mogelijk om de boodschap van een bedrijf over te brengen door middel van bijvoorbeeld foto’s en video’s met zo min mogelijk tekst. Op deze manier is het mogelijk om dus te communiceren met de klant en zijn zij in staat om ook hun gedachten, meningen en preferenties uit te wisselen. Daarnaast kunnen klanten ook van informatie worden voorzien via het Instagram platform.
Net zoals er voor elk fysiek marketing moment een voorbereiding en strategie nodig is, is het ook bij social media acties zo, dat er vooraf nagedacht moet worden over een social mediastrategie. Hierbij gaat het bedrijf dus na op welke wijze zij haar klanten het beste kan bereiken. Het is belangrijk om daarvoor een beeld te hebben van wie jouw klanten zijn, wie is de doelgroep, hoe ziet hun omgeving eruit, wat zijn hun preferenties, enzovoorts.
Aangezien vele bedrijven het voordeel van een Instagram account hebben ingezien, hebben de meeste bedrijven als streven om zoveel mogelijk likes en volgers te werven. Als klant is het dan ook gebruikelijk dat bedrijven met veel likes en volgers aantrekkelijker zijn om toe te voegen aan hun portfolio. Bedrijven die het aantal volgers hebben vergroot door gebruik te maken van VolgersKopen diensten, merken daarom ook dat zij een verbeterde marktpositie en imago hebben verworven.
instagram 2166645 1920

Instagram en influencers

Statistieken tonen aan dat Instagram per januari 2020, na Facebook, het tweede meest gebruikte platform is dat gebruikt wordt door marketeers. Instagram is voornamelijk bekend bij jongeren tussen 18 en 34 jaar oud. Dit platform is aantrekkelijk geworden, mede vanwege de zogenaamde ‘influencer’ marketing strategie. Een influencer oftewel beïnvloedende persoon, is iemand die bekend is en als een rolmodel of leider wordt beschouwd. Deze mensen zijn soms reeds populair, vanwege hun carrière gang, denk maar aan modellen voor kleding, make-up of sieraden, artiesten, journalisten of stand-up komediante.
De Instagram influencers hebben een bepaalde uitstraling, levensvisie en motto en waarden en normen, waardoor jongeren die zich aangetrokken voelen automatisch volgers worden van zo iemand. Dit heeft als resultaat dat de volgers vertrouwen krijgen in deze influencers, waardoor zij al gauw interesse hebben in de producten of diensten die door zo een persoon worden gepromoot voor een onderneming. Ook heeft het onderzoek aangetoond dat men eerder interesse heeft in de verhalen, dan in de posts op Instagram.
Hoewel Instagram een grote invloed heeft op de bedrijfsvoering, is er uit een onderzoek van 2019 gebleken dat 92% van de respondenten nooit direct via Instagram een aankoop gedaan hadden. Hieruit blijkt dus dat Instagram eerder gebruikt kan worden voor het uitvoeren van de marketingstrategieën en in mindere mate als een online winkel beschouwd moet worden.

