Of we een middagje wilden komen buiten spelen met Ducati. Eh, eet je pindasaus bij je saté? Vanzelfsprekend! Dus karren we naar Heusden in het zuiden des lands, waar het Ducati Camp op het programma staat. De uitgelezen mogelijkheid om kennis te maken met een paar interessante modellen van de Italianen. Niet alleen op het asfalt, maar ook door de blubber.
Wie aan Ducati denkt, zal toch als eerste denken aan bloedsnelle racers die zo hard mogelijk over een circuit sjezen. Dat ze dat goed kunnen, dat hebben Francesco Bagnaia en Alvaro Bautista het afgelopen jaar wel bewezen. De motorcoureurs, die respectievelijk in de MotoGP en de World Superbike actief zijn, werden in 2022 allebei wereldkampioen in hun klasse. De gemeenschappelijke deler: beiden reden langs de zwart-wit geblokte vlag op een Ducati.
Bologna is niet alleen befaamd vanwege de herkomst tagliatelle bolognese, maar ook als de thuisbasis van een van de meest befaamde motormerken ter wereld. Ducati heeft z’n sporen in de racerij al lang en breed verdiend, maar als motormerk hebben ze hun garage in de afgelopen jaren flink uitgebreid. Naast alle sportievere modellen, kun je sinds begin van dit millennium ook een alleskunner als de Multistrada shoppen.
Helemaal vers is de Ducati DesertX, die sinds vorig jaar verkrijgbaar is. Een motor die dichterbij Dakar staat dan bij Mugello en dus behoorlijk ver afligt van het originele DNA van Ducati. Daarover later meer, eerst maar eens een bakkie dampende koffie en een knisperend croissantje naar binnen werken, want we zijn aangekomen in Heusden, gelegen tussen Den Bosch en Tilburg.
Dit is voor een paar dagen de standplaats van het Ducati Camp. Om motorrijders de mogelijkheid te geven hun vaardigheden te vergroten en kennis te maken met hun verschillende fietsen, biedt Ducati sinds 2003 regelmatig diverse trainingen aan onder de vlag van Ducati Riding Experience. Denk aan de Racetrack Academy, Road Academy, Rookie Academy en de Adventure Academy. Wij zijn er voor de Adventure Academy, waar Carlo van Horizon Motorreizen ons de fijne kneepjes van het offroad rijden gaat bijbrengen. “We gaan vandaag ervaren dat de motorfiets maar één ding wil en dat is rechtdoor.” Een videootje van een motorrijder die over een balk rijdt, verschijnt op het scherm. “Dit lijkt de makkelijkste oefening, maar dit is de moeilijkste oefening”, waarschuwt de cursusleider de nu nog glimlachende groep alvast.
Naast uitleg over andere oefeningen, wordt wederom benadrukt hoe belangrijk kijken is. “Het allerbelangrijkste is kijkgedrag. Op elk voertuig dat je bestuurt geldt: waar je naartoe kijkt, daar ga je naartoe. Dus kijk jij naar de grond, dan is de kans groot dat je daar ook eindigt. Mocht dat trouwens gebeuren, probeer ‘m alsjeblieft niet op te vangen. Een Multistrada Rally weegt zo’n 250 kilo. Daar wil je niet met je been onderkomen.”
Daar heeft onze cursusleider van dienst groot gelijk in. Dat zou het belangrijkste doel van deze training flink ondermijnen. Carlo: “We gaan vandaag plezier maken en lol hebben, maar wel op een verantwoorde manier. Ik kan niet op jullie voorhoofd lezen of jullie veel- of weinig ervaring hebben, dus jullie bepalen zelf het niveau. Blijf gewoon bij jezelf. Doe geen dingen die je niet wil doen, je hoeft niks te bewijzen. Gaat degene voor je wat langzamer dan jij, dan wacht je even. Simpel zat.”
Zo klaar als een klontje. Nadat de theorie is doorgenomen wandelen we naar het grasveld waar zo’n 15 Multistrada’s en 15 DesertX’jes staan opgesteld. De groep wordt opgedeeld in tweeën, waarbij wij beginnen met de offroad activiteit. Wij kiezen een mooie, witte DesertX uit, zodat we die eens even lekker vies kunnen maken. Dat gaat vandaag zeker lukken, want het heeft de dagen hiervoor flink geregend waardoor de bossen in Noord-Brabant vol liggen met plassen en modder. Dat wij daar persoonlijk weer wat minder op gekleed zijn, mag de pret niet drukken.
De Ducati DesertX is in elk geval heel erg geschikt voor het offroaden. Als je er alleen al naar kijkt heb je zin om naar een woestijn, of in ons geval een bos te rijden. De twee ronde, nieuwsgierig kijkende LED-lampjes zijn fraai geïntegreerd en doordat ‘ie hoog op z’n voorpoten staat, krijgt de motor direct een avontuurlijk karakter. Dit is een heel stoer apparaat, dat er niet alleen qua looks mag zijn, maar ook in prestaties. De zitpositie is uitermate comfortabel en met de 110 pk uit het 937 cc Testastretta blok (die de liefhebbers kunnen kennen uit Hypermotard, SuperSport en de Monster) heb je over power niets te klagen. In elk geval genoeg om jezelf uit de blubber te trekken, zeker in de Enduro rijmodus.
