Feyenoord fans mogen los: ontwerp het vetste 4e tenue ooit

20 mrt , 12:00 Entertainment
67dbe75a6946b

Feyenoord gaat hand in hand met de supporters. Waar andere clubs hun shirtsponsor een nieuw duur shirt en ontwerp laten bedenken, gooit de Rotterdamse volksclub het over een andere boeg. Het Legioen krijgt dit keer de macht om het vierde tenue voor seizoen 2025-2026 te ontwerpen. Ja, je leest het goed: JIJ kunt straks bepalen wat de helden van Zuid dragen. Wordt het retro? Wordt het keihard modern? Een eerbetoon aan je favoriete oud-speler? Alles kan.

Het concept is even simpel als briljant. Feyenoord heeft de laatste jaren altijd vier tenues per seizoen: een thuisshirt, een uitshirt, een derde tenue en een extra vierde variant. Maar dat vierde tenue? Dat is er eentje met een verhaal, een shirt dat eer betoont aan Het Legioen. Dit jaar draait het om de nummer twaalf, de trouwe aanhang. Feyenoord zegt eigenlijk: “Jullie zijn net zo belangrijk als de spelers, dus maak zelf dit shirt maar.” Dat is even andere koek dan een standaard marketingtruc.

En nee, je hoeft geen modeontwerper te zijn die in Parijs fashionweeks heeft bezocht, iedereen kan meedoen. Tot en met 30 maart kunnen fans hun ontwerp indienen via de officiële Feyenoord-site of fysiek inleveren bij Fanshops en MediaMarkt-locaties in Rotterdam. Daarna kiest een jury twaalf ontwerpen die worden uitgewerkt door Castore en het designteam van de club. Vervolgens mag Het Legioen stemmen en het winnende shirt gaat in productie.

Wat wordt het? Hardcore retro of modern Feyenoord?

De opties zijn eindeloos. Krijgen ze een bruut zwart shirt met een old-school Feyenoord-logo? Of misschien een ode aan de groene klassieker uit 2003-2004? Gaan ze voor iets dat recht uit de haven lijkt te komen, met ruige patronen en industriële vibes? Misschien een wit shirt met een gigantische Kuip-silhouet? De creatievelingen in Rotterdam krijgen carte blanche.

Feyenoord heeft vaker geëxperimenteerd met unieke tenues. Denk aan dat BANLIEUE-tenue van vorig seizoen: strak, stijlvol en een dikke knipoog naar de iconische groene uitshirts. Maar nu mag het volk bepalen.

Het Legioen reageert: “Hier hebben we op gewacht!”

Supporters gaan natuurlijk helemaal los op dit nieuws. Social media ontplofte meteen met ideeën, schetsen en suggesties. “Maak een ode aan Coen Moulijn!” roept de ene fan. “Strak zwart met gouden details, puur klasse!” zegt een ander. De creativiteit is eindeloos, en dat belooft vuurwerk.

Feyenoord’s commercieel directeur Ruud van der Knaap snapt de impact: “Dit shirt moet een eerbetoon worden aan onze supporters, de twaalfde man. Zij zijn de kracht achter de club. "Dit is onze manier om iets terug te geven.”

Kortom, als je ooit je stempel op Feyenoord wilde drukken, dan is dit je kans. Dus, pak je schetsblok, Photoshop of gewoon een servetje in de kroeg en knal dat ontwerp in elkaar. Wie weet loopt Hartman volgend seizoen rond in jouw creatie. En laten we eerlijk zijn: hoe vet zou dat zijn?

Delen met
Ook interessant