Met de blik op de horizon en de zeewind op het vizier van hun helm testte motorfreaks.nl de uiterst relaxte Triumph Thruxton R. De hippe caféracer komt als uit het verleden gereden en is het hippe accessoire voor de motorliefhebber. Stap achterop en waan je een ridder te paard op de turbo tweewieler.

Caféracers zijn hip, net als tatoeages en baarden. Breng een bezoek aan events als de Britse Bike Shed of het Franse Wheels and Waves, waar eigenbouw projecten in het middelpunt van de belangstelling staan, en je begrijpt waarom. Triumph speelt daar goed op in met de nieuwe Thruxton en Thruxton R, twee iconische caféracers uit de nieuwe Bonneville Modern Classic familie. In de omgeving van Lissabon reden we met de Thruxton R, die de term caféracer in alle opzichten eer aandoet.

Was de oude Thruxton 900 meer een naked in retro-klassieke stijl, met de nieuwe Thruxton en Thurxon R zijn de Britten duidelijk weer teruggekeerd naar het hart en ziel van de oorspronkelijke caféracer. Vooral de hier in Portugal gepresenteerde Thruxton R laat bij het aanwezige journalistengarde de harten sneller kloppen, zeker als na afloop van de presentatie ook nog eens een versie met raceuitlaat wordt gestart en de donkere klappen door het gebouw gallen. Uiteraard verre van straatlegaal, maar we denken niet dat zich daar iemand druk om maakt. Bovendien past dit perfect in het sportieve plaatje van de R, waarbij die ene letter uiteraard voor Racing staat.

Als we Triumph mogen geloven dan is de Thruxton R de meest sportieve pure sportklassieker die momenteel te koop is. De motor is enerzijds gericht op rijders die gecharmeerd zijn van de sportieve uitstraling, de puurheid van een caféracer en door z’n agressieve looks worden geïnspireerd, en anderzijds rijders die de performance en rijeigenschappen van een moderne motor verwachten – zonder compromis. Waar de gewone Thruxton een stijlvolle kleurstelling, veel chroom en een normale telescoop voorvork met harmonicarubbers ter protectie van de binnenpoot heeft, is de Thruxton R met al het lekkere spul uitgerust waar bij elke sportieve fanaat het water uit de mond gaat lopen: een Showa Big Piston voorvork, een Öhlins achtershock, radiale Brembo Monobloc remklauwen en Pirelli Diablo Rosso Corsa banden.

De eerste indruk van de Thruxton R is heel herkenbaar, de fiets doet me op bijna alle fronten denken aan de Ducati Sport 1000 retroklassieker van begin deze eeuw. Of beter gezegd: de Sport 1000 zoals hij eigenlijk had moeten zijn. De zit is precies zoals het een caféracer betaamd: de voetsteunen zitten hoog om voldoende grondspeling te garanderen, maar nét niet te hoog om oncomfortabel te zijn. De twee fraaie clipons daarentegen zitten ver naar voren, waardoor een voorovergebogen zithouding ontstaat die vooral in stads verkeer erg oncomfortabel is. Zo oncomfortabel dat je jezelf midden in de stad afvraagt waarom dit ook al weer leuk moest zijn. Net als de Bonneville T120 is ook bij de Thruxton aan elk detail gedacht om de motor een zo authentiek mogelijke uitstaling te geven. Zo heeft de Thruxton een unieke Monza tankdop die net als twee druppels water lijkt op de oorspronkelijke snel-tanksluiting en zijn de dubbele meters het perfecte voorbeeld van hoe klassiek en modern naadloos in elkaar kan worden geïntegreerd. Bovendien, afhankelijk van de belasting trillen de naalden van beide wijzers licht, zoals dat vroeger heel gebruikelijk was. Het moderne is ook terug te vinden in een USB aansluiting op het balhoofd om je smartphone op te laden, een LED achterlicht en LED dagrijverlichting die fraai in de klassiek ogende ronde koplamp is weggewerkt.

Zo pijnigend als de rit door het drukke Portugese verkeer vol zondagsrijders (en dan bedoelen we échte zondagsrijders voor wie de het in tweede versnelling al angstaanjagend snel gaat) is, zo groot is de glimlach op m’n gezicht als een fraaie slingerweg zich voor ons ontvouwt en de Thruxton eindelijk kan doen waarvoor ‘ie bedoeld is: gas geven. De paralleltwin klimt gretig in toeren, het voorwiel verliest met veel plezier contact met moeder aarde, waarna de –eenvoudig uitschakelbare– tractiecontrole je direct weer met beide voeten op de grond zet. Met tractiecontrole uitgeschakeld laat de motor zich in tweede versnelling met speels gemak verleiden tot fraaie wheelies, hoewel je dan wel snel met opschakelen moet zijn: de toerenbegrenzer bij 7.500 toeren grijpt eerder in dan je denkt.

Waar de Bonneville T120 het met ‘slechts’ 2 rijmodi moet doen, heeft Triumph aan de Thruxton nog een derde rijmodus toegevoegd: Sport. Net als bij de T120 zijn de verschillen tussen de drie rijmodi duidelijk voelbaar: in Rain is het vermogen en koppel afgeroomd, in Sport modus reageert de Thruxton lekker fel, terwijl in Road modus de paralleltwin wel het maximale vermogen levert, maar de initiële gasreactie wat vriendelijker en daarmee vergevingsgezinder is. De bak schakelt licht en direct en ook de bediening van de koppeling is vederlicht, waardoor de fiets heerlijk door z’n versnellingen te jagen is. Wat bij een sportieve rijstijl ook wel nodig is; wat eindoverbrenging betreft is de fiets best kort gegeard. Het geluid uit de conisch gevormde uitlaten is in een woord geweldig, aan het hele uitlaattraject hebben de Britten erg veel aandacht besteed.

Twaalf jaar na de lancering van de Thruxton 900 heeft Triumph de klassieke caféracer grondig vernieuwd als onderdeel van de nieuwe Bonneville familie. De Thruxton wordt aangedreven door een ‘high performance’ versie van de nieuwe 1.200cc 270° paralleltwin, waarvan de ‘high torque’ versie dienst doet in de nieuwe Bonnneville T120. Zeker de sportieve Thruxton R die in Portugal werd voorgesteld raakte bij ons de juiste snaar: niet alleen ziet de R er bijzonder gelikt uit, bovendien lijkt de fiets zijn sportieve aspiraties waar te kunnen maken. En al zou ‘ie dat niet doen, de fiets ziet er zo cool uit dat dát je eigenlijk maar heel weinig interesseert. Voor dat moois moet echter wel diep in de buidel worden getast: de standaard Truxton kost in Nederland € 13.900, voor de door ons gereden Thruxton R moet zelfs € 15.900 worden neergelegd.

Meer motornieuws en reviews? Check dan motorfreaks.nl