Niki Lauda was jaren lang een levende legende nadat hij wonder boven wonder zijn horrorcrash in 1976 overleefde en daarna nog vele successen in de Formule 1 binnen wist te slepen. Ook na zijn eigen racedagen bleef hij actief in de sport als adviseur van onder andere Mercedes. Vandaag zou de F1-legende 72 jaar zijn geworden en daarom zetten wij zijn meest memorabele momenten op een rijtje.
De omstandigheden in deze race waren alles behalve gemakkelijk. Het regende veel en de baan was extreem glad, wat het racen niet makkelijker maakte. Niki Lauda liet hier, tijdens zijn vierde race met Ferrari, zijn fantastische skills zien. Hij zette iedereen op een rondje, op zijn eigen teamgenoot na, en pakte daarmee zijn eerste overwinning in de Formule 1. Bovendien sleepte hij met de winst ook de eerste overwinning van Ferrari voor het eerst in twee seizoenen binnen. Zelf noemde hij de race 'the hardest of all'.
We kunnen natuurlijk niet om de horrorcrash van Niki Lauda heen. Op 1 augustus 1976 crashte zijn auto op de Nürburgring Nordschleife en belandde de coureur in een vlammenzee. Niki werd doodgewaand, maar overleefde wonderbaarlijk genoeg de crash. Slechts twee races later kroop Niki, nog herstellende van ernstige brandwonden, alweer achter het stuur van zijn bolide. Een bikkelharde coureur van wereldklasse en een echte held.
Hoewel de rode ferrari van Niki zeker niet de snelste was in het veld, zorgde de consistentie en de ervaring van Lauda ervoor dat hij erg dominant was. Op het circuit van Hockenheim pakte Lauda de leiding van zijn teamgenoot en reed dominant naar de zege. Hiermee had hij meer overwinningen dan voorgaande Ferrari-coureurs op zijn naam staan. Hij won zijn tweede wereldtitel overtuigend met nog twee races te gaan in het seizoen.
Toen Niki Lauda na een pauze van twee jaar weer terugkeerde naar de grid voor het team van McLaren, dacht iedereen dat hij zijn snelheid verloren had. Niets bleek minder waar, hij startte namelijk op de tweede plek. Uiteindelijk kon hij de winst pakken doordat twee rivalen met elkaar botsten in de strijd voor de tweede plek. Hierdoor pakte hij zijn eerste overwinning in zijn derde race na zijn comeback.
Op het Amerikaanse Circuit in Long Beach in 1983 startte Niki Lauda als 23e op de grid na een slechte kwalificatie. Zijn teamgenoot John Watson startte op de 26e positie. Het duo werkte zichzelf flink omhoog in de ranglijsten tijdens de race en konden uiteindelijk ook podiumplaatsen pakken door een botsing in de voorkant van het veld. Lauda werd 2e en zijn teamgenoot pakte de winst, vanaf de laagste winnende grid-positie ooit.
Lauda hoopte hier zijn eerste thuisoverwinning te pakken, maar belandde al snel als zesde door een slechte start. Hij vocht zichzelf terug omhoog en pakte uiteindelijk de leiding in de race. Echter, zijn versnellingsbak liet hem in de steek waardoor Lauda genoodzaakt was om zich terug te trekken. Dit weigerde de Oostenrijker en uiteindelijk pakte hij een emotionele winst door zijn auto over de streep te krijgen door alleen zijn 3e en 5e versnelling te gebruiken. Hij pakte hiermee 9 punten, die later cruciaal bleken in zijn winst van het wereldkampioenschap.
Er hing veel af van de race op het circuit van Portugal in 1984. Lauda had ene tweede plek nodig om zijn derde wereldkampioenschap in de wacht te slepen. Hij startte op een teleurstellende elfde plek door een ongelukkige trainingssessie, terwijl zijn concurrent en teammaatje Alain Prost op de tweede positie startte. Lauda vocht zichzelf omhoog tot de derde plek en kon door een spin van zijn voorganger alsnog de tweede plek bemachtigen. Prost won de race, maar Lauda won door zijn tweede plek wel het wereldkampioenschap. En dat met slechts 0,5 punt verschil, het kleinste verschil ooit in Formule 1 geschiedenis.
Dat het moeilijk zou worden om zijn teamgenoot Alain Prost te verslaan, dat had Niki Lauda zelf al voorspeld. Hij startte de race als tiende, maar wist al na 1 ronde 5 plekken te winnen. De race werd gekenmerkt door de twaalf ronde durende strijd tussen Niki Lauda en Alain Prost, waarbij Prost direct achter de bolide van Lauda reed. Uiteindelijk eindigde het spannende duel toen de heren na elkaar over de streep kwamen, met slechts 0.232 seconden verschil. Niki Lauda pakte daarmee zijn laatste F1-overwinning uit zijn race carrière.