{"id":53210,"date":"2017-08-14T09:00:59","date_gmt":"2017-08-14T07:00:59","guid":{"rendered":"http:\/\/fhm.nl\/?p=53210"},"modified":"2017-08-21T11:04:19","modified_gmt":"2017-08-21T09:04:19","slug":"dankzij-hops-grains-customize-je-binnenkort-jouw-eigen-speciaalbier","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/fhm.nl\/dankzij-hops-grains-customize-je-binnenkort-jouw-eigen-speciaalbier\/","title":{"rendered":"Dankzij Hops and Grains customize je binnenkort jouw eigen speciaalbier"},"content":{"rendered":"
<\/div>

Tijdens hun studie aan de Universiteit van Twente krijgen Yorick Bosch, \u00c9mile Heijs, Amber Altenburg en Teun Evers\u00a0de opdracht een bedrijf op te zetten. Zo werd Hops and Grains geboren, dat binnenkort de testfase ingaat en ons voorziet van ons eigen unieke speciaalbier.<\/strong><\/p>\n

Bij Hops and Grains stel jij online je eigen bier samen. Een soort NIKEiD voor goudgele rakkers. Jij kiest het soort biertje en de ingredi\u00ebnten, zodat jij op je volgende fissa een uniek speciaalbiertje hebt om te schenken.<\/p>\n

H\u00e9 Yorick, top idee man, hoe kwamen jullie hierbij?<\/strong>
\nDank je wel! In eerste instantie voor een\u00a0studieproject. Met nog wat klasgenoten moesten we een bedrijf opzetten dat\u00a0online producten verkoopt en personaliseert. Wij zijn dus uiteindelijk iets met bier gaan doen en daarna ook mee doorgegaan.<\/p>\n

Hoe zet je die stap van studieproject naar serieus bedrijf dan?<\/strong>
\nEigenlijk hadden we alles alleen nog maar op papier staan. Wel een serieus bedrijfsplan natuurlijk. Toen werden we uitgenodigd om mee te doen met de UT Challenge. Daar streden we tegen tachtig andere startups en daar sta je dan te pitchen voor 300 mensen. Het leverde ons uiteindelijk wel de publieksprijs op en de hoofdprijs in de Ideation-categorie. Wat resulteerde in twee\u00a0cheques van 2.000 en 4.000 euro voor ons startkapitaal.<\/p>\n

\"FHM-Hops
Bron:<\/span> Gijs van Ouwerkerk.<\/span><\/figcaption><\/figure>\n

Speciaalbier wordt sowieso steeds populairder in Nederland, hoe komt dat denk je?<\/strong>
\nIk denk dat veel mensen wel klaar zijn met de standaard pils. Dat is leuk voor 16- of 18-jarigen die nog denken dat al het bier hetzelfde smaakt. Naarmate je ouder wordt ontwikkel je je smaak, zo kan een puber een goede whiskey meestal ook nog niet waarderen.<\/p>\n

Bier is in Nederland verweven met\u00a0onze cultuur en nu ontdekt men dat er veel meer variatie in zit. In 2007 waren er bijvoorbeeld nog maar rond de zeventig brouwerijen en nu zijn dat er minimaal 370. Het is in tien jaar tijd dus enorm gegroeid.<\/p>\n

En daar willen jullie ook een steentje aan bijdragen?<\/strong>
\nJa, wij maken het nog toegankelijker. Veel mensen vinden het brouwproces heel interessant maar hebben de tijd, ruimte, kennis of het geld niet om het zelf te doen. Bij ons kunnen die mensen alsnog hun eigen bier samenstellen. Wij brengen alles op \u00e9\u00e9n plek bij elkaar.<\/p>\n

Maar loop je dan niet het risico dat het niet te zuipen is?
\n<\/strong>Nou ja, wij begeleiden ze wel. De beginners kiezen uit het soort bier dat ze willen, dus blond of tripel bijvoorbeeld. Aan de hand daarvan kunnen zij zelf nog extra ingredi\u00ebnten toevoegen, maar het blijft wel de verantwoordelijkheid van de klant. Als het nergens naar smaakt, ligt dat in hun handen. Mocht er iets fout zijn gegaan in het productieproces, gaat het natuurlijk niet door. Maar als alles is gegaan zoals de klant het wil, krijgt die het ook zo. Of het nou lekker is of niet.<\/p>\n

