De vernieuwende Audi R8 V10 RWD komt er in een Coupé en een Spyder

Hallelujah, er is een nieuw hoofdstuk van de Audi R8. De R8 V10 RWD neemt die rol vol trots op zich. Eerder zou deze wagen er komen in een gelimiteerde uitgave, onder de naam de RWS. Maar ze hebben de S dus ingeruild voor de D. Hij gaat er komen twee uitvoeringen: een Coupé en ’n Spyder. Voor welke ga jij? 

Performance

Als je de vier ringen eraf zou rukken, zou je eigenlijk niet eens doorhebben dat dit een Audi is. Er zit ook zelfs achterwielaandrijving op. Een 5.2-liter V10 is goed voor zo’n 540 paardenkracht in samenhang met een 540 Nm koppel. Dat gaat allemaal via een zeventraps automaat, met een flipper op de handbak. Met al die getalletjes in gedachten jaagt deze uitvoering in 3.7 seconden naar de 100 km/h. De Spyder doet daar net één seconden trager over. De topsnelheden liggen op een respectieve 320 km/h en 318 km/h. Het standaardpakket tikt bijna de 1600 kilo aan op de weegschaal en bevat 19-inch lichtmetalen velgen, 20-inch is ook beschikbaar.

Audi RWD

Modern

Qua uiterlijk zien we bij het duo een bredere grille met nieuw elegant gaaswerk. Ook de welbekende extra gleuf boven de grille vindt zijn weg naar deze automobiel. Het geheel oogt verder ook een stukje moderner dankzij de volledig nieuwe bumper(s) met gevormde luchtinlaten. Onder de koplampen schitteren de lamellen van de ‘oude’ R8. Aan de achterzijde treffen we grotere omhullingen van de ronde uitlaten. Het meest kenmerkende is het – net als voorop – gaaswerk over de gehele breedte van z’n achterste.

Audi RWD

Kopen

In Duitsland kost de Audi R8 RWD Coupé 144.000 euro en de Spyder staat op jouw oprijlaan voor 157.000 euro. De prijzen in Nederland volgen nog. Het wachten valt reuzen mee, want het blitse bakkie verschijnt begin volgend jaar al in de showrooms. Most importantly: het model is voortaan zonder enige productiebeperking te verkrijgen.

Reageer op artikel:
De vernieuwende Audi R8 V10 RWD komt er in een Coupé en een Spyder
Sluiten