Instagram marketingstrategieën

Zoals elk ander platform, kent ook Instagram haar specifieke marketingstrategieën. Hierbij is het van belang dat deze strategieën consistent en voor een langere periode uitgevoerd worden. De toepassing van onderstaande Instagram groeistrategieën en operationele aanpakken blijken effectief te werken in diverse branches:
1. Het is belangrijk om de focus te leggen op de betrokken en actieve volgers. Dit is uiteindelijk de groep die bereikt moet worden, aangezien zij regelmatig op Instagram zijn en de kans ook groter is dat zij de boodschappen ontvangen en bijvoorbeeld berichten liken, delen en zelfs becommentariëren.
2. Hanteer de volg-niet-volg strategie. Dit houdt in dat het een aantal nieuwe Instagram gebruikers gevolgd worden, waarna er afgewacht wordt om te kijken als zij ook terug volgen. Als dat niet het geval is moeten deze niet-volgers ook niet meer gevolgd worden.
3. Zorg ervoor dat er op regelmatige basis nieuwe inhoud geplaatst wordt op het Instagram profiel. Hoe meer, hoe beter. De mens is visueel ingestelde en als gebruikers vaker content van een bepaald bedrijf zien langskomen zal dit ertoe leiden dat zij aangetrokken worden hierdoor.
4. Het ‘taggen’ van belangrijke pagina’s die gerelateerd zijn aan de inhoud van een desbetreffende post zal ervoor zorgen dat meerdere mensen dit dan ook zullen zien.
5. Let op de inhoud en kwaliteit van de geplaatste hashtags. Dit zal ervoor zorgen dat de postverspreiding geoptimaliseerd wordt.
6. Maak zoveel als mogelijk gebruik van Instastory; like, becommentarieer en post via deze optie, waardoor men door heeft dat het bedrijf actief betrokken is bij andere profielen.
7. Deel consistent inhoud, zodat klanten en potentiële klanten op de hoogte blijven van de inhoud.
8. Maak gebruik van bestaande analytische tools zoals Instagram business account. Dit is handig, omdat het ook feedback werft betreft de profile groei. Het is dan meteen op te merken dat bijvoorbeeld een klant ontevreden is over de dienstverlening of de kwaliteit van een product.
instagram 3198093 1920

De kracht van onderzoek

Alvorens een Instagram marketingstrategie te ontwikkelen is het van belang om onderzoek te doen. Een bekend gezegde “meten is weten”, beaamt het feit dat als een bedrijf haar statistieken meet, deze achter meer informatie komt betreft haar klanten, waardoor het gemakkelijker is om de strategie vorm te geven. Bij het doen van onderzoek is het belangrijk om niet alleen de cijfers , oftewel kwantitatief onderzoek, te bekijken, maar zeker ook de meningen, percepties en preferenties van de klanten. Door zowel statistieken als kwalitatieve data te bekijken, krijgt men inzicht in wie de klanten zijn, wie de concurrenten zijn, maar bovenal ook inzicht in de ‘lessons learned’ van andere bedrijven.
Het kennen van jouw doelgroep is noodzakelijk omdat het niets oplevert om bijvoorbeeld een hippe post te maken gericht op de jongere populatie, terwijl het gros van jouw klanten bestaat uit mensen boven de 50 jaar. Dit zorgt voor een mis-match tussen wat van jou verwacht wordt en wat jij laat zien en resulteert uiteraard in een lager rendement.
Naast de factor leeftijd zou je ook kunnen nagaan als je meer mannen of vrouwen hebt als klanten, als zij afkomstig zijn van een bepaalde woonwijk met specifieke kenmerken, wat hun gemiddeld geschat inkomen is, wat hun sociaal-maatschappelijke omstandigheden zijn, zijn ze hoger opgeleid of juist lager?
Daarnaast is het raadzaam om na te gaan wat de klanten prefereren. Hebben ze eerder interesse in video’s of in foto’s? Spreekt een statische omgeving hen het meeste aan of juist een fleurige, flexibele omgeving? Ga ook regelmatig na wat de statistieken zeggen betreft een marketingstrategie die jij wilt gaan uitrollen. Zo hoef jij het wiel niet opnieuw uit te vinden en zal jij in mindere mate ‘last’ ondervinden van het trial-and-error fenomeen.
Het belangrijkste is dat je regelmatig onderzoek blijft doen, aangezien mensen hun gedragingen vaker kunnen veranderen. Zolang het bedrijf blijft innoveren en gericht blijft op maatwerk naar de klanten toe, zullen zij zo een bedrijf zeker niet gemakkelijk verlaten en worden zij uiteindelijk loyale klanten die ook een steentje bijdragen door jouw bedrijf aan anderen aan te bevelen.
Delen met
Ook interessant