{"id":61773,"date":"2017-10-22T20:00:14","date_gmt":"2017-10-22T18:00:14","guid":{"rendered":"http:\/\/fhm.nl\/?p=61773"},"modified":"2017-10-20T17:12:04","modified_gmt":"2017-10-20T15:12:04","slug":"de-10-meest-kostbare-kunstincidenten","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/fhm.nl\/de-10-meest-kostbare-kunstincidenten\/","title":{"rendered":"De 10 meest kostbare kunstincidenten"},"content":{"rendered":"
<\/div>

Elk jaar bezoeken honderdduizenden\u00a0mensen museums en exposities.\u00a0Dit publiek bestaat uit twee soorten bezoekers: zij die enigszins nerveus worden in de buurt van mooie, zeldzame en breekbare kunstwerken en zij die uit enthousiasme of onoplettendheid net even iets te dichtbij komen. Nou moet je wel een ontzettende randdebiel zijn wil je iets verneuken, maar neem van ons aan: je zal niet de eerste zijn die tegen een miljoenen kostende vaas struikelt. Shit gaat mis.\u00a0HomeToGo<\/a>\u00a0stelde een top 10 samen van de meest fascinerende incidenten en\u00a0rangschikte ze naar de kosten van de schade.<\/strong><\/p>\n

1. De 40 miljoen dure elleboog<\/strong><\/h3>\n
\"\"<\/figure>\n

Schadekosten:<\/strong>\u00a0\u20ac40.000.000
\nKunstwerk & kunstenaar<\/strong>: Le R\u00eave door Picasso
\nMuseum & locatie:<\/strong>\u00a0The Wynn Casino\/Hotel in\u00a0Las Vegas, V.S.<\/p>\n

Je hebt vast het wereldberoemde schilderij van Picasso \u2018Le R\u00eave\u2019 uit 1932 wel eens voorbij zien komen. Dit schilderij is eigendom van Steve Wynn, een casino\/hotel eigenaar en verzamelaar van kostbare kunstwerken. Hij kocht het schilderij in 1997 op een veiling voor maar liefst 48,4 miljoen dollar. Onlangs heeft Wynn besloten het schilderij te verkopen aan een vriend voor maar liefst 139 miljoen dollar. De duurste prijs ooit betaald voor een kunstwerk.<\/p>\n

Wynn nodigde een paar vrienden uit op kantoor waar het schilderij nog hing. Terwijl hij sprak, stond hij met zijn rug naar het schilderij. Tijdens een gesprek met zijn vrienden maakte hij een stap of 2 naar achter en een gebaar met zijn rechterhand. Er klonk vervolgens een scheurend geluid. Zijn vrienden keken hem geschokt aan terwijl Wynn zich omdraaide en zich realiseerde dat zijn elleboog door een kunstwerk van 139 miljoen dollar was gegaan. Wynn had overigens een oogziekte genaamd retinitis pigmentose, die zijn visie soms be\u00efnvloedde waardoor hij afstanden niet goed kon inschatten.<\/p>\n

De deal heeft hij hierdoor moeten afkappen en de aangerichte schade heeft de waarde van het schilderij met zo\u2019n 40 miljoen laten dalen. Gelukkig bezit Wynn over een groot vermogen en kon hij er later wel om lachen.<\/p>\n

2. Wanneer een schoonmaker kunst als vuil aanziet<\/strong><\/h3>\n
\"\"<\/figure>\n

Schadekosten:<\/strong>\u00a0\u20ac705.000
\nKunstwerk & kunstenaar:<\/strong>\u00a0Wenn\u2019s anf\u00e4ngt durch die Decke zu tropfen door Martin Kippenberger
\nMuseum & locatie:<\/strong>\u00a0Ostwall Museum in Dortmund,\u00a0Duitsland<\/p>\n

Een kunstwerk, genaamd \u201cWhen it starts dripping from the ceiling\u201d, van de Duitse kunstenaar Martin Kippenberger, die bekendstaat als een van de meest getalenteerde kunstenaars van zijn generatie, werd in het Ostwall Museum in Dortmund ge\u00ebxposeerd.<\/p>\n

