Lovende recensies voor nieuwe Marvel film Black Panther

Superhelden films waren en blijven hot. Door de wisseling in de wacht van de ‘populaire’ superheld, blijft het publiek nieuwsgierig naar de volgende film. De Marvel universe is ondertussen al zo groot en veelzijdig dat we de tel een beetje kwijtraken in al het super gedruis. Een film die we duidelijk niet kwijtraken in de stormvloed van films is de nu al megasuccesvolle film Black Panther. De film, met een bijna gehele donker gekleurde cast, krijgt niets anders dan lovende kritieken.

We zaten er al een poosje naar uit te kijken. Black Panther, de superheldenfilm met een bijna geheel donkere cast, is niets minder dan uitmuntend goed. Wij zijn bij lange na niet de enige die hem epic vonden, alle criticasters van de gehele krantenwereld van de lage landen zijn ook razend enthousiast. De personages zijn tot in detail uitgewerkt en voelen, voor zover dat kan, ‘echt’ aan.  Zo zegt de Volkskrant: “Black Panther bewijst dat een superheldenfilm zo goed is als het slechtste karakter. Niet alleen de held, maar ook diens tegenstander moet intrigeren”.

De film gaat over T’Challa, de jonge Koning die door het overlijden van zijn vader (in Captain America Cival War) recent de macht in handen heeft gekregen. Wakanda, het land waar het om gaat, licht in midden Afrika. Voor de buitenwereld is het een arm land, maar in het echt bruist het er van de welvaart. Dat komt omdat er veel vibranium in de grond zit (een soort van super metaal). Het koninkrijk van Wakanda heeft altijd gedaan of het arm was om het zo te beschermen van buitenlandse gevaren. De jonge koning wilt dit beleid voort zetten maar daar is niet iedereen het mee eens. Rivalen stappen naar voren en iedereen is op de welvaart van Wakanda uit nu het land geregeerd moet worden door een onervaren koning.

Sterke boodschap

De film wordt vooral geroemd om de krachtige boodschappen die het meebrengt. Zowel de statement die ze maken met een bijna geheel donkere cast, maar nog veel belangrijker de problemen die geadresseerd worden in de film. Zo krijgt de jonge koning T’Challa te kampen met verschillende problemen. Eric Killmonger (gespeeld door Micheal B. Jordan) wil zijn troon van hem afpakken. Eric is opgegroeid in Amerika en heeft te kampen gehad met discriminatie en armoede. Hij wilt keihard de strijd aangaan met de buitenwereld, maar of dat de betere oplossing is? NRC: “Het centrale conflict van de film belichaamt zo twee klassieke posities voor zwart engagement: keihard de strijd aangaan, radicaal vuur met vuur bestrijden – met als gevaar dat je dreigt te worden wat je juist bestrijdt. Of zoeken naar een langzamere, meer verzoenende weg om de wereld te hervormen”.

Vrijheid

Dat de film zo een succes is komt natuurlijk door de regie en het script. Net als vorige succesvolle Marvel films heeft de studio de regisseurs veel vrijheid gegeven. Zo vervolgt NRC: ” Toch trekt Marvel-producent Kevin Feige graag eigenzinnige regisseurs aan, die zich enigszins vrij kunnen bewegen. De leukste films uit de Marvel-stal zijn die waarop de maker nadrukkelijk zijn stempel drukt. Zo maakte Taika Waititi het bijzonder maffe Thor: Ragnarok en mocht James Gunn al twee keer vrolijk losgaan met het outsider-vijftal Guardians of the Galaxy. Ryan Coogler, een filmmaker met een serieuze agenda, kreeg gelukkig ook de nodige ruimte”.

Daarnaast krijgt de film ook lovende woorden voor de muziek. Niemand minder dan Kendrick Lamar maakte de soundtrack voor de film. Zo schrijft AD: “Dat de door Kendrick Lamar geproduceerde soundtrack het avontuur begeleidt, doet de zaak zeker goed”.

Samengevat: een film die je absoluut niet mag missen! We zouden bijna vergeten dat het een superhelden film is en dat de meesten mensen naar deze film gaan omdat iemand een cool Panther pak draagt waar geen kogels doorheen kunnen. Enfin. Nog geen plannen voor het weekend? In de vorm van Black Panther heb je er nu één.

In sterretjes

De Volkskrant: * * * *
AD: * * *