{"id":89038,"date":"2018-07-29T17:00:52","date_gmt":"2018-07-29T15:00:52","guid":{"rendered":"https:\/\/fhm.nl\/?p=89038"},"modified":"2018-07-27T17:35:46","modified_gmt":"2018-07-27T15:35:46","slug":"tesla-p100d-s-fhm-proefrit","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/fhm.nl\/tesla-p100d-s-fhm-proefrit\/","title":{"rendered":"We reden met de Tesla Model S P100D, de elektrische auto die in 2,7 sec naar 100 km\/h knalt"},"content":{"rendered":"
<\/div>

De ervaring dat je voor het eerst een snelle auto bestuurt is er eentje die bij iedereen in het geheugen\u00a0gegrift staat. Het ronken van de motor onder je, de kilometers die voorbijvliegen en de kick die je krijgt wanneer je het pedaal tot de bodem intrapt. Omdat wij graag ervaringen geven, gaven wij FHM’s Arnout de sleutels van de bloedsnelle Tesla Model S P100D mee om zich een weekendje uit te leven.<\/strong><\/p>\n

Aankomst bij Tesla<\/h2>\n

Maandagochtend stipt 10 uur banjeren we het Tesla hoofdkantoor, bij de Amsterdam Arena in de buurt, binnen met de grootste pretface ever. Na een hartelijk welkom en een informatieve rondleiding over het bedrijf is het moment daar: we krijg de sleutels van de snelste Tesla van dit moment. Daar staat ‘ie te glimmen hoor, een donkerblauwe Tesla Model S P100D die in 2,7 seconde naar de 100 km\/u sprint en bij het stoplicht elke dikke\u00a0Lambo of Ferrari als een kansloos trekpaard z’n achterlichten laat zien.<\/p>\n

\"\"
Foto: Tesla<\/span> <\/figcaption><\/figure>\n

Automatisch aangaan<\/h2>\n

Het eerste dat ons opvalt wanneer we de auto naderen is dat het de sleuteldrager, als het baasje, meteen herkend. De deurgrepen komen meteen tevoorschijn wanneer we de auto naderen en dat alleen omdat we de sleutel op zak dragen. Daarvoor zijn ze niet te zien en kan je ze niet vastpakken. Coole feature. Dit neemt je meteen mee in de futuristische wereld van Tesla. Met \u00e9\u00e9n tik ben je ready om te gaan, van standje park naar drive en de jachtluipaard der vierwielers is klaar om te gaan.<\/p>\n

Interieur en touchscreen<\/h2>\n

Wanneer je plaatsneemt in dit voertuig is het moeilijk te geloven dat het voertuig onder de categorie \u2018auto\u2019s\u2019 valt. Naast dat de binnenkant van deze bolide er gelikt uit ziet, staren we naar het grootste touch screen beeldscherm dat we ooit in een auto hebben mogen aanschouwen (17-inch). De talloze functies die met dit beeldscherm vallen aan te passen, maken het besturen van deze spaceshuttle wonderschoon. Met een paar tikken op het beeld zet je de Tesla Model S P100D op standje \u2018Ludicrous\u2019 om echt te kunnen vlammen. Daarnaast kan je het dak openzetten om te genieten van wat zonnestraaltjes of de suspension aanpassen om off-road ook je mannetje te kunnen staan. Niks is te gek voor dit monster. We verbinden onze telefoon met de auto en worden verwend met onze eigen vrolijke Spotify playlist<\/a>.<\/p>\n

\"\"
Foto: Tesla<\/span> <\/figcaption><\/figure>\n
\"\"
Foto: Tesla<\/span> <\/figcaption><\/figure>\n
\"\"
Foto: Tesla<\/span> <\/figcaption><\/figure>\n

Een kind kan de was doen<\/h2>\n

Het is moeilijk te beschrijven hoe soepel dit voertuig over het wegdek glijdt en hoe makkelijk het valt te besturen. Als we een auto zouden moeten kiezen waar je in zou mogen rijden zonder rijbewijs, this is the one. Dat moet raar klinken aangezien dit een van de snelste voertuigen op de Nederlandse wegen is. Geloof ons, de veiligheid overheerst. Wanneer je je voet van het pedaal afhaalt remt de auto automatisch af waardoor de rem alleen gebruikt wanneer je geheel tot stilstand wilt komen.<\/p>\n