Het werk bestond uit een rubberen bak onder een toren gemaakt uit houten latten. In de rubberen bak verspreidde Kippenberger een laag verf dat regenwater moest voorstellen. Hij dacht dat het kunst was, de schoonmaker zag het eerder als een schoonmaak uitdaging en zorgde ervoor dat de bak er weer als nieuw uitzag. Er werd nog aan de schoonmaakploeg duidelijk vermeld dat iedere schoonmaker minimaal 20 cm uit de buurt van de kunstwerken moest blijven. \u00c9\u00e9n schoonmaker heeft dit helaas niet goed begrepen wat resulteerde in onherstelbare schade aan het kunstwerk t.w.v. \u20ac705.000.<\/p>\n

3. Losse schoenveters kunnen je duur komen te staan<\/strong><\/h3>\n
\"\"<\/figure>\n

Schadekosten:<\/strong>\u00a0\u20ac673.000
\nKunstwerk & kunstenaar:<\/strong>\u00a0300 jaar oude Chinese vazen door Qing stamhuis
\nMuseum & locatie:<\/strong>\u00a0Fitzwilliam Museum in Cambridge,\u00a0Engeland<\/p>\n

Een geval van onhandigheid leidde tot \u20ac673.000 schade, toen een man over zijn schoenveters struikelde. De man kwam al vallend terecht op de ge\u00ebxposeerde vazen, die vervolgens compleet verbrijzeld werden. De grote decoratieve vazen komen uit de 17e eeuw en waren een van de meest waardevolle stukken van het museum. De man was ongedeerd, maar het duurde 6 maanden om de vazen te herstellen. De vazen zijn inmiddels weer te zien maar dit keer wel in een speciaal ontworpen bescherming.<\/p>\n

4. De kostbaarste selfie ooit<\/strong><\/h3>\n
\"\"<\/figure>\n

Schadekosten:<\/strong>\u00a0\u20ac168.000
\nKunstwerk & kunstenaar:<\/strong>\u00a0The 14th Factory door Simon Birch
\nMuseum & locatie:<\/strong>\u00a0Fitzwilliam Museum in Cambridge,\u00a0Engeland<\/p>\n

Simon Birch, een Britse multimedia artiest uit Hong Kong, toonde zijn laatste indrukwekkende tentoonstelling in de zogeheten 14th Factory pop-up galerij in Los Angeles.
\nDe tentoonstelling bestond uit 14 verschillende kamers met kunstwerken. Het duurde maar liefst 6 jaar om het werk te voltooien en de tentoonstelling werd gecre\u00eberd met behulp van 16 internationale kunstenaars uit Canada, de VS, het Verenigd Koninkrijk, China en Hong Kong.<\/p>\n

In een van de kamers werd een reeks kronen geplaatst op meerdere pilaren van verschillende hoogten die allemaal vrij dicht bij elkaar stonden. De kronen en pilaren bleken de ideale plek te zijn voor een selfie.
\nZo was het misschien geen verrassing dat een student net iets te dichtbij de pilaren zou komen en haar evenwicht verloor tijdens een selfie, waardoor alle pilaren vervolgens als dominostenen omvielen. De totale veroorzaakte schade van de selfie lag rond de \u20ac168.000!<\/p>\n

5. Oeps! Dat was geen afval\u2026<\/strong><\/h3>\n
\"\"<\/figure>\n

Schadekosten:<\/strong>\u00a0\u20ac113.000
\nKunstwerk & kunstenaar:<\/strong>\u00a0The Plant Study door Lucian Freud
\nMuseum & locatie:<\/strong>\u00a0Bond Street Auction in\u00a0Londen,\u00a0Engeland<\/p>\n

Lucian Freud wordt gezien als een van de grootste Britse kunstenaars aller tijden. De veilinghouders verheugde zich dan ook zeer op de komst van een van zijn schilderijen. Freud, staat vooral bekend om zijn portretten en naakt schilderijen.<\/p>\n

Maar twee portiers bij het Bond Street veilinghuis zagen het net even anders. Zij dachten namelijk netjes het vuil op te ruimen in en rondom het veilinghuis. Zo wierpen ze o.a. een houten box in een verpletter machine, zonder te weten dat het schilderij van Lucian Freud t.w.v. \u20ac113.000 erin zat. De fout werd pas gerealiseerd nadat het schilderij niet was aangekomen. Na onderzoek en het bekijken van de beelden op de beveiligingscamera\u2019s werd het \u2018foutje\u2019 van de portiers vastgesteld.<\/p>\n

