Zo nu en dan, nadat je een biertje of zes hebt gedronken, gaat er een lampje branden en blijk je opeens een rasechte uitvinder die het een na het andere prijswinnende idee bedenkt waarmee een goed belegde boterham te verdienen is. Helaas blijken deze ideeën vaak geen lang leven beschoren en zijn ze de volgende ochtend met de kater verdwenen om vervolgens nooit meer op te duiken.
Er zijn echter mannen die hun spaarzame Eureka-momentjes onthouden, uitwerken en een bedrijf opstarten zodat zij hun leven kunnen wijden aan het op de markt zetten van hun eigen product.
https://giphy.com/gifs/the-wolf-of-wall-street-gTURHJs4e2Ies
Deze mannen verdienen aandacht. Met je eigen idee de wereld veroveren is niet iedereen gegund. Om de handige Harries onder ons een hart onder de riem te steken en deze mannen te eren hebben wij een aantal succesvolle Nederlandse startups op een rijtje gezet. Deze knullen maakten wel wat van hun leven en hun plan.
Beschik je zelf ook over goede ideeën? Dan moet je ons zeker in de gaten blijven houden, want binnenkort start er een toffe SEAT-campagne waarbij jouw goede idee dikke doekoe en een auto op kan leveren. Houden we je van op de hoogte!
Thuisbezorgd.nl
In 2000 richtte Jitse Groen Thuisbezorgd.nl op, nadat het hem frustreerde dat hij 's avonds laat geen eten kon bestellen in zijn dorpje.“We hadden gewoon honger. Het was een familiefeestje in een klein dorp in Noord-Holland. We hadden zin in Chinees en dat betekende halen met de auto. Dat vond ik niet zo praktisch. Ik had als één van de weinigen in Nederland al zo’n inbelmodem en dacht kan ik daar wat mee? Op die dag heb ik de domeinnaam thuisbezorgd.nl geregistreerd. Daar heb ik vervolgens 6 maanden niks mee gedaan, maar daarna toch maar eens begonnen”, zei hij tegen Marketingtribune. Op zijn site kun je razendsnel eten bestellen en laten bezorgen, koken is overbodig. De eerste drie jaar moest je nog een kwartier inbellen met een moeilijk kiestoon, dus toen ging het allemaal nog zo zo. Pas toen het breedbandinternet opkwam, ging zijn site hard. Niet alleen in Nederland, ook internationaal gezien gaat het voor de wind. Thuisbezorgd.nl is zeer actief in de Benelux en Duitsland. De key? Marketing. 'Wij werden vier keer groter in Duitsland, waardoor al het marketinggeld dat wij investeerden ineens veel effectiever werd. We investeerden nog steeds idiote hoeveelheden geld, maar het werkte tenminste, aldus Jitse.' Het platform is inmiddels ruim 1 miljard waard waardoor Jitse vorig jaar de 47e plaats in de Quote500 innam. Van een Chinese maaltijd in een klein Noord-Hollands dorpje naar een miljardenbedrijf. Dat is een knap staaltje ondernemen. Naar het schijnt kookt Jitse ook nooit meer zelf.
Blendle
Jaren geleden bladerde Marten Blankesteijn in de Appie door VI, waarin hij een interessant artikel zag. Maar dat zag hij ook bij Marie-Claire, en bij Autoweek. Hij liep weg, maar zonder blad in z’n hand. Dat moment legde de basis voor het idee achter Blendle. “Zo frustrerend, een heel tijdschrift moeten kopen. Waarom kan het niet per artikel?”, zei Marten. Nadat de zelfbenoemde DWDD-nerd Alexander Klöpping aan boord kwam ging het hard, waarop ze in 2014 de wijde webwereld instapten met hun digitale krantenkiosk Blendle. Via Blendle kun je dus tegen betaling losse artikelen van kranten lezen. De uitvinding wordt ook wel de iTunes van kranten genoemd en loopt als een trein want al na een halfjaar werd het bedrijfje gewaardeerd op €13 miljoen. Dankzij miljoeneninvesteringen van multinationals als Duitse uitgeverij Axel Springer kon het bedrijf verder groeien. Inmiddels zijn zo’n 120 Nederlandse kranten en tijdschriften actief op Blendle, maar ook gerenommeerde internationale media als Der Spiegel, The Washington Post en The New York Times zijn aangesloten bij het platform. Dit jaar werd Blendle Premium gelanceerd, een nieuwe bron van inkomsten waarmee de weg naar wereldheerschappij verder wordt voortgezet.
Ticketswap
‘Zelf wou ik een keer een Lowlands ticket verkopen maar dat bleek een enorm gedoe. Ik keek op markplaats met een gigantisch, maar chaotisch, aanbod zonder overzicht en op de Lowlands pagina stond ook niks. Via de Facebookpagina kaartjes te koop/aangeboden ben ik in contact gekomen met een geïnteresseerde koopster. Nadat het met veel moeite allemaal was gelukt kwam bij mij kwam meteen de gedachte: dit moet toch anders kunnen’, zegt oprichter Hans Ober. Een paar maanden later had hij met vrienden Ruud en Frank Ticketswap opgericht zodat het kopen en verkopen van e-tickets een stuk makkelijker en veiliger gaat. Op de website kun je nooit meer dan 120% van de originele prijs vragen en ben je verzekerd van een geldig ticket. De mannen werken namelijk intensief samen met organisatoren van concerten om de zwarte markt aan banden te leggen. Inmiddels staan er 35 man op de loonlijst van Ticketswap, zoemen de investeerders als bijen om de Ticketswap-honing en willen ze verder uitbreiden naar landen als Duitsland, Frankrijk en Engeland. Zo probeer je een tweedehands kaartje te scoren voor Lowlands en zo run je een paar jaar later een miljoenenbedrijf.
BUX
De 44-jarige Nick Bortot begon als een doodnormale belegger bij de Binckbank, maar besloot zijn eigen koers te varen omdat hij iedereen kennis wil laten maken met het op 't oog ingewikkelde wereldje van aandelen verhandelen. De wereld van het snelle geld, dalende koersen en gigantische winsten moet met de visie van Nick voor jou, mij en de rest van de aardbolbewoners bereikbaar zijn. De app BUX werd daarom door Nick ontwikkeld zodat je eenvoudig kan leren beleggen. Bux moet de nieuwe apphit worden à la Candy Crush of Pokémon Go. Maar dan speel je een spelletje op de beurs. Met nepgeld, ook wel FunBUX genoemd, kun je oefenen en met SeriousBUX
kun je knaken gaan pakken. Nick laat jou gokken en inleggen op de koers. Na de oprichting in 2013 had de app het zwaar, maar inmiddels speelt een groot deel van Europa mee met de big boys,
worden wij doodgegooid met BUX-reclames en worden de euro’s in de zakken van Nick steeds tastbaarder. Een jaar geleden haalde hij nog een investering van 6 miljoen euro op, waardoor hij verder kan groeien en groeien. De sleutel naar succes? Een generieke sleutel voor vele succesvolle start-ups: het aanboren van nieuwe markten.