In Amerika heeft de grote hypotheekverstrekker Better.com een groot deel van zijn medewerkers de welbekende zak gegeven. Waarom? De medewerkers waren bijzonder lui en werkten maar zo’n 2,5 uur per dag. Daarnaast helpt Corona ook niet echt mee en hebben meerdere bedrijven te kampen met flinke financiële problemen. De CEO van het bedrijf vond het dan ook niet heel chill om zijn medewerkers te ontslaan.
De laan uitgestuurd
Rond de 900 banen zijn per direct opgezegd. Dit bevestigt CEO Vishal Garg in een interview met het Amerikaanse blad Fortune . Ook lichtte hij toe dat zijn thuiswerkende personeel lui en onproductief was. “Als je in deze groepscall zit, behoor je tot de ongelukkige groep mensen die moet vertrekken”, zo liet de CEO weten nadat hij zijn personeel de laan uitstuurde. En nee, 900 man is niet niks, het is is zo’n vijftien procent van zijn gehele personeelsbestand. Om dit stuk voor stuk te doen zou je weken of maanden bezig zijn. Als je toch al weet dat je werknemers luiwammesen zijn, kun je daar net zo goed een voorbeeld aan nemen, toch?
Meer beschuldigingen van de CEO
Naast de flinke beschuldigingen zei Garg ook dat ze stalen van Better.com en van de klanten. Hij heeft het massaontslag gebaseerd op de productiviteitscijfers. Ook zouden medewerkers vaker te laat zijn gekomen voor afspraken met klanten. Hij openbaarde allereerst alles anoniem op een online platform. Vervolgens heeft hij Fortune vertelt dat hij de auteur van deze berichten was.
Ook laten medewerkers weten dat na het massa ontslag bekend werd gemaakt dat het bedrijf flink zal controleren. Dit houdt in dat ze de medewerkers op productiviteit in de gaten zullen houden. Eerlijk: wij zouden het niet zo fijn vinden. 900 medewerkers zullen het nu even moeilijk gaan krijgen en zo snel als mogelijk iets anders moeten vinden. Uiteindelijk geldt toch altijd het motto: eigen schuld, dikke bult.