6. Vernietigd door perfectionisme<\/strong><\/h3>\n
\"\"<\/figure>\n

Schadekosten:<\/strong>\u00a0\u20ac85.000
\nKunstwerk & kunstenaar:<\/strong>\u00a0The Fruits door Claude Monet
\nMuseum & locatie:<\/strong>\u00a0Een expositie (1908) in\u00a0Frankrijk<\/p>\n

Het werk van Monet was behoorlijk beroemd in 1908. Er keken dan ook vele mensen uit naar een tentoonstelling die in mei 1908 zou plaatsvinden in Frankrijk. Het zou de nieuwste schilderijen tentoonstellen van de beroemde schilder, waaronder een schilderij met vruchten dat drie jaar arbeid heeft gekost.
\nVlak voor de tentoonstelling zou plaatsvinden nam de Franse impressionist een laatste blik. Na 3 jaar lang eraan gewerkt te hebben, was hij nog steeds niet tevreden met het resultaat en raakte door zijn perfectionisme ernstig gefrustreerd. Hij kon zijn emoties niet bedwingen, waardoor hij met een mes en verfborstel het schilderij verwoestte.<\/p>\n

Ethische discussies braken uit: Kan een kunstenaar het recht hebben om zijn eigen werk te vernietigen?<\/p>\n

7. Het Victoria Secret Model die alleen maar wilde helpen
\n<\/strong>\"\"<\/h3>\n

Schadekosten:<\/strong>\u00a0\u20ac84.000
\nKunstwerk & kunstenaar:<\/strong>\u00a0Chalk Art door Gary Simmons
\nMuseum & locatie:<\/strong>\u00a0The Eagle Academy for Young Men event in\u00a0New York, V.S.<\/p>\n

Als je het krijt-kunstwerk zou zien, weet je dat de krijt vlekken niet per ongeluk op het bord zijn gekomen. Je zou dan ook wel weten dat de eigenaar van het kunstwerk Russel Simmons is, vooral als je op zijn feestje komt. Helaas was een Victoria Secret Model hier niet echt op de hoogte van.<\/p>\n

Normaal gesproken zou het heel gezellig moeten zijn met een Victoria\u2019s Secret Model op een feestje. Aan de andere kant is het ook niet bepaald handig om de 84.000 euro krijttekeningen op te hangen wanneer je een feestje geeft. Het fotomodel dacht dat het krijtbord simpelweg vies was en begon het met vochtige doekjes schoon te maken. Toen de kunstenaar het schone bord zag, was het feestje even niet meer zo gezellig.<\/p>\n

8. Ze nam het kruiswoordraadsel iets te serieus<\/strong><\/h3>\n
\"\"<\/figure>\n

Schadekosten:<\/strong>\u00a0\u20ac72.000
\nKunstwerk & kunstenaar:<\/strong>\u00a0Reading-work-piece door Arthur Koepcke
\nMuseum & locatie:<\/strong>\u00a0Neues Museum in Nuremberg,\u00a0Duitsland<\/p>\n

In juli bezocht een 91-jarige vrouw in het Neues Museum in Neurenberg een kunstwerk genaamd \u2018Reading-work-piece\u2019, een kunstwerk uit 1965 van Arthur Koepcke. Een deel van het kunstwerk lijkt op een gedeeltelijk ingevuld kruiswoordraadsel, met daarop \u2018woorden invullen. De oudere dame nam dit verzoek serieus, vond een balpen en begon het kruiswoordraadsel in te vullen.<\/p>\n

Curatoren meldde de vrouw voor verzekering redenen bij de politie, maar geloofde erin dat het kunstwerk, dat ongeveer \u20ac72.000 waard is, kan worden hersteld. Gerlinde Knopp, was de leider van de trip naar het museum waar de oudere vrouw bij was. Ze meldde dat het museum vol interactieve kunst was, waardoor het niet makkelijk was om op te merken wat bezoekers wel en niet konden doen.<\/p>\n

9. De meedogenloze sloopkogel<\/strong><\/h3>\n
\"\"<\/figure>\n

Schadekosten:<\/strong>\u00a0\u20ac25.000
\nKunstwerk & kunstenaar:<\/strong>\u00a0Aluminium paal door Willem Hussem
\nMuseum & locatie:<\/strong>\u00a0Raalte,\u00a0Nederland<\/p>\n