Autopilot<\/h2>\n

Daarnaast is de auto nog veilig in cruise control of Autopilot. De Tesla houdt dan zelf afstand met de wagen voor je. Wanneer er ruimte is zal hij naar de ingestelde snelheid optrekken maar wanneer er een slomer voertuig voor je rijdt remt hij af en blijft op een veilige afstand achter de auto hangen. Als je hem dan ook nog eens op AutoPilot zet blijft de auto tussen de lijnen hangen. Hij leest alle voertuigen in je omgeving en ook het wegdek. Wanneer je bijvoorbeeld een slokje van je\u00a0biertje<\/del>\u00a0water wilt nemen, kan je gerust je handen even van het stuur halen om je flesje te openen. Hij gaat gewoon met de bocht mee, erg handig en tegelijk ook bizarre ervaring. Ook kan de auto zelf van baan wisselen met Autopilot ingeschakeld. Dan doe je gewoon je richtingaanwijzer omhoog of omlaag en de Tesla doet de rest. Ook zelf inparkeren is iets wat tot de velen functies behoort. Niks is te gek.<\/p>\n

Power<\/h2>\n

De Tesla Model S P100D trekt in 2,7 seconden naar 100 km\/h, heeft een vermogen van 612 pk en een koppel van een indrukwekkende 967 Newtonmeter. Al die kracht weet hij geruisloos over te brengen op het rubber. Dat is misschien nog wel het engste aan de auto, dat niemand je hoort aankomen. Verder heeft ‘ie een topsnelheid van 250 km\/h en kan hij op een volle lading rond de 600 kilometer afstand rijden. Dat is als je rustig rijdt, wanneer je hem continu van nul naar honderd laat optrekken wordt dat een heel flink stukkie minder natuurlijk.<\/p>\n

Opladen<\/h2>\n

Wanneer je de auto dan eindelijk van bijna al zijn energie onttrokken hebt, kun je hem vliegensvlug opladen bij \u00e9\u00e9n van de meer dan 400 Tesla Superchargers die je in Europa kunt vinden. In een half uur laadt de auto 270 kilometer aan actieradius bij en in 40 minuten kan hij van leeg naar 80% worden geladen.\u00a0Wanneer je een Tesla auto hebt kun je gratis gebruik maken van deze service. Even goed investeren, maar daarna heb je ook wat. Andere oplaadpunten pakt ‘ie overigens ook gewoon.<\/p>\n

\"\"
Foto: Tesla<\/span> <\/figcaption><\/figure>\n

Conclusie<\/h2>\n

We kunnen nog uren doorgaan over dit voorproefje van de toekomst, want zo voelt het. Terwijl we in deze wagen de Nederlandse snelwegen afscheuren dringt het tot ons door dat Tesla een paar grote stappen voorloopt op de concurrentie. Ze hebben een auto ontwikkeld die de toekomst is. Fossiele brandstoffen raken op, de planeet gaat naar de klote door alle uitlaatgassen, dan lijkt dit de oplossing. Je kleinkinderen weten straks waarschijnlijk niet anders, dan elektrisch rijden. De auto is ruim (plaats voor vijf personen), mooi, snel en bovenal: elektrisch. Je kan lopen balen dat er geen vet motorgeluid is, maar dat boeit je heel snel helemaal niets meer. Zeker niet wanneer je als een raket over het wegdek vliegt, bij elke automobilist een hartverzakking veroorzakend. Het voelt alsof je de controle hebt over een luxe stille vuurpijl die je daarna gewoon weer kan opladen. Wanneer we de auto weer netjes hebben ingeleverd begint het ons langzaam te dagen. Tesla heeft onze ervaring met andere auto\u2019s voorgoed verpest.<\/p>\n

In cijfertjes<\/strong><\/u>
\n<\/strong>Prijs Tesla Model S P100D<\/strong>: \u20ac\u00a0149.685
\nVermogen: <\/strong>613 pk
\nKoppel<\/strong>: 967 Nm
\nAcceleratie 0-100<\/strong>: 2,7 sec.
\nTopsnelheid<\/strong>: 250 km\/h
\nActieradius Elektrisch (realistisch)<\/strong>: 485 km
\nGewicht<\/strong>: 2.241 kg (leeg)<\/p>\n

\"\"
Foto: Tesla<\/span> <\/figcaption><\/figure>\n
\"\" \u00a0\"\" \"\" \"\" \"\"<\/figure>\n

Tekst: Arnout Mandemaker
\nFoto’s: Tesla
\n<\/em><\/p>\n","protected":false,"plaintext":"De ervaring dat je voor het eerst een snelle auto bestuurt is er eentje die bij iedereen in het geheugen\u00a0gegrift staat. Het ronken van de motor onder je, de kilometers die voorbijvliegen en de kick die je krijgt wanneer je het pedaal tot de bodem intrapt. Omdat wij graag ervaringen geven, gaven wij FHM's Arnout de sleutels van de bloedsnelle Tesla Model S P100D mee om zich een weekendje uit te leven.<\/strong>\r\n

