Je hebt een top merk bedacht. Mocht dit nou kleding, gadgets of fietsbanden zijn. Noem het maar op. Maar dan begint de ellende en de drama, je moet een webshop starten. Je zit met je handen in het haar en je hebt geen idee waar je moet beginnen. Daarom hebben we 6 tips waar je op moet letten als je met E-commerce en een webshop gaat beginnen. Mocht je na het lezen hiervan nog steeds geen idee hebben dan zijn er ook nog gratis e-commerce trainingen voor iedereen . Ideaal toch?
Als je je product helemaal ready hebt, moet je ook nog bedenken wie je doelgroep is. Aan wie ga je het verkopen? Je moet je afvragen of je de bestaande klanten online wil gaan bedienen of juist wil gaan proberen om een nieuwe verse doelgroep te bereiken? Voor allebei is wat te zeggen. Het belangrijkste is dat je een goede webshop bouwt die past bij je doelstellingen, dat kost geld en dat moet je zo snel mogelijk zien terug te verdienen.
Mocht je veel verschillende producten hebben van je voorraad, dan is het aan te raden daar rekening mee te houden. Het is namelijk zo dat veel E-commerce platformen duurder worden naarmate je meer voorraad erin opneemt. Dus mocht je veel verschillende soorten sneakers aanbieden, zoek dan een goed systeem om daarmee te starten.
Dan komen we aan bij een belangrijk aspect van je webshop. Heb je digitale producten of diensten die je gaat verkopen? Of zijn het echt fysieke goederen? Al nagedacht over de levering van die producten? Ben je hier goed op voorbereid? Dat is namelijk al een dienst waarvoor je een paar man kan inhuren. Bereid je daarom goed voor door te kijken wie je hierbij kunnen helpen.
Het is simpel, jij verkoopt je product en wil daar in ruil geld voor. Maar er zijn heel wat manieren om je klant online te laten betalen. De vraag is: doe je dit bij de levering of de bestelling? Na afloop? Of zelfs 50/50?
Ook niet onbelangrijk, ga jij zelf de webshop beheren of geef je dit uit handen? Want het is de taak van de beheerder om de webshop bij te werken en producten toe te voegen. Het kost tijd en geld om dit zelf te doen. Denk daarom goed na over een betaalbare en betrouwbare beheerder om dit voor je te doen.
Misschien wel de kern van je bedrijf, het budget. Als je wensen en je budget niet overeenkomen, dan moet je die misschien bijstellen. Anders zorgt dit alleen maar voor teleurstellingen, dat moeten we ook niet hebben. Wees daarom open over het hoeveelheid budget dat je vrijmaakt voor je webshop.