{"id":98620,"date":"2018-10-04T20:00:12","date_gmt":"2018-10-04T18:00:12","guid":{"rendered":"https:\/\/fhm.nl\/?p=98620"},"modified":"2018-10-04T18:26:33","modified_gmt":"2018-10-04T16:26:33","slug":"crashes-nurburgring-touristenfahrten","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/fhm.nl\/crashes-nurburgring-touristenfahrten\/","title":{"rendered":"De 10 zwaarste N\u00fcrburgring crashes ooit tijdens touristenfahrten"},"content":{"rendered":"
<\/div>

Een rondje met een pk-bommetje<\/a> over de N\u00fcrburgring galopperen staat bij velen van ons hoog op de bucketlist. Het voordeel is dat het een relatief bereikbaar doel is, je mag tijdens de \u2018touristenfahrten\u2019 namelijk gewoon met je boodschappenwagentje over het circuit denderen. Het nadeel: als het misgaat mag je in diep in de buidel tasten.<\/strong><\/p>\n

Kus je namelijk een keer de vangrail, dan kost je dat zo\u2019n 100 euro per meter bij de lage vangrails tot zo\u2019n 250 euro per meter bij de hoogste delen van de vangrails. Om dit te repareren moet trouwens ook iemand met een wagen de baan op, en dat kost je sowieso 185 euro.<\/p>\n

Als er een safety car aan te pas moet komen kost dat geintje je ook ruim 100 euro per half uur. Ja, nu begint je portemonnee je al te vertellen dat dit toch niet zo\u2019n slim idee is. Toch kan het nog erger worden. Maak je nou zo\u2019n harde klapper dat het circuit gesloten moet worden, dan kun je de N\u00fcrburgring een schadevergoeding van ruim 1650 euro per uur betalen. Na zo\u2019n klap moet je wrak zeer waarschijnlijk worden afgesleept, en daarvoor mag je de chauffeur van de takelwagen ook nog eens 500 euro in de hand drukken.<\/p>\n

Toch weerhoudt dit lang niet ieder zelfbenoemd racecoureur ervan een keer met de gezinsauto<\/a> de baan op te jassen. Af en toe gaat dat mis. We hebben hier de tien hardste crashes tijdens ooit trackdays voor je op een rij gezet. En man oh man, wat een megaklappers zitten daartussen zeg.<\/p>\n

10. Mini parkeert \u2018m in de muur<\/h2>\n

We beginnen met een zacht bumperkusje van deze Mini Cooper aan de vangrail. Nou ja, zacht? Hard genoeg om de achterkant van de kleine bolide te laten steigeren. Maar vergeleken met wat er nog komen gaat is dit zeker een kleine klapper.<\/p>\n

https:\/\/www.youtube.com\/watch?v=eD0OOR-FSLQ<\/p>\n

9. Clio speelt tikkertje met de vangrail<\/h2>\n

Heb je een leuke hot hatch<\/a> zoals deze Renault Clio RS, en dan knal je \u2018m keihard in het metalen plaatwerk van de geleiderail. Zonde. Wij zijn geen experts, maar bij de volgende APK gaat \u2018ie het lastig krijgen.<\/p>\n

https:\/\/www.youtube.com\/watch?v=XORJiUY30fo<\/p>\n

8. Gast rijdt z\u2019n TT RS aan gort<\/h2>\n

De snelheid waarmee deze gast z\u2019n Audi TT RS door de bocht heen wil jagen is natuurlijk ook wel wat ambitieus. Maar ja, niet geschoten is altijd mis toch? Nou ja in dit geval is het alsnog mis. Het gaat namelijk goed mis.<\/p>\n

https:\/\/www.youtube.com\/watch?v=KLJggsQQJlk<\/p>\n

7.\u00a0Mini gaat voortaan als driewieler door het leven<\/h2>\n

Nadat de banden van deze dikke Mini Cooper het gras hebben geproefd hebben ze geen zin meer om op het asfalt te plakken. Het resultaat is dat deze Mini een 720 van wereldklasse maakt. Vervolgens parkeert \u2018ie zichzelf op een van z\u2019n achterwielen. Doe \u2018m dat maar eens na.<\/p>\n