Star Wars Battlefront 2 Review

Met Star Wars Battlefront 2 hebben we één van de laatste grote games van dit najaar. Een najaar waarin veel games konden voldoen aan de verwachtingen die we van te voren hadden. Er zijn echter ook uitzonderingen op de regel. Eén van die uitzonderingen is de game voor deze review: Star Wars Battlefront 2.

Wellicht had je er al iets van meegekregen, er was een flinke rel rondom de game. Deze draaide om lootboxen en het feit dat je flink wat voordeel kon krijgen als je echt geld uit gaf. Deze optie om echt geld uit te geven is nu weg, maar alsnog is er sprake van een balansverstoring in de game. Begrijp ons niet verkeerd, het online spelen is leuk, maar er zijn iets te veel haken en ogen die ons tegenstaan.

Singleplayer mist epischheid

Eén van de grote veranderingen van Star Wars Battlefront 2 ten op zichten van zijn voorganger, is dat er nu een uitgebreide singleplayeravontuur bij zit. Deze vertelt wat er gebeurt tussen de gebeurtenissen van Episode 6 en 7 en laat zien hoe de Empire opereert nadat de Rebellion de Deathstar heeft gesloopt. Dat is natuurlijk super interessant, maar in de praktijk valt het bar tegen. Het probleem van de singleplayermodus is dat het allemaal iets voorspelbaar is. Je speelt als elitesoldaat Iden Versio, die voor de Empire de meest lastige missies moet opknappen. Zij en haar medesoldaten weten echter geen indruk te maken, waardoor een halfbakken verhaal nooit van de grond komt. Daarnaast is het jammer om te zien dat de missies die je uitvoert nogal saai zijn. Je loopt van shootout naar shootout, zonder dat je wordt weggeblazen. Iets dat niet gered kan worden door een introductie van voertuigen hier en daar of de spacebattles in de game.

Star Wars Battlefront 2

Multiplayer is in basis goed

Kijken we vervolgens naar de multiplayer, dan is het eerste gevoel daar gewoon goed. Het is tof om te strijden op verschillende locaties die we kennen uit het Star Wars-universum. Daarnaast werkt een modus als Conquest gewoon heel erg goed. Hierin heb je een aanvallende en verdedigende partij. Beide hebben ze hun eigen doelen en het komt er op neer dat het strijdtoneel in de game altijd een duidelijk front heeft waarin gevochten wordt. Zodoende heb je altijd iets te doen. Ook is het tof om te zien dat je met Star Wars-helden of bepaalde voertuigen kunt spelen. Deze kun je voor elke respawn kopen met de punten die je tot dan toe heb verdiend. Zeker de speciale helden als Yoda of Darth Vader zijn erg duur en zie je dan ook niet zo vaak.

Balans is niet in orde

Maar als je ze als normale soldaat tegenkomt, dan is het eigenlijk zwaar oneerlijk. Natuurlijk, leuk voor de tegenstander dat hij hard heeft gewerkt en genoeg punten heeft om zo’n held te kopen. Maar dat betekent wel dat jij op dat moment niks meer bent dan kanonnenvoer. Zeker als je net een stuk hebt gelopen om bij de strijd te komen in een gangetje Yoda tegenkomt, is dat funest. Daarnaast maakt de game gebruik van een kaartensysteem. Kaarten gebruik je om jouw personages een bonus te geven. Dat is leuk, tenzij je net begint. Dan word je in shootouts meer dan eens net aan afgemaakt, omdat de tegenstander via zijn kaartensysteem gewoon beter voor de dag komt. Dat past wat ons betreft niet in een multiplayer shooter, waarin balans het belangrijkste moet zijn.

Daarmee is Star Wars Battlefront 2 een game die we niet blind kunnen aanraden. De basis van de multiplayer is goed, maar er zijn te veel kanttekeningen en oneffenheden die het uiteindelijk speelplezier slopen. En dat is gewoon erg jammer.

Reageer op artikel:
Star Wars Battlefront 2 Review
Sluiten