{"id":53640,"date":"2017-08-11T13:00:29","date_gmt":"2017-08-11T11:00:29","guid":{"rendered":"http:\/\/fhm.nl\/?p=53640"},"modified":"2020-08-22T15:50:12","modified_gmt":"2020-08-22T13:50:12","slug":"patrice-baumel-interview","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/fhm.nl\/patrice-baumel-interview\/","title":{"rendered":"Patrice B\u00e4umel over de beste dansvloer ter wereld, de Nederlandse technoscene en legalisering van drugs"},"content":{"rendered":"
<\/div>

Ga je naar de club of een festival dan is het house en techno wat\u00a0de klok slaat. Een van de mannen die op dit moment heel de wereld rondreist om dansvloeren in lichterlaaie te zetten is Patrice B\u00e4umel. Hij maakt techno waar je met je ogen dicht de hele nacht op kunt dansen en is de man achter de absolute\u00a0banger<\/em> van een plaat Glutes<\/em>. Wij spraken de 41-jarige Duitse Amsterdammer over de vetste club ter wereld, de beste dansvloer, de Nederlandse scene, legalisering van drugs en dj als droombaan.<\/strong><\/p>\n

H\u00e9 Pat! Waar ben je op dit moment?<\/strong>
\nIk ben nu op\u00a0Mykonos.\u00a0Ik moet morgen avond draaien met\u00a0Tale\u00a0Of\u00a0Us\u00a0en we hebben er een extra dagje vakantie aan vastgeplakt. Het wordt het\u00a0Ibiza\u00a0van Griekenland genoemd. Het is mooi hier. Veel witte huisjes, helderblauw water en mooie stranden.<\/p>\n

Lekker. Waar\u00a0komt de liefde voor muziek vandaan?<\/strong>
\nMijn\u00a0vader is muziekjournalist geweest. Bij ons thuis\u00a0werd\u00a0non stop muziek gedraaid. Van rock ‘n\u00a0roll\u00a0tot free jazz.\u00a0Terwijl ik nooit een\u00a0instrument heb leren spelen,\u00a0heb ik toch alternatieve muzikale training gekregen. De affiniteit met muziek bleef altijd bestaan.\u00a0Toen ik 18 was en voor het eerst een draaitafel zag was ik gelijk gefascineerd. De lokale DJ heeft me toen een beetje uitgelegd en ik was verkocht. Ik heb mijn eigen spullen geregeld en daarna is het hard gegaan. Inmiddels is het geen hobby meer, maar werk.<\/p>\n

Je bent van origine\u00a0een Duitser, maar woont al\u00a0jaren in Nederland.\u00a0Waarom ben je naar Nederland\u00a0gekomen?\u00a0<\/strong>
\nDat heeft meerdere redenen. Ik woonde in Dresden, in Oost-Duitsland. Jaren geleden was het maatschappelijke klimaat daar niet best.\u00a0Neo-nazi bendes, veel werkeloosheid en men had moeite met de overstap van het socialisme naar het kapitalisme. Het ging van een staat waarin voor je gezorgd werd naar een staat waarin je bij alles voor jezelf verantwoordelijk was. Dat is een heel grote sprong. Vooral voor de\u00a0oudere\u00a0generatie was dat lastig. Er heerste pessimisme. Ik had zin in een leven waar de zon scheen, meer figuurlijk dan letterlijk. Amsterdam kende ik al van een schooluitwisseling. Dat was voor mij een\u00a0obvious\u00a0choice<\/em>. Niet ver van huis, de taal is makkelijk te leren, heel internationaal, bruisend en vriendelijk. Inmiddels woon ik er alweer ruim 20 jaar.<\/p>\n

\"Patrice
Aan het werk op DGTL<\/span> <\/figcaption><\/figure>\n

We kennen je als resident uit\u00a0Trouw. Is het daar\u00a0voor jou\u00a0begonnen?<\/strong>
\nHet begon in Club 11, de voorganger van Trouw. In 2008 had ik een\u00a0hitplaat\u00a0en was ik daar resident dj. Maar het was meer een klein hoogtepuntje waarna ik weer wegzakte. Ik had nog niet de professionele instelling. Ik worstelde nog te veel met mezelf om klaar te zijn voor het echte werk. Trouw was voor mij als dj een belangrijke leerschool. Ik kreeg de kans om in een van de beste clubs ter wereld te leren hoe je een\u00a0crowd\u00a0aan moest draaien, ik leerde de ins en outs van het draaien op een hoger niveau. Een\u00a0topevaring.<\/p>\n

Wat vind je nu de tofste plek van Nederland om te draaien?<\/strong>
\nIk vind in Amsterdam Thuishaven heel leuk\u00a0om te draaien en De Marktkantine is een mooie plek. Maar het meeste plezier beleef ik bij DGTL. Ik hou van grote dansvloeren. Grootschalige producties, maar wel met een clubgevoel. DGTL Is qua smaak een\u00a0undergroundfestival, maar wel met duizenden mensen voor je neus. Ik hou van die grote massa-energie gepaard met goede\u00a0kwaliteitstechno. Bovendien is het een heel fijne crew om mee samen te werken.<\/p>\n

Hoe zou jij het Nederlandse\u00a0danspubliek omschrijven?<\/strong>
\nEen doorgewinterd publiek. Vrolijk. Verhoudingsgewijs best veel vrouwen. Dat is fijn. Vrouwen worden nauwelijks lastig gevallen. De emancipatie op de dansvloer is hier verder gevorderd dan in andere landen. Het is een hedonistisch publiek, maar het kan ook\u00a0zomaar\u00a0zijn dat je op een feest terecht komt\u00a0waar mensen heel afgeleid zijn en\u00a0alleen maar met hun\u00a0telefoon bezig\u00a0zijn. Op papier is het dan een vet feest, maar eigenlijk is het een staande receptie.<\/p>\n

Hoe komt het dat zo\u2019n klein land als Nederland\u00a0leading\u00a0is in deze scene?\u00a0<\/strong>
\n<\/strong>Wat Nederland bijzonder maakt is de productie. Licht en geluid zijn absolute wereldtop. Als ik kijk wat voor licht er hangt op een Dekmantel of DGTL, dan loopt Nederland jaren vooruit op de rest van de wereld.\u00a0We hebben afscheid genomen van de videoprojectoren, het gaat tegenwoordig veel meer om\u00a0creative\u00a0custom\u00a0lightning<\/em>. Het is een art concept geworden. Mede te danken aan Rocco met\u00a0Awakenings<\/a>, die heeft de lat enorm hoog gelegd. Nederland is ook wereldtop op het gebied van\u00a0vj\u2019s\u00a0en lichtkunstenaars. Kijk maar naar\u00a0Children\u00a0of the Light of Meeus van Dis.\u00a0Pound\u00a0for\u00a0pound hebben we in Nederland misschien wel de grootste house- en\u00a0technoscene\u00a0ter wereld. Dat in een stad als Amsterdam de clubs zo vol kunnen zijn. Amsterdam is zes keer zo klein als Berlijn, maar de scene is qua grootte bijna vergelijkbaar. House en techno is in de mainstream aankomen. Het is de nummer 1 geworden op uitgaansgebied en dat is best zeldzaam en bijzonder.<\/p>\n