Eén keer eerder hebben we een offroad training gevolgd. Grote experts willen we onszelf niet noemen, maar we weten er iets vanaf. Kanttekening is dat het die eerste keer hartje zomer en gortdroog was. Dit keer is het nat en glibberig en dat maakt dit tot een compleet andere ervaring. Slippend en glijdend banen we ons een weg door de modderpoel. Constant heeft het achterwiel zin om z’n eigen richting te bepalen, wat ons om de paar honderd meter een nieuwe hartverzakking oplevert. Maar zolang je gewoon rechtdoor blijft gaan, het gaspedaal open blijft houden en rechtop blijft staan – dan heb je meer controle – kan er ook weer niet zo gek veel gebeuren.
Bij de offroad training staan er een paar oefeningen op het programma: een slalom tussen pionnen, over een dubbel pallet heen rijden en over een balk balanceren. Over die pallets lijkt op voorhand de spannendste, maar is de makkelijkste. Tussen de pionnen door zou in principe moeten lukken, maar ze staan wel heel kort op elkaar en de ondergrond helpt ook niet echt mee met je zelfvertrouwen. ‘RECHTDOOR BLIJVEN KIJKEN’, helpt Carlo ons herinneren. Oh ja. Makkelijk gezegd dan gedaan hoor. We moeten de beste man overigens gelijk geven, want wel verdomd: die balk blijkt inderdaad de moeilijkste oefening.
Na de oefeningen te hebben afgerond maken we nog een heerlijke bosrit, waarbij we soms met wel 80 km/u door grote, diepe plassen crossen. De DesertX toont zich echt een uitermate flexibele metgezel, die indruk maakt met z’n vering. Ook op het asfalt toont ‘ie zich een heerlijke bike. Veel vermogen laag in de toeren, soepel in de bochten, echt een heel fijne machine.
Daar zouden we later nog een keer graag langer kennis mee maken, maar de broodjes kroket en een kommetje pompoensoep staan op ons te wachten. Na een lunch met de groep is het tijd voor een rit van zo’n 90 kilometer door de geasfalteerde countryside van Noord-Brabant en delen van Limburg. Daarin mogen we gaan rijden op een Ducati Multistrada Rally. Daar hebben we zin in, want we hebben al een keer eerder een ritje gemaakt op een Multistrada en dat is heel goed bevallen.
De Multistrada V4 Rally is de laatste update van Ducati in het assortiment der Multistrada’s. Een motor die is ontworpen voor langeafstandsritten op elk terrein. Een allrounder waarmee je overal op aarde uit de voeten zou moeten kunnen. Van smalle bergpassen in Ecuador tot de kale vlaktes in Namibië, van de brede snelweg in Nederland tot de kronkelige kustweggetjes aan de Italiaanse Riviera. Multi strada , zogezegd.
Eigenlijk voel je direct in de eerste meters al wat voor fantastische motor dit is. Echt ervaren doe je het in de veertig kilometers die volgen, tot aan de cola-en-vlaai stop in Roggel. Hij is snel, wendbaar en zit vol souplesse. Je kan er hard mee rijden, maar ook langzame bochten mee draaien. De Multistrada V4 Rally rijdt als een sportwagen, maar je zit erop met het comfort van een SUV. Achter je scherm zit je lekker uit de wind en behoorlijk hoog. Warm zelfs, gezien de aanwezige handvat- en zadelverwarming. Verder ben je voorzien van talloze luxe snufjes zoals Keyless Go, Adaptive Cruise Control en Blind Spot Detection, om er maar een paar te noemen.
De grote aanjager ligt tussen je benen en dat is de viercilinder a 1.158 cc. Goed voor 170 pk. Het is op wat aanpassingen na ongeveer hetzelfde blok dat we kennen van de Diavel V4. Of nou ja, eigenlijk is het andersom: in de Diavel V4 tref je hetzelfde blok als in de Multistrada V4 Rally. Wat een weergaloos stukje techniek. Zoveel power en kracht, het is een genot om op te rijden. Maar het is met name de combinatie met z’n soepele lichtvoetigheid die indruk maakt. En dan te bedenken dat wij de zijkoffers er ook nog op hebben zitten, wat het totale gewicht volgetankt op een serieuze 280 kilo brengt.
Dit is wat je noemt een typische best of both worlds combinatie. Terwijl het zonnetje de lucht langzaam roze kleurt en de lieflijke dorpjes in Zuid-Nederland aan ons voorbij trekken, komen we tot twee conclusies: 1) wat een fantastische dag om lekker buiten te spelen en verschillende Ducs te rijden en 2) als je op zoek bent naar één motor die alles kan: dan is de Ducati Multistrada V4 Rally een motor die jouw aandacht verdient. Laat zo’n Ducati Camp daar nou de uitgelezen mogelijkheid voor zijn om daar zelf achter te komen.
Meer info over de modellen van Ducati, check ducati.nl . Mocht je zelf een testrit willen maken op de DesertX of Multistrada Rally, ga naar ducati-roadshow.com of neem contact op met de officiële Ducati dealer .
Motor: tweecilinder Testastretta Cilinderinhoud: 937 cc
Vermogen: 110 pk @ 9.250 tpm Koppel: 92 Newtonmeter @ 6.500 tpm
Gewicht: 223 kilo Transmissie: 6 versnellingen
Brandstofcapaciteit: 21 liter Prijs Ducati DesertX: €18.790,-
Motor: viercilinder Granturismo Cilinderinhoud: 1.158 cc
Vermogen: 170 pk @ 9.250 tpm Koppel: 121 Newtonmeter @ 6.500 tpm
Gewicht: 260 kilo Transmissie: 6 versnellingen
Brandstofcapaciteit: 30 liter Prijs Ducati Multistrada V4 Rally: €31.890,-
Foto's:Leonoor Fischer Tekst: Chris Riemens