Aankomst bij Tesla<\/h2>\r\nMaandagochtend stipt 10 uur banjeren we het Tesla hoofdkantoor, bij de Amsterdam Arena in de buurt, binnen met de grootste pretface ever. Na een hartelijk welkom en een informatieve rondleiding over het bedrijf is het moment daar: we krijg de sleutels van de snelste Tesla van dit moment. Daar staat 'ie te glimmen hoor, een donkerblauwe Tesla Model S P100D die in 2,7 seconde naar de 100 km\/u sprint en bij het stoplicht elke dikke\u00a0Lambo of Ferrari als een kansloos trekpaard z'n achterlichten laat zien.\r\n\r\n[caption id=\"attachment_89069\" align=\"alignnone\" width=\"1024\"]\"\" Foto: Tesla[\/caption]\r\n

Automatisch aangaan<\/h2>\r\nHet eerste dat ons opvalt wanneer we de auto naderen is dat het de sleuteldrager, als het baasje, meteen herkend. De deurgrepen komen meteen tevoorschijn wanneer we de auto naderen en dat alleen omdat we de sleutel op zak dragen. Daarvoor zijn ze niet te zien en kan je ze niet vastpakken. Coole feature. Dit neemt je meteen mee in de futuristische wereld van Tesla. Met \u00e9\u00e9n tik ben je ready om te gaan, van standje park naar drive en de jachtluipaard der vierwielers is klaar om te gaan.\r\n

Interieur en touchscreen<\/h2>\r\nWanneer je plaatsneemt in dit voertuig is het moeilijk te geloven dat het voertuig onder de categorie \u2018auto\u2019s\u2019 valt. Naast dat de binnenkant van deze bolide er gelikt uit ziet, staren we naar het grootste touch screen beeldscherm dat we ooit in een auto hebben mogen aanschouwen (17-inch). De talloze functies die met dit beeldscherm vallen aan te passen, maken het besturen van deze spaceshuttle wonderschoon. Met een paar tikken op het beeld zet je de Tesla Model S P100D op standje \u2018Ludicrous\u2019 om echt te kunnen vlammen. Daarnaast kan je het dak openzetten om te genieten van wat zonnestraaltjes of de suspension aanpassen om off-road ook je mannetje te kunnen staan. Niks is te gek voor dit monster. We verbinden onze telefoon met de auto en worden verwend met onze eigen vrolijke Spotify playlist<\/a>.\r\n\r\n[caption id=\"attachment_89062\" align=\"alignnone\" width=\"1024\"]\"\" Foto: Tesla[\/caption]\r\n\r\n[caption id=\"attachment_89065\" align=\"alignnone\" width=\"1024\"]\"\" Foto: Tesla[\/caption]\r\n\r\n[caption id=\"attachment_89063\" align=\"alignnone\" width=\"1024\"]\"\" Foto: Tesla[\/caption]\r\n

Een kind kan de was doen<\/h2>\r\nHet is moeilijk te beschrijven hoe soepel dit voertuig over het wegdek glijdt en hoe makkelijk het valt te besturen. Als we een auto zouden moeten kiezen waar je in zou mogen rijden zonder rijbewijs, this is the one. Dat moet raar klinken aangezien dit een van de snelste voertuigen op de Nederlandse wegen is. Geloof ons, de veiligheid overheerst. Wanneer je je voet van het pedaal afhaalt remt de auto automatisch af waardoor de rem alleen gebruikt wanneer je geheel tot stilstand wilt komen.\r\n

Autopilot<\/h2>\r\nDaarnaast is de auto nog veilig in cruise control of Autopilot. De Tesla houdt dan zelf afstand met de wagen voor je. Wanneer er ruimte is zal hij naar de ingestelde snelheid optrekken maar wanneer er een slomer voertuig voor je rijdt remt hij af en blijft op een veilige afstand achter de auto hangen. Als je hem dan ook nog eens op AutoPilot zet blijft de auto tussen de lijnen hangen. Hij leest alle voertuigen in je omgeving en ook het wegdek. Wanneer je bijvoorbeeld een slokje van je\u00a0biertje<\/del>\u00a0water wilt nemen, kan je gerust je handen even van het stuur halen om je flesje te openen. Hij gaat gewoon met de bocht mee, erg handig en tegelijk ook bizarre ervaring. Ook kan de auto zelf van baan wisselen met Autopilot ingeschakeld. Dan doe je gewoon je richtingaanwijzer omhoog of omlaag en de Tesla doet de rest. Ook zelf inparkeren is iets wat tot de velen functies behoort. Niks is te gek.\r\n