Ook buiten de museummuren kan het weleens ontzettend misgaan. In Raalte was er namelijk een aluminium kunstwerk van Willem Hussem gesneuveld bij de sloop van een postkantoor. Niemand heeft de bouwvakkers verteld dat het bouwsel v\u00f3\u00f3r het gebouw een peperduur kunstwerk is. De waarde van het kunstwerk komt uit op \u20ac25.000.<\/p>\n

10. De vierjarige kon het Logo-standbeeld niet weerstaan<\/strong><\/h3>\n
\"\"<\/figure>\n

Schadekosten:<\/strong>\u00a0\u20ac13.500
\nKunstwerk & kunstenaar:<\/strong>\u00a0Lego Zootiopia film karakter door Mr. Zao
\nMuseum & locatie:<\/strong>\u00a0Movie Expo in Zhejing, China<\/p>\n

Een \u20ac13.500 Lego-standbeeld dat drie dagen geduurd heeft om te bouwen, werd in een kwestie van seconden door een vierjarige in China vernietigd.
\nHet incident gebeurde slechts een uur nadat de tentoonstelling op zijn eerste dag geopend was.
\nEr stond nog een bordje met \u201cniet aanraken\u201d naast het model, maar het leek erop dat de vierjarige nog niet zo goed kon lezen. In no-time lag het mensen grote lego karakter in duizenden stukjes verspreid over de vloer.<\/p>\n

De heer Zhao, die drie dagen en drie nachten nodig had om het lego model te bouwen, zei dat hij een verontschuldiging had ontvangen van de jongen zijn ouders.<\/p>\n

Hij meldde dat de ouders van het kind niet verzocht hadden om voor voor de schadevergoeding op te komen. Ze voegde ook nog eens daaraan toe dat het kind niet van plan was om het te breken. De kunstenaar plaatste foto\u2019s van het beeldje voor en na het incident en zei dat hij zeer gefrustreerd was en zelfs begon te twijfelen in de mens.<\/p>\n

\"\"
\nInfographic: hometogo.nl<\/em><\/figure>\n","protected":false,"plaintext":"Elk jaar bezoeken honderdduizenden\u00a0mensen museums en exposities.\u00a0Dit publiek bestaat uit twee soorten bezoekers: zij die enigszins nerveus worden in de buurt van mooie, zeldzame en breekbare kunstwerken en zij die uit enthousiasme of onoplettendheid net even iets te dichtbij komen. Nou moet je wel een ontzettende randdebiel zijn wil je iets verneuken, maar neem van ons aan: je zal niet de eerste zijn die tegen een miljoenen kostende vaas struikelt. Shit gaat mis.\u00a0HomeToGo<\/a>\u00a0stelde een top 10 samen van de meest fascinerende incidenten en\u00a0rangschikte ze naar de kosten van de schade.<\/strong>\r\n

1. De 40 miljoen dure elleboog<\/strong><\/h3>\r\n\"\"\r\n\r\nSchadekosten:<\/strong>\u00a0\u20ac40.000.000\r\nKunstwerk & kunstenaar<\/strong>: Le R\u00eave door Picasso\r\nMuseum & locatie:<\/strong>\u00a0The Wynn Casino\/Hotel in\u00a0Las Vegas, V.S.\r\n\r\nJe hebt vast het wereldberoemde schilderij van Picasso \u2018Le R\u00eave\u2019 uit 1932 wel eens voorbij zien komen. Dit schilderij is eigendom van Steve Wynn, een casino\/hotel eigenaar en verzamelaar van kostbare kunstwerken. Hij kocht het schilderij in 1997 op een veiling voor maar liefst 48,4 miljoen dollar. Onlangs heeft Wynn besloten het schilderij te verkopen aan een vriend voor maar liefst 139 miljoen dollar. De duurste prijs ooit betaald voor een kunstwerk.\r\n\r\nWynn nodigde een paar vrienden uit op kantoor waar het schilderij nog hing. Terwijl hij sprak, stond hij met zijn rug naar het schilderij. Tijdens een gesprek met zijn vrienden maakte hij een stap of 2 naar achter en een gebaar met zijn rechterhand. Er klonk vervolgens een scheurend geluid. Zijn vrienden keken hem geschokt aan terwijl Wynn zich omdraaide en zich realiseerde dat zijn elleboog door een kunstwerk van 139 miljoen dollar was gegaan. Wynn had overigens een oogziekte genaamd retinitis pigmentose, die zijn visie soms be\u00efnvloedde waardoor hij afstanden niet goed kon inschatten.\r\n\r\nDe deal heeft hij hierdoor moeten afkappen en de aangerichte schade heeft de waarde van het schilderij met zo\u2019n 40 miljoen laten dalen. Gelukkig bezit Wynn over een groot vermogen en kon hij er later wel om lachen.\r\n

