Apple heeft de VR-bril Vision Pro aangekondigd op de eigen ontwikkelaarsconferentie WWDC. Na zeven jaar van ontwikkeling is het innovatieve apparaat "het eerste Apple-product waar je doorheen kijkt, en niet naar", aldus CEO Tim Cook.
De headset vertrouwt op de ogen, handen en vingerbewegingen van gebruikers voor de bediening. Dit is het begin van de overstap van de technologiegigant naar 'ruimtelijk computergebruik'. Bij het dragen van het apparaat zien gebruikers de apps we allemaal en kunnen ze deze overal in hun ruimte op elke gewenste schaal plaatsen. Met behulp van een draaiknop kunnen gebruikers beslissen hoeveel van de wereld om hen heen ze willen zien. Ze kunnen er ook voor kiezen om apps te lanceren in specifieke ruimtes om hen heen.
In een functie genaamd "EyeSight" kan het apparaat passthrough-video van de ogen van de gebruiker laten zien, waardoor mensen in de omgeving feedback krijgen over wat de drager in de headset ziet. Ondertussen kan Vision Pro verbinding maken met Apple's Mac-opstelling, waardoor gebruikers hun computerschermen kunnen uitbreiden naar hun virtuele ruimtes.
In de headset heeft FaceTime de mogelijkheid om mensen levensgroot te laten zien via videogesprekken. Het apparaat biedt onderdak aan de allereerste "3D-camera" van Apple en biedt optimale diepte via foto's en video's met ruimtelijke audio. Vision Pro kan ook worden gebruikt om entertainmentcontent te consumeren, met een speciale videomodus waarmee gebruikers de grootte van hun weergavescherm in realtime kunnen wijzigen. Op het gebied van gaming ondersteunt de headset meer dan 100 games uit de Apple Arcade-bibliotheek en kan het systeem verbinding maken met PS5- of Xbox-controllers.
Wat de constructie betreft, is Vision Pro uitgerust met een geribbelde, omhullende hoofdband, terwijl de voorkant van het apparaat is samengesteld uit 3D-gevormd gelaagd glas. Het gezichtskussen van de headset kan buigen om zich aan verschillende gezichten aan te passen, voor mensen met een bril zegt Apple dat er op maat gemaakte optische inzetstukken zullen zijn die in de lenzen kunnen worden gestoken.
De headset kan twee uur werken met een externe batterij, maar hij kan de hele dag meegaan als hij is aangesloten op het lichtnet. In plaats van Face ID zal Vision Pro zijn gebruikers authenticeren met een nieuwe functie, genaamd Optic ID, die de ingebouwde oogsensoren van het apparaat gebruikt om de identiteit van gebruikers te bevestigen.
Vision Pro zal concurreren met de lijn Meta Quest-apparaten van Facebook en Instagram-eigenaar Meta. Die zijn overigens drie keer goedkoper dan die van Apple. De Vision Pro kost $ 3.499 USD en zal begin volgend jaar verkrijgbaar zijn.