Het stadsbestuur van Amsterdam is van plan om stappen te ondernemen om de overlast door fatbikes aan te pakken, je weet wel, die e-bikes met dikke banden. Maar hier komt het interessante gedeelte: juridisch gezien vallen fatbikes onder de categorie elektrische fietsen. Dat betekent dat de voorgestelde maatregelen eigenlijk voor alle e-bikes in de stad zouden gelden. Laten we eens kijken wat deze plannen inhouden.
Dus, fatbikes, die e e-bikes met brede banden, zijn blijkbaar een bron van overlast in Amsterdam. Het stadsbestuur heeft daarom besloten om actie te ondernemen. Ze hebben een aantal voorstellen gedaan om deze overlast aan te pakken. Een van de ideeën is om een maximale snelheid in te voeren voor e-bikes, wat ook fatbikes zou omvatten. Dit zou ervoor moeten zorgen dat e-bikers niet te hard door de stad razen.
Ook lijkt het erop dat de politie van plan is om fatbikes vanaf het begin van volgend jaar op de rollerbank te zetten. Dit nieuws komt naar voren uit antwoorden van wethouder Melanie van der Horst, die verantwoordelijk is voor Verkeer, op vragen van GroenLinks-raadslid Elisabeth IJmker. Elisabeth uitte haar bezorgdheid over de toenemende populariteit van fatbikes en de mogelijke gevolgen voor de verkeersveiligheid. En het blijkt dat wethouder Van der Horst dezelfde zorgen deelt.
Het stadsbestuur overweegt de invoering van een maximale snelheid voor e-bikes, waaronder fatbikes, op fietspaden. Dit kan helpen om de veiligheid op drukke fietspaden te verbeteren en ongelukken te voorkomen. Als deze maatregel wordt ingevoerd, zouden e-bikegebruikers, inclusief fatbike-rijders, zich moeten houden aan de vastgestelde snelheidslimieten om boetes te voorkomen.
Een ander interessant voorstel is om specifieke routes voor e-bikes in te stellen, waarvan sommige wellicht op de rijbaan liggen. Dit zou betekenen dat e-bikegebruikers, inclusief fatbike-rijders, mogelijk de straat op moeten, wat hun mobiliteit en flexibiliteit zou kunnen beïnvloeden. Het idee hierachter is om de verkeersdrukte op fietspaden te verminderen, wat de algehele verkeersveiligheid kan verbeteren.
Handhaving van deze nieuwe regels zou waarschijnlijk worden uitgevoerd door buitengewoon opsporingsambtenaren (boa's), die bevoegd zijn om overtredingen op het gebied van verkeer te controleren en boetes uit te schrijven. Dit betekent dat fatbike-rijders en andere e-bikegebruikers regelmatig gecontroleerd zouden kunnen worden om ervoor te zorgen dat ze zich aan de nieuwe regels houden.
Opmerkelijk is dat er op dit moment geen melding wordt gemaakt van een helmplicht voor fatbike-rijders of andere e-bikegebruikers. Dit in tegenstelling tot sommige andere landen waar het dragen van een helm verplicht is voor e-bikegebruikers. Dit kan echter in de toekomst veranderen, afhankelijk van de ontwikkelingen en de verkeersveiligheidssituatie in Amsterdam.
Dus, deze handhavingsacties lijken bedoeld te zijn om de overlast door fatbikes en e-bikes in Amsterdam aan te pakken en tegelijkertijd de verkeersveiligheid te verbeteren. Het wordt interessant om te zien hoe deze plannen zich ontwikkelen en of ze het gewenste effect zullen hebben.