{"id":60217,"date":"2017-10-04T22:00:21","date_gmt":"2017-10-04T20:00:21","guid":{"rendered":"http:\/\/fhm.nl\/?p=60217"},"modified":"2017-10-04T17:27:48","modified_gmt":"2017-10-04T15:27:48","slug":"assassins-creed-origins","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/fhm.nl\/assassins-creed-origins\/","title":{"rendered":"Assassin\u2019s Creed Origins is een kanshebber voor de game van dit jaar"},"content":{"rendered":"
<\/div>

Assassin\u2019s Creed Origins komt bijna uit, maar een paar weken voor de release mochten wij de game een paar uurtjes spelen. Na het technisch zwaar gebrekkige Assassin\u2019s Creed Unity en het vermakelijke maar weinig bijzondere Assassin\u2019s Creed Syndicate, durven wij nu met zekerheid te zeggen het nieuwe deel hier ver bovenuit stijgt. Het wordt wellicht de beste Assassin\u2019s Creed-game ooit en dankzij deze speelsessie is het voor ons\u00a0een kanshebber voor \u2018beste game van 2017\u2019. Dat klinkt als enorme lof, dus laat ons het uitleggen aan de hand van de volgende 4 redenen.<\/strong><\/p>\n

1. Vernieuwde formule<\/h3>\n

In Assassin\u2019s Creed Origins kun je nog steeds mensen besluipen zodat je geniepig hun strot kunt doorsnijden, en je zal (net zoals voorgaande delen) met veel mensen de strijd aangaan. Maar Origins vernieuwt de formule volledig door je veel meer vrijheid te bieden. De game speelt zich af in het eeuwenoude Egypte en deze wereld is volledig open, en enorm groot. Hierdoor kun je situaties op tal van manieren aanpakken; een vijandelijk kamp kun je in volledige stilte uitmoorden zoals een ware assassin, of je snipet met een langeafstands boog, of je gaat simpelweg de strijd aan. En elk van deze manieren kun je ook weer op allerlei wijzen uitvoeren dankzij de vele verschillende wapens, hulpmiddelen en vaardigheden.<\/p>\n

\"\"<\/figure>\n

Daarnaast is de structuur van Origins anders dan alle andere delen. Voorheen bestond de game uit een reeks verhalende missies met enkele \u2018afleidingen\u2019 tussendoor. Nu zijn er nog steeds verhalende momenten, maar tussen deze missies door zal je heel veel andere taken moeten volbrengen. Je kunt het verhaal niet (of nauwelijks) in een ruk uitspelen, omdat je dan te zwak zal zijn voor de meeste vijanden. Je moet zijmissies en allerlei extra opdrachten voltooien om je personage te levellen, en om betere uitrusting te vinden. Dat brengt ons\u00a0direct bij het\u00a0volgende punt.<\/p>\n

2. Gevoel van progressie<\/h3>\n

Het boeken van persoonlijke progressie is een veel belangrijker onderdeel geworden. Je levelt je personage en kunt vervolgens nieuwe vaardigheden ontwikkelen; welke vaardigheden je kiest, hangt af van je speelstijl. Ga je vooral voor sluipen, het gebruik van bogen, vechten, of het ontwikkelen van hulpmiddelen zoals rookbommen? Ook laten vijanden loot<\/em> vallen, dus je kunt bijvoorbeeld per toeval een zeldzaam sterk zwaard vinden. En de kans op betere loot<\/em> is groter wanneer je sterkere vijanden treft. Hierdoor heb je een reden om extra uitdaging op te zoeken, wat voor extra spanning zorgt. En bovenop al deze systemen komt nog eens een bekend systeem, namelijk het jagen op dieren om je uitrusting te verbeteren (plus het vermogen om een smid geld te betalen voor extra upgrades). Je bent constant bezig met het verbeteren van jouw personage en dit continue gevoel van progressie is erg tof.<\/p>\n

\"\"<\/figure>\n

3. Grafisch indrukwekkend<\/h3>\n

Dit alles voer je uit in een wereld die grafisch zeer indrukwekkend is. Voor de duidelijkheid: de game werd gespeeld op een Xbox One X, dus deze versie zal grafisch geavanceerder zijn dan een reguliere Xbox One of een PlayStation 4. Maar dit neemt niet weg dat de wereld en de personages van Assassin\u2019s Creed Origins er fantastisch uit zien. Grote woestenijen, oases, en eeuwenoude Egyptische steden maakten enorm veel indruk tijdens mijn speelsessie. Binnen luttele seconden waren we verdwenen in de wereld en de atmosfeer van Origins.<\/p>\n

\"\"<\/figure>\n

4. Openwereld lolligheid<\/h3>\n

Als openwereld-liefhebber kunnen we een specifiek aspect altijd enorm waarderen: melige gebeurtenissen die zich spontaan voordoen. Omdat Assassin\u2019s Creed Origins bestaat uit allerlei autonome systemen (zoals inwoners die hun routines volgen, dieren die op instinct opereren, et cetera), bestaat de kans dat er meligheid ontstaat. Een elitesoldaat die volledig in elkaar gebeukt wordt door een kudde chagrijnige nijlpaarden, of haastige Romeinen die per ongeluk iemand omver rijden, dat soort zaken. Zo floten wij (middenin een dorpje) om mijn paard op te roepen en deze kwam vervolgens meteen; hij beukte echter dwars door elk houten hekje heen als een opgefokt stero\u00efdenpaard dat net een lijntje witgoed had weggewerkt. Wij\u00a0genieten van dit soort hilarische momenten die je eigenlijk alleen ziet in openwereldgames zoals GTA.<\/p>\n

\"\"<\/figure>\n

Alleen dit dingetje nog…<\/h3>\n

Na onze\u00a0vier uur durende speelsessie waren wij dusdanig ge\u00efntegreerd, dat we de game simpelweg mee naar huis wilde nemen. Assassin\u2019s Creed Origins speelt ontzettend lekker en wij hebben ons werkelijk constant vermaakt. De kans is groot dat dit zo\u2019n game is die je onbedoeld tot drie uur \u2018s nachts gaat spelen omdat je elk kwartier zegt: \u201cdit ene dingetje doen, dan stop ik ermee voor vanavond.\u201d\u00a0We nog heel even wachten tot we onze nachtrust kunnen verpesten, want Assassin\u2019s Creed Origins komt uit op 27 oktober voor PlayStation 4, Xbox One, en pc.<\/p>\n

\"\"<\/figure>\n