Nederlandse DJ’s nog steeds ons meest succesvolle exportproduct

Wij als klein kikkerlandje zijn natuurlijk ontzettend bekend met onze productie van kaas, fietsen, bier en noem het maar zo gek nog niet, maar ons nummer 1 exportproduct blijven toch de DJ’s uit ons land. Afgelopen jaar deden de heren (want dat blijven het vooral) het weer een stuk beter dan vorig jaar, de exportwaarde van de Nederlandse muziek steeg met 15% en bereikte daarmee het enorme bedrag van 198 miljoen euro.

Onze artiesten gingen het afgelopen jaar continue de grenzen over. Samen traden zij 10.764 keer op aan de andere kant van onze o zo mooie grens. DJ Tiësto spant de kroon, hij stond 121 keer achter een buitenlandse booth. Het is ook maar goed dat Martijn Garritsen zich om heeft laten dopen tot Martin Garrix, hij draaide het afgelopen jaar op 99 buitenlandse shows, waar ze Garritsen waarschijnlijk maar lastig over de lippen kregen. Ook de Afrojet hing voornamelijk in de lucht, Afrojack stond namelijk op 94 buitenlandse podia, Chris Stussy en Joris Voorn volgden dit rijtje op met 92 en 87 shows over de grens.

André Rieu

Ondanks dat vooral DJ’s het goed doen in het buitenland, is André Rieu na al die jaren ook nog steeds mega in trek. De 74-jarige krullenbol blinkt al decennia uit als orkestleider, violist en muziekproducent. Afgelopen jaar trok de ster ruim 800.000 bezoekers naar zijn shows in het buitenland. Een absurd hoog aantal voor iemand die de pensioenleeftijd al enige tijd is gepasseerd en volgens Quote een vermogen van 25 miljoen euro heeft. Eén ding is zeker, voor het geld doet hij het niet meer.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door André Rieu (@andrerieu)

Punkrock en piano

Nu is het wel mooi met die open deuren intrappen. In de top 10 staan naast de DJ’s ook twee artiesten uit een ander muziekgenre. Op de vijfde plek staat de Nijmeegse punkrockformatie Antillectual, zij traden 88 keer op in het buitenland. De pianospelende broers Lucas & Arthur Jussen wisten met 86 optredens de zevende plek te bemachtigen.

Records

In 2018 zaten we op een record, de exportwaarde van onze muziek was dat jaar 216 miljoen euro, tijdens corona stortte uiteraard de hele markt in. Inmiddels zijn we flink opgekrabbeld van die 75 miljoen euro terug naar de 198 miljoen. Met deze stijgende lijn kunnen we ervan uit gaan dat we volgend jaar een nieuw record binnen slepen!

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Dimitri Vegas & Like Mike (@dimitrivegasandlikemike)

Reageer op artikel:
Nederlandse DJ’s nog steeds ons meest succesvolle exportproduct
Sluiten