Apple sloopt de Zwitserse horloge-industrie met Apple Watch

Letterlijk overal waar je kijkt zie je iemand met een Apple Watch lopen. Die dingen zijn aan te slepen joh. Het is daarom niet zo gek dat de technologische vrucht in 2019 31 miljoen exemplaren heeft verkocht. Volgens strategyanalytics maar liefst 36% meer dan het jaar ervoor! 

Wat het nog indrukwekkender maakt is dat het digitale armbandje de hele Zwitserse horloge-industrie omver blaast. Rolex, Omega, Breitling, noem ze maar op. Dit zijn o.a. de grootste merken die met Zwitserse souplesse zijn gecreëerd. Zij hebben bij elkaar 21,1 miljoen tikkende polsbandjes verkocht in 2019, wat 13 procent minder is dan het jaar ervoor. Er zal uit een ander vaatje moeten worden getapt door de Zwitsers, maar de tijd zal het leren.

Apple Watch Series 4

Nou het is natuurlijk wel een beetje appels met peren vergelijken. Letterlijk, want de Zwitserse horloges zijn van een ander statuur dan de technologische klokjes uit Amerika. Apple laat hiermee wel zien hoe succesvol ze zijn. Vorige jaar hebben zij de Apple Watch Series 4 gefinetuned om het wat fijner om de pols te laten zitten. Dat het door het publiek in de smaak valt is gebleken uit de hoeveelheid smartwatches die over de toonbank zijn gevlogen.

Zwitserse smartwatch

Daarnaast verliest de Swiss smartwatch zwaar de strijd tegen Apple. Het smartphonemerk levert een product van betere kwaliteit en is vooral aantrekkelijk bij de jongere doelgroep. De nieuwe generaties zijn vooral erg geïnteresseerd in het dragen van slimme horloges.  Door de opkomst hiervan is het voor de Zwitserse industrie erg lastig om nog impact te kunnen maken op het publiek. Maar zeg nou eerlijk, wat heb je liever om je pols: zo’n verfijn uurwerk als hieronder of zo’n notificatiebommetje? Nu het geld nog.

Reageer op artikel:
Apple sloopt de Zwitserse horloge-industrie met Apple Watch
Sluiten