Om aan je klanten te laten weten dat je ze waardeert, is een relatiegeschenk een goed middel. Maar wat geef je ze en waar moet je opletten? Wij geven je een aantal tips zodat iedereen gelukkig wordt.
1. Originaliteit
Als je indruk wil maken, dan hoef je niet met een balpen of een usb-stick aan te komen. Dat belandt op de joe-en-bedankt-stapel en is niet bijster origineel. Zorg dus dat je iets origineel bedenkt voor degene aan wie je het geeft.
2. Voor wie is het?
Bedenk aan wie je heeft geeft. Als je voor je grootste klant op de proppen komt met kwartfinale Champions League-kaartjes terwijl het een bedrijf is dat door vrouwen wordt gerund, kun je">dan kun je beter concertkaartjes geven bijvoorbeeld. Bedenk dus aan wie je het cadeau geeft. Mocht je niks weten, dan kun je op Maxilia genoeg leuke suggesties vinden
3. Juiste waarde
Geef je een balpen, dan ben je een krent. Kom je met een Rolex, dan wil je ze weer omkopen. Ga goed zitten qua waarde van je presentje. Ervaringen weggeven zijn altijd leuk (luchtballon, concerten, sportwedstijden etc.) en niet extreem duur. Bovendien zijn je relatiegeschenk vaak fiscaal aftrekbaar, mits de kosten per jaar onder de 227 euro per ontvangen blijft. Doe er je voordeel mee!