R9, door veel voetballiefhebbers liefkozend ‘de echte Ronaldo’ genoemd. Dat vinden ze bij A Store Like 94 ook, want zij brengen een ode aan El Fenomeno door 30 opkomende kunstenaars te verzamelen voor een expo die het dertigjarig jubileum van R9’s entree in de voetbalwereld in 1993 bij Cruzeiro viert. Een godsgeschenk was deze man, een waanzinnige voetballer.
Josh Steeples, een kunstenaar die diep geïnspireerd is door Ronaldo, is met A Store Like 94 het initiatief gestart om El Fenomeno extra in het zonnetje te zetten. "Voor alle voetbalfans tussen de dertig en veertig jaar oud heeft Ronaldo het spelletje echt veranderd", zegt Steeples.
Voor zijn generatie geldt R9 nog altijd als de beste spits, maar velen gaan nog verder: het is de beste spits ooit. In 1994 haalde PSV hem naar Nederland, waar wij hem van dichtbij hebben mogen aanschouwen. Hoe R9 met zijn carrière de wereld op zijn kop heeft gezet, zowel bij zijn clubs als in het internationale voetbal, is niet normaal. De man was rap, had een geweldige passeeractie, kon dribbelen als geen ander en was ijskoud voor het doel. Heel veel completer ga je ze niet krijgen. Blessures hebben hier en daar wat roet in het eten gegooid, maar ondanks deze struggles heeft Ronaldo nog steeds een enorme stempel gedrukt op het moderne voetbal en de harten van miljoenen jonge voetballiefhebbers. Vraag het maar bij de willekeurige voetballiefhebber, al snel gaat het hartje sneller kloppen bij het horen van de naam R9 .
Steeples vervolgt zijn verhaal: "Maradona legde de basis voor de moderne voetbal rock-'n-roll, maar ik denk dat R9 het echt naar een nog hoger level bracht. Tegelijkertijd was hij ook een pionier in het snellere spel dat we nu kennen.” Om deze 30 jaar sinds Ronaldo's entree in het voetbal beter te vieren, heeft A Store Like 94 even 30 kunstenaars, illustrators, en creatievelingen uit 18 verschillende landen opgetrommeld. Ze kregen de taak om op hun eigen vette manier hun spotlight te lichten op R9 en zijn legacy.
In een interview met Soccerbible laat A Store Like 94 weten. "Het hoofddoel van de expo was om nieuwe en oude artiesten van over de hele wereld te connecten en tegelijkertijd wat nieuwe voetbalvrienden te maken", vertelt Steeples. "Ik ben mega trots op onze groeiende creatieve voetbalcommunity. Het is als een soort undercover netwerk van voetbalactiviteit dat naar mijn mening veel origineler materiaal produceert dan de mainstream voetbalwereld."
Het oorspronkelijke idee was om negen kunstwerken te maken als eerbetoon aan de iconische nummer negen. Maar toen werd al snel een andere gedachte geopperd: het is dertig jaar geleden dat R9 in 1993 op het toneel verscheen bij Cruzeiro, dus 30 artiesten leken hen meer gepast om een van de grootsten ooit te vieren, die toch wat onderbelicht is gebleven. We zetten even een aantal creatieve hoogstandjes van deze kunstenaars voor je op een rijtje in onderstaande gallery.