In Japan is er nu een wel héle bijzondere hoteldeal, waar onze mond wel effe van openviel. Je kunt nu namelijk voor slechts één dollar overnachten in de Asahi Ryokan, een traditioneel hotel in Fukuoka. Klinkt als een koopje, toch? Maar er zit een heel klein addertje onder het gras: je verblijf wordt live uitgezonden op YouTube. Yep, elke beweging die je maakt, wordt gevolgd door een camera die alles rechtstreeks streamt naar de kijkers thuis. Privacy? Not included. De mastermind achter deze opvallende actie is Tetsuya Inoue, de kleinzoon van de eigenaresse. Inoue zag dat het hotel wat extra aandacht kon gebruiken en bedacht een creatief verdienmodel. Waarom traditionele marketing als je gewoon je gasten kan filmen en dat als content kunt aanbieden? Het idee is vrij simpel: voor één dollar slaap je in de kamer, en de wereld kijkt mee. Voor Inoue de perfecte manier om internet aandacht en hopelijk ook wat cashflow binnen te halen.
Gelukkig zijn er nog wel een paar regels opgesteld. De camera streamt namelijk alleen beeld en geen geluid, dus je kan alles zeggen wat je wilt zonder dat iedereen meeluistert. De badkamer ligt ook buiten beeld, en je mag het licht uitdoen als je liever in het donker blijft. Daarentegen zijn er ook uiteraard zijn er wel een aantal restricties; er zijn duidelijke bordjes die ‘ongepaste handelingen’ verbieden. Ook geen pinpassen of andere privé-informatie in beeld, tenzij je het oké vindt dat iemand in Alaska je creditcardnummer kan gebruiken.
YouTube
Volgens Inoue zijn jonge mensen tegenwoordig steeds minder bezig met privacy, en dat blijkt misschien wel. Sinds de lancering van het concept hebben vier gasten de sprong gewaagd. Ondertussen groeit het YouTube-kanaal One Dollar Hotel flink en met genoeg kijkuren kan Inoue zelfs geld gaan verdienen met het kanaal. En als de kamer leeg is? Geen probleem, dan streamt hij gewoon zichzelf terwijl hij aan het werk is, met bordjes die aangeven wanneer hij even weg is.
Mocht je dus graag een keer een tripje naar
Japan willen maken, maar geen cent te bieden hebben. Dan weet je nu waar je moet zijn.