2. Wanneer een schoonmaker kunst als vuil aanziet<\/strong><\/h3>\r\n\"\"\r\n\r\nSchadekosten:<\/strong>\u00a0\u20ac705.000\r\nKunstwerk & kunstenaar:<\/strong>\u00a0Wenn\u2019s anf\u00e4ngt durch die Decke zu tropfen door Martin Kippenberger\r\nMuseum & locatie:<\/strong>\u00a0Ostwall Museum in Dortmund,\u00a0Duitsland\r\n\r\nEen kunstwerk, genaamd \u201cWhen it starts dripping from the ceiling\u201d, van de Duitse kunstenaar Martin Kippenberger, die bekendstaat als een van de meest getalenteerde kunstenaars van zijn generatie, werd in het Ostwall Museum in Dortmund ge\u00ebxposeerd.\r\n\r\nHet werk bestond uit een rubberen bak onder een toren gemaakt uit houten latten. In de rubberen bak verspreidde Kippenberger een laag verf dat regenwater moest voorstellen. Hij dacht dat het kunst was, de schoonmaker zag het eerder als een schoonmaak uitdaging en zorgde ervoor dat de bak er weer als nieuw uitzag. Er werd nog aan de schoonmaakploeg duidelijk vermeld dat iedere schoonmaker minimaal 20 cm uit de buurt van de kunstwerken moest blijven. \u00c9\u00e9n schoonmaker heeft dit helaas niet goed begrepen wat resulteerde in onherstelbare schade aan het kunstwerk t.w.v. \u20ac705.000.\r\n

3. Losse schoenveters kunnen je duur komen te staan<\/strong><\/h3>\r\n\"\"\r\n\r\nSchadekosten:<\/strong>\u00a0\u20ac673.000\r\nKunstwerk & kunstenaar:<\/strong>\u00a0300 jaar oude Chinese vazen door Qing stamhuis\r\nMuseum & locatie:<\/strong>\u00a0Fitzwilliam Museum in Cambridge,\u00a0Engeland\r\n\r\nEen geval van onhandigheid leidde tot \u20ac673.000 schade, toen een man over zijn schoenveters struikelde. De man kwam al vallend terecht op de ge\u00ebxposeerde vazen, die vervolgens compleet verbrijzeld werden. De grote decoratieve vazen komen uit de 17e eeuw en waren een van de meest waardevolle stukken van het museum. De man was ongedeerd, maar het duurde 6 maanden om de vazen te herstellen. De vazen zijn inmiddels weer te zien maar dit keer wel in een speciaal ontworpen bescherming.\r\n

4. De kostbaarste selfie ooit<\/strong><\/h3>\r\n\"\"\r\n\r\nSchadekosten:<\/strong>\u00a0\u20ac168.000\r\nKunstwerk & kunstenaar:<\/strong>\u00a0The 14th Factory door Simon Birch\r\nMuseum & locatie:<\/strong>\u00a0Fitzwilliam Museum in Cambridge,\u00a0Engeland\r\n\r\nSimon Birch, een Britse multimedia artiest uit Hong Kong, toonde zijn laatste indrukwekkende tentoonstelling in de zogeheten 14th Factory pop-up galerij in Los Angeles.\r\nDe tentoonstelling bestond uit 14 verschillende kamers met kunstwerken. Het duurde maar liefst 6 jaar om het werk te voltooien en de tentoonstelling werd gecre\u00eberd met behulp van 16 internationale kunstenaars uit Canada, de VS, het Verenigd Koninkrijk, China en Hong Kong.\r\n\r\nIn een van de kamers werd een reeks kronen geplaatst op meerdere pilaren van verschillende hoogten die allemaal vrij dicht bij elkaar stonden. De kronen en pilaren bleken de ideale plek te zijn voor een selfie.\r\nZo was het misschien geen verrassing dat een student net iets te dichtbij de pilaren zou komen en haar evenwicht verloor tijdens een selfie, waardoor alle pilaren vervolgens als dominostenen omvielen. De totale veroorzaakte schade van de selfie lag rond de \u20ac168.000!\r\n

