{"id":96926,"date":"2018-10-03T19:00:10","date_gmt":"2018-10-03T17:00:10","guid":{"rendered":"https:\/\/fhm.nl\/?p=96926"},"modified":"2018-10-17T13:15:45","modified_gmt":"2018-10-17T11:15:45","slug":"ford-fiesta-st-review","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/fhm.nl\/ford-fiesta-st-review\/","title":{"rendered":"Waarom we Ford Fiesta ST zwaar onderschat hebben als hot hatch"},"content":{"rendered":"
<\/div>

Ford Nederland was zo gul om ons voor een weekend de Ford Fiesta ST mee te geven. Een compact boodschappenwagentje met een\u00a0opgeleukte driecilinder. Prima autootje om even mee te nemen, maar daar is dan ook alles mee gezegd, toch? Nee, daar is nog lang niet alles mee gezegd. Dit karretje is misschien wel de leukste auto waar wij ooit in hebben rondgescheurd.\u00a0<\/strong><\/p>\n

Compacte vierwieler<\/h2>\n

Voordat we de blauwe bolide bij Ford oppikten waren de verwachtingen niet torenhoog. Waarom weten we niet. Misschien omdat er slechts drie cilindertjes verstopt zitten onder de motorkap, of misschien zat het \u2018m in de naam. Ford Fiesta ST, klinkt een beetje als de zielloze vierwieler die je tante meeneemt naar de plaatselijke bingoclub. Zo\u2019n autootje waarbij je na een kwartier accelereren net de 80 aantikt, ook al trap je het pedaal door de vloer heen. Man, wat zaten wij ernaast zeg.<\/p>\n

\"Ford<\/figure>\n

200 paardjes<\/h2>\n

Bij de eerste glimp die we opvingen van de afgetrainde Fiesta piepten we al anders. Bij de eerste meters die we reden piepten de banden. Dat was ook niet zo gek, 200 paardjes die de voorwielen aandrijven is niet niks. Waar die pk\u2019s vandaan komen? Uit een driecilinder. Ja, een driecilinder. Je zou bijna zeggen dat je er wel twee of drie bij aan moet plakken voordat je een beetje een lekker geluidje krijgt. Maar ook met die gedachtegang kom je bedrogen uit. We hebben de kwaliteit van de geluidsgolven die uit de verchroomde uitlaat komen natuurlijk wel even getest. En er is maar \u00e9\u00e9n plek waar je schaamteloos je wagen in de toerenbegrenzer kunt rammen<\/p>\n

De McDonald’s-test<\/h2>\n

Vrijdagavond is de dag waar iedere autofanaat in een radius van vijftien kilometer van de plaatselijke McDonalds naar uitkijkt. Hier staan ze gerust uren achtereenvolgend op de parkeerplaats, trappend op het gaspedaal van hun opgepompte Polo\u2019s. De parkeerplaats van de Mac is op vrijdagavond een kippenren voor de haantjes uit de tuningscene. Een ideale plek dus om te testen hoe hoog je met je Fiesta ST staat in de rangorde. Want daar gaat het hier om. Het hebben van de dikste, krachtigste en mooiste auto van de parkeerplaats.<\/p>\n

Dikke diffuser<\/h2>\n

Het eerste wat je doet als het terrein van de McDonalds op komt rollen, is \u2018m van z\u2019n normale modus in sportstand zetten. De kleppen in de uitlaat worden opengezet en de lage roffel die volgt dringt door tot diep in je oor. Terwijl je stapvoets langs de Golfjes en afgetrapte 3-series rijdt, ontstaat er een zelfverzekerde glimlach op je gezicht. Je weet dat je Fiesta tot de bovenklasse van de parkeerplaats hoort. Misschien zelfs de dikste. Is natuurlijk ook niet zo moeilijk als je concurrentie in koeienletters \u2018#zerofucksgiven\u2019 op de achteruit van z\u2019n Peugeotje 206 heeft staan. Jij daarentegen hebt een dikke diffuser achterop en een set strakke, 18 inch, stervormige velgen. Door de wielen zie je af en toe de flinke, roodgekleurde remklauwen rusten op de nog grotere remschijven.<\/p>\n

\"Ford<\/h2>\n

Een C63 AMG komt de parkeerplaats opgereden. Nu delf je het onderspit. Tijd om te vertrekken. Op het moment dat je de Mercedes passeert zie je een zakenmannetje zitten. Geen zorgen, die doet toch niet mee. Bovendien trekt hij geen burn-out in z\u2019n dikke Mercedes. Jij wel.<\/p>\n

Lights out and off we go<\/h2>\n

Als het stoplicht bij de uitrit van de parkeerplaats op rood staat heb je de tijd om \u2018m van sportmodus in trackmodus te zetten. Het verschil? Electronic Stability Control (ESC) staat nu uit. De straat is nat, dus die bandjes gaan sowieso wel slippen. Het licht springt op groen, je trapt het gas vol in en alle neuzen van op de parkeerplaats draaien nu jouw kant op. Je laat de koppeling los en de brullende driecilinder laat de voorwielen spinnen. Niet veel later trap je de koppeling weer in, ram je de pook in z\u2019n twee, geef je weer een dot gas en je laat het linker pedaal weer los. De wielen blijven spinnen tot het moment dat je de overkant van het kruispunt bereikt. Soepel schakel je \u2018m in z\u2019n derde versnelling. De banden vinden weer grip op het zeiknatte asfalt en je jaagt ervandoor.<\/p>\n

Tekst gaat verder onder deze epische video.<\/em><\/p>\n