Power<\/h2>\r\nDe Tesla Model S P100D trekt in 2,7 seconden naar 100 km\/h, heeft een vermogen van 612 pk en een koppel van een indrukwekkende 967 Newtonmeter. Al die kracht weet hij geruisloos over te brengen op het rubber. Dat is misschien nog wel het engste aan de auto, dat niemand je hoort aankomen. Verder heeft 'ie een topsnelheid van 250 km\/h en kan hij op een volle lading rond de 600 kilometer afstand rijden. Dat is als je rustig rijdt, wanneer je hem continu van nul naar honderd laat optrekken wordt dat een heel flink stukkie minder natuurlijk.\r\n

Opladen<\/h2>\r\nWanneer je de auto dan eindelijk van bijna al zijn energie onttrokken hebt, kun je hem vliegensvlug opladen bij \u00e9\u00e9n van de meer dan 400 Tesla Superchargers die je in Europa kunt vinden. In een half uur laadt de auto 270 kilometer aan actieradius bij en in 40 minuten kan hij van leeg naar 80% worden geladen.\u00a0Wanneer je een Tesla auto hebt kun je gratis gebruik maken van deze service. Even goed investeren, maar daarna heb je ook wat. Andere oplaadpunten pakt 'ie overigens ook gewoon.\r\n\r\n[caption id=\"attachment_89071\" align=\"alignnone\" width=\"1024\"]\"\" Foto: Tesla[\/caption]\r\n

Conclusie<\/h2>\r\nWe kunnen nog uren doorgaan over dit voorproefje van de toekomst, want zo voelt het. Terwijl we in deze wagen de Nederlandse snelwegen afscheuren dringt het tot ons door dat Tesla een paar grote stappen voorloopt op de concurrentie. Ze hebben een auto ontwikkeld die de toekomst is. Fossiele brandstoffen raken op, de planeet gaat naar de klote door alle uitlaatgassen, dan lijkt dit de oplossing. Je kleinkinderen weten straks waarschijnlijk niet anders, dan elektrisch rijden. De auto is ruim (plaats voor vijf personen), mooi, snel en bovenal: elektrisch. Je kan lopen balen dat er geen vet motorgeluid is, maar dat boeit je heel snel helemaal niets meer. Zeker niet wanneer je als een raket over het wegdek vliegt, bij elke automobilist een hartverzakking veroorzakend. Het voelt alsof je de controle hebt over een luxe stille vuurpijl die je daarna gewoon weer kan opladen. Wanneer we de auto weer netjes hebben ingeleverd begint het ons langzaam te dagen. Tesla heeft onze ervaring met andere auto\u2019s voorgoed verpest.\r\n\r\nIn cijfertjes<\/strong><\/u>\r\n<\/strong>Prijs Tesla Model S P100D<\/strong>: \u20ac\u00a0149.685\r\nVermogen: <\/strong>613 pk\r\nKoppel<\/strong>: 967 Nm\r\nAcceleratie 0-100<\/strong>: 2,7 sec.\r\nTopsnelheid<\/strong>: 250 km\/h\r\nActieradius Elektrisch (realistisch)<\/strong>: 485 km\r\nGewicht<\/strong>: 2.241 kg (leeg)\r\n\r\n[caption id=\"attachment_89060\" align=\"alignnone\" width=\"1024\"]\"\" Foto: Tesla[\/caption]\r\n\r\n\"\" \u00a0\"\" \"\" \"\" \"\"\r\n\r\nTekst: Arnout Mandemaker\r\nFoto's: Tesla\r\n<\/em>"},"excerpt":{"rendered":"

De ervaring dat je voor het eerst een snelle auto bestuurt is er eentje…<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":89156,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"footnotes":""},"categories":[6],"tags":[136,49086],"yst_prominent_words":[1817,3172,49319,49113,49115,49114,25514,49084,49112,49085,49118,6247,49117,49110,49109,1560,3196,49108,49104,49105],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/fhm.nl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/89038"}],"collection":[{"href":"https:\/\/fhm.nl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/fhm.nl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/fhm.nl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/fhm.nl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=89038"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/fhm.nl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/89038\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/fhm.nl\/wp-json\/wp\/v2\/media\/89156"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/fhm.nl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=89038"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/fhm.nl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=89038"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/fhm.nl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=89038"},{"taxonomy":"yst_prominent_words","embeddable":true,"href":"https:\/\/fhm.nl\/wp-json\/wp\/v2\/yst_prominent_words?post=89038"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}