Het gebruik van AI neemt steeds grotere vormen aan. We laten tegenwoordig niet alleen onze scripties volledig door ChatGPT schrijven, ook nieuwe smaken worden vandaag de dag bedacht door Artificial Intelligence. Dat is handig, dachten ze bij Coca-Cola, die nu met een compleet nieuwe smaak op de proppen komt.
Hoewel dit een beetje als toekomstmuziek klinkt, is het toch echt waar. Coca-Cola heeft het voor elkaar gekregen om door middel van Artificial Intelligence een compleet nieuwe smaak op de markt te brengen. Dit nieuwe drankje zou smaken naar de toekomst, mega vaag.
De titel van dit revolutionaire drankje is meteen een hele mond vol: de Coca-Cola Y3000 Zero Sugar. Klinkt futuristisch, maar wat kunnen we hiervan verwachten? De smaak zal volgens het merk van het drankje zal voor ongeveer 85% hetzelfde zijn aan de originele Coca-Cola smaak, waar de overige 15% naar moet smaken is onbekend en wilt het merk ook niet graag uit de doeken doen. Oana Vlad, de Senior Director of Global Strategy (wat dat ook mag inhouden), zegt dat het bedrijf de vraag daarop nooit op een duidelijke manier zal beantwoorden. Net als het recept van de originele coke trouwens. Wat voor smaaksensatie het zou moeten zijn, mogen we dus zelf gaan uitzoeken.
Toch heeft het frisdrankmerk tijdens het ontwikkelen van de smaak niet alleen maar gebruik gemaakt van AI, er is eerst een onderzoek gehouden met echte mensen (bestaan die nog?) over wat voor smaken zij associëren met de toekomst. Wij zouden daar geen antwoord op weten, maar daar kwam dus wel zoveel input uit dat AI hier smaakprofielen uit heeft weten te stampen. Het nieuwe drankje is vanaf vandaag slechts een korte tijd beschikbaar, mocht je van uit ons koude kikkerlandje interesse hebben in de nieuwe dorstlesser moeten we je helaas teleurstellen: het futuristische brouwsel is niet in Nederland beschikbaar. Misschien dat we aan ChatGPT kunnen vragen waar het naar smaakt.