Oh-oh, het zit er dik in dat er nu een babyboomer breeduit zit te grijnzen. Uit een nieuw onderzoek blijkt namelijk dat het werken met Gen Z-ers, de jongere generatie geboren vanaf 1997, een behoorlijke uitdaging kan zijn.
ResumeBuilder ondervroeg 1.344 mensen in leidinggevende posities in verschillende Amerikaanse branches en vroeg hen naar hun ervaringen met medewerkers uit deze jongste generatie. Wat bleek? Bijna de helft van de ondervraagden (49 procent) vindt het lastig om met Gen Z samen te werken, terwijl maar liefst 79 procent hen bestempelt als de moeilijkste generatie om mee te werken.
Uitdagingen met Gen Z
In de enquête kwam naar voren dat er met Gen Z moeilijk samen te werken valt door hun ‘gebrek aan technologische vaardigheden’. Toch een opmerkelijk antwoord, als je bedenkt dat Gen Z zo goed als vastgelijmd zit aan hun telefoonscherm. Je zou toch denken dat de generatie die al van jongs af aan TikTok-dansjes krijgt voorgeschoteld, behoorlijk handig is met de digitale wereld. Ook Gen Z’s neiging om snel afgeleid te zijn, gebrekkige communicatievaardigheden, defensiviteit, gebrek aan ambitie en motivatie en zich bevoorrecht voelen werden als redenen genoemd.
Als dat nog niet genoeg is, onthulde 59 procent van de respondenten dat ze wel eens een Gen Z-medewerker hebben moeten ontslaan en 20 procent zette zelfs jonge werknemers al binnen een week weer op straat. Blijkbaar zijn die jonge gasten dus niet zo onmisbaar als ze zelf denken.
Werkgevers over Gen Z
Gen Z-werknemers zijn volgens Akpan Ukeme, hoofd HR bij SGK Global Shipping Services, een behoorlijke uitdaging om mee te werken. Waarom? Omdat ze vaak denken dat hun digitale vaardigheden onverslaanbaar zijn. "Ik heb al meerdere keren moeten clashen met Gen Z-werknemers, omdat ze denken alles te weten over digitale vaardigheden en dat ze dat mij kunnen leren. Ze denken dat ze beter, slimmer, meer capabel zijn dan jij en ze zullen dit je recht in je gezicht zeggen.” Ondertussen vindt Adam Garfield, marketing directeur bij Hairbro, dat Gen Z hun communicatievaardigheden op de werkplaats moet verbeteren. Hoewel ze bedreven zijn in digitale communicatietools, hebben ze een tekort aan interpersoonlijke vaardigheden die nodig zijn voor face-to-face interacties."
Werkgevers mogen dan wel luidkeels klagen over de uitdagingen die Gen Z met zich meebrengt op de werkvloer, maar gek genoeg hoor je ze niet piepen over de loonkosten van deze jonge generatie. En laten we wel wezen, elke generatie komt met z’n eigen gebreken. Dus pas nou op, anders zijn we geneigd een artikel te schrijven over alle gebreken van de babyboomers. Dan kan je ook lachen.