5. Oeps! Dat was geen afval\u2026<\/strong><\/h3>\r\n\"\"\r\n\r\nSchadekosten:<\/strong>\u00a0\u20ac113.000\r\nKunstwerk & kunstenaar:<\/strong>\u00a0The Plant Study door Lucian Freud\r\nMuseum & locatie:<\/strong>\u00a0Bond Street Auction in\u00a0Londen,\u00a0Engeland\r\n\r\nLucian Freud wordt gezien als een van de grootste Britse kunstenaars aller tijden. De veilinghouders verheugde zich dan ook zeer op de komst van een van zijn schilderijen. Freud, staat vooral bekend om zijn portretten en naakt schilderijen.\r\n\r\nMaar twee portiers bij het Bond Street veilinghuis zagen het net even anders. Zij dachten namelijk netjes het vuil op te ruimen in en rondom het veilinghuis. Zo wierpen ze o.a. een houten box in een verpletter machine, zonder te weten dat het schilderij van Lucian Freud t.w.v. \u20ac113.000 erin zat. De fout werd pas gerealiseerd nadat het schilderij niet was aangekomen. Na onderzoek en het bekijken van de beelden op de beveiligingscamera\u2019s werd het \u2018foutje\u2019 van de portiers vastgesteld.\r\n

6. Vernietigd door perfectionisme<\/strong><\/h3>\r\n\"\"\r\n\r\nSchadekosten:<\/strong>\u00a0\u20ac85.000\r\nKunstwerk & kunstenaar:<\/strong>\u00a0The Fruits door Claude Monet\r\nMuseum & locatie:<\/strong>\u00a0Een expositie (1908) in\u00a0Frankrijk\r\n\r\nHet werk van Monet was behoorlijk beroemd in 1908. Er keken dan ook vele mensen uit naar een tentoonstelling die in mei 1908 zou plaatsvinden in Frankrijk. Het zou de nieuwste schilderijen tentoonstellen van de beroemde schilder, waaronder een schilderij met vruchten dat drie jaar arbeid heeft gekost.\r\nVlak voor de tentoonstelling zou plaatsvinden nam de Franse impressionist een laatste blik. Na 3 jaar lang eraan gewerkt te hebben, was hij nog steeds niet tevreden met het resultaat en raakte door zijn perfectionisme ernstig gefrustreerd. Hij kon zijn emoties niet bedwingen, waardoor hij met een mes en verfborstel het schilderij verwoestte.\r\n\r\nEthische discussies braken uit: Kan een kunstenaar het recht hebben om zijn eigen werk te vernietigen?\r\n

7. Het Victoria Secret Model die alleen maar wilde helpen\r\n<\/strong>\"\"<\/h3>\r\nSchadekosten:<\/strong>\u00a0\u20ac84.000\r\nKunstwerk & kunstenaar:<\/strong>\u00a0Chalk Art door Gary Simmons\r\nMuseum & locatie:<\/strong>\u00a0The Eagle Academy for Young Men event in\u00a0New York, V.S.\r\n\r\nAls je het krijt-kunstwerk zou zien, weet je dat de krijt vlekken niet per ongeluk op het bord zijn gekomen. Je zou dan ook wel weten dat de eigenaar van het kunstwerk Russel Simmons is, vooral als je op zijn feestje komt. Helaas was een Victoria Secret Model hier niet echt op de hoogte van.\r\n\r\nNormaal gesproken zou het heel gezellig moeten zijn met een Victoria\u2019s Secret Model op een feestje. Aan de andere kant is het ook niet bepaald handig om de 84.000 euro krijttekeningen op te hangen wanneer je een feestje geeft. Het fotomodel dacht dat het krijtbord simpelweg vies was en begon het met vochtige doekjes schoon te maken. Toen de kunstenaar het schone bord zag, was het feestje even niet meer zo gezellig.\r\n

