Een festival staat nou niet altijd bekend om de maatschappelijke betrokkenheid. DGTL is bezig hier verandering in aan te brengen. Die maatschappelijke betrokkenheid wordt de komende jaren geïntensiveerd via onder meer een nieuwe samenwerking met ABN AMRO. Deze samenwerking is gericht op het bevorderen van inclusiviteit en gelijke kansen voor iedereen. Een mooie gelegenheid voor de aftrap van dit hernieuwde partnerschap, is de tiende editie van DGTL.
Het is niet de eerste keer dat DGTL en ABN AMRO de handen ineenslaan, ze werken al sinds 2018 samen. Ze vinden dat inclusiviteit en diversiteit belangrijke drijfveren zijn voor sociale en economische vooruitgang. Een van de DGTL-stages, in de kenmerkende NDSM-kraan, wordt gehost door ABN AMRO en de Amsterdamse stichting Heesterveld Creative Community. In de kraan zullen twaalf artiesten, zowel opkomend talent als gevestigde namen, de bezoekers kennis laten maken met hun muzikaliteit.
Ook wordt de metershoge LED-kubus DATA GATE, van Ouchhh Studio, tijdens DGTL getoond aan bezoekers. Het kunstwerk is er een waar je u tegen zegt. Zo weegt het kunstwerk vijftien ton en heeft maar liefst 360 LED-schermen. Geen kunstwerkje wat je even verplaatst dus. Ook wordt het met data gevoed. Data en inzichten over onder meer diversiteit komen hiermee tot leven in beeld en geluid. Hebben de bezoekers eigenlijk twee vliegen in een klap met hun bezoekje. Naast het luisteren naar muziek kan je ook gewoon kunst bekijken op het festivalterrein.
En dat is nog niet alles, er wordt namelijk ook nog een driedelige (short) documentaireserie gecreëerd, door Pastrami Film Company. Deze serie laat zien hoe (opkomende) artiesten, kunstenaars en experts op het gebied van ethiek inzichten delen en hun verhaal vertellen over inclusiviteit en diversiteit. Deze serie zal via alle social mediakanalen van DGTL te zien zijn.
Beide partijen hopen met deze samenwerking te versnellen op het gebied van inclusiviteit en gelijke kansen. “Kunst brengt mensen bij elkaar. In musea, op straat en op festivals zoals DGTL. We zijn trots op deze samenwerking en streven ernaar om hiermee een zo breed mogelijk palet aan mensen mee te krijgen in onze ambities”, aldus Sander Bestevaar, Hoofd Partnerships, Events & Foundations ABN AMRO.
DGTL gelooft erin dat de samenwerking zal helpen om echt impact te maken op de lange termijn. “Dit lange termijn partnership met ABN AMRO biedt een kans om te laten zien wat oprechte inzet voor diversiteit en inclusiviteit kan opleveren", aldus Director Brand Partnerships Development Brian van Vuure.
Het DGTL-festival vindt plaats op 7, 8 en 9 april op de NDSM-werf in Amsterdam.