8. Ze nam het kruiswoordraadsel iets te serieus<\/strong><\/h3>\r\n\"\"\r\n\r\nSchadekosten:<\/strong>\u00a0\u20ac72.000\r\nKunstwerk & kunstenaar:<\/strong>\u00a0Reading-work-piece door Arthur Koepcke\r\nMuseum & locatie:<\/strong>\u00a0Neues Museum in Nuremberg,\u00a0Duitsland\r\n\r\nIn juli bezocht een 91-jarige vrouw in het Neues Museum in Neurenberg een kunstwerk genaamd \u2018Reading-work-piece\u2019, een kunstwerk uit 1965 van Arthur Koepcke. Een deel van het kunstwerk lijkt op een gedeeltelijk ingevuld kruiswoordraadsel, met daarop \u2018woorden invullen. De oudere dame nam dit verzoek serieus, vond een balpen en begon het kruiswoordraadsel in te vullen.\r\n\r\nCuratoren meldde de vrouw voor verzekering redenen bij de politie, maar geloofde erin dat het kunstwerk, dat ongeveer \u20ac72.000 waard is, kan worden hersteld. Gerlinde Knopp, was de leider van de trip naar het museum waar de oudere vrouw bij was. Ze meldde dat het museum vol interactieve kunst was, waardoor het niet makkelijk was om op te merken wat bezoekers wel en niet konden doen.\r\n

9. De meedogenloze sloopkogel<\/strong><\/h3>\r\n\"\"\r\n\r\nSchadekosten:<\/strong>\u00a0\u20ac25.000\r\nKunstwerk & kunstenaar:<\/strong>\u00a0Aluminium paal door Willem Hussem\r\nMuseum & locatie:<\/strong>\u00a0Raalte,\u00a0Nederland\r\n\r\nOok buiten de museummuren kan het weleens ontzettend misgaan. In Raalte was er namelijk een aluminium kunstwerk van Willem Hussem gesneuveld bij de sloop van een postkantoor. Niemand heeft de bouwvakkers verteld dat het bouwsel v\u00f3\u00f3r het gebouw een peperduur kunstwerk is. De waarde van het kunstwerk komt uit op \u20ac25.000.\r\n

10. De vierjarige kon het Logo-standbeeld niet weerstaan<\/strong><\/h3>\r\n\"\"\r\n\r\nSchadekosten:<\/strong>\u00a0\u20ac13.500\r\nKunstwerk & kunstenaar:<\/strong>\u00a0Lego Zootiopia film karakter door Mr. Zao\r\nMuseum & locatie:<\/strong>\u00a0Movie Expo in Zhejing, China\r\n\r\nEen \u20ac13.500 Lego-standbeeld dat drie dagen geduurd heeft om te bouwen, werd in een kwestie van seconden door een vierjarige in China vernietigd.\r\nHet incident gebeurde slechts een uur nadat de tentoonstelling op zijn eerste dag geopend was.\r\nEr stond nog een bordje met \u201cniet aanraken\u201d naast het model, maar het leek erop dat de vierjarige nog niet zo goed kon lezen. In no-time lag het mensen grote lego karakter in duizenden stukjes verspreid over de vloer.\r\n\r\nDe heer Zhao, die drie dagen en drie nachten nodig had om het lego model te bouwen, zei dat hij een verontschuldiging had ontvangen van de jongen zijn ouders.\r\n\r\nHij meldde dat de ouders van het kind niet verzocht hadden om voor voor de schadevergoeding op te komen. Ze voegde ook nog eens daaraan toe dat het kind niet van plan was om het te breken. De kunstenaar plaatste foto\u2019s van het beeldje voor en na het incident en zei dat hij zeer gefrustreerd was en zelfs begon te twijfelen in de mens.\r\n\r\n\"\"\r\nInfographic: hometogo.nl<\/em>"},"excerpt":{"rendered":"

Elk jaar bezoeken honderdduizenden\u00a0mensen museums en exposities.\u00a0Dit publiek bestaat uit twee soorten bezoekers: zij…<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":61785,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"footnotes":""},"categories":[3],"tags":[8333,23144,556],"yst_prominent_words":[23132,2896,1864,23137,9566,2723,4046,7643,23138,23131,9567,23129,13164,23130,23133,1560,23139,1591,23134],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/fhm.nl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/61773"}],"collection":[{"href":"https:\/\/fhm.nl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/fhm.nl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/fhm.nl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/fhm.nl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=61773"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/fhm.nl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/61773\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/fhm.nl\/wp-json\/wp\/v2\/media\/61785"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/fhm.nl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=61773"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/fhm.nl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=61773"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/fhm.nl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=61773"},{"taxonomy":"yst_prominent_words","embeddable":true,"href":"https:\/\/fhm.nl\/wp-json\/wp\/v2\/yst_prominent_words?post=61773"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}