Om dat uiteindelijk uit te sluiten slaan we alle recepten op een persoonlijke pagina op, die zien alleen de klanten zelf. Daar staat echter wel een share button zodat iedereen uiteindelijk zijn of haar recept kan delen. Zo kun je selecteren welke goed en welke slecht scoren.<\/p>\n

\"FHM-Hops
Bron:<\/span> Hops and Grains.<\/a><\/span><\/figcaption><\/figure>\n

En wat krijgt men dan, een kratje?<\/strong>
\nJa, de bestellingen zijn vanaf \u00e9\u00e9n kratje, dat is acht liter bier. Vanaf die hoeveelheid is het namelijk effici\u00ebnt om te brouwen. Tien liter gaat heel goed in onze ketel en dan hebben wij er het minste omkijken naar. Dan is het vooral een kwestie van de goede ingredi\u00ebnten er op het juiste moment indoen.<\/p>\n

Maar je eigen bier brouwen is natuurlijk leuk, veel leuker vinden mensen het nog om een eigen etiket te hebben. Dat bleek uit een enqu\u00eate die we gehouden hebben. Wij hebben dat opgelost door een standaard label te ontwerpen met ons logo erop, met daaronder ruimte voor een eigen afbeelding.<\/p>\n

Hoe lang duurt het tot ze dat kratje thuis kunnen verwachten?<\/strong>
\nMet het hele proces ben je best wel een tijdje zoet. Het brouwen duurt bij elkaar al vier uur. Eerst wordt alles gekookt, waarna het gefilterd wordt, want we houden nog steeds niet van bier met vlokken. Als dat allemaal klaar is, wordt het gelagerd zodat de alcohol erin komt. Dat gebeurt drie weken lang in een donkere kamer op kamertemperatuur. Al met al heb je waarschijnlijk binnen anderhalve maand je kratje thuis. Je moet er dus op tijd bij zijn!<\/p>\n

https:\/\/www.youtube.com\/watch?v=9gzVWiqxjmg<\/p>\n

Recent heb je meegedaan aan Pitch and Ride om kapitaal te vergaren voor je onderneming, hoe was dat?
\n<\/strong>Heel leuk om aan mee te doen. Ik vond het tof om met zo’n professioneel team samen te werken. Een heel fijne\u00a0ervaring. De\u00a0
Pitch and Ride<\/a><\/em>\u00a0is echt een ontzettend tof project. Leuk idee om in een rit van een kilometer je idee te pitchen. Ik zou zo nog een keer meedoen.<\/p>\n

Hoe zorg je ervoor dat je in zo’n korte tijd mensen voor je wint?<\/strong>
\nJe moet in korte tijd duidelijk maken wat jouw idee of product toevoegt aan het leven van de klant. Ik kan wel een heel lulverhaal houden over het brouwproces maar dan weten ze alleen dat ik bier produceer, dat doen wel meer mensen. Je moet er bovenuit steken, door bijvoorbeeld je product mee te nemen. Wij hadden dat helaas nog niet, dus heb ik maar dat leren schort aangetrokken. De potenti\u00eble klant moet iets hebben dat in het oog springt, wat ze voor zich zien als ze eraan terugdenken.<\/p>\n

Wat heb je nu nog nodig om je onderneming te laten slagen?<\/strong>
\nNu zijn we bezig met een ruimte om te brouwen, daarvoor wachten we nog op het akkoord\u00a0van de universiteit. Als dat allemaal geregeld is kunnen we de testfase in. Het duurt nog wel minimaal een half jaartje tot onze site echt operationeel is. In het begin zullen we ook vooral aan familie en vrienden leveren om te zorgen dat we klaar zijn voor het grote werk. Met een beetje geluk krijgen jullie over een half jaar een berichtje dat je je eigen kratje kan kopen.<\/p>\n

\"FHM-Hops
Bron:<\/span> Gijs van Ouwerkerk.<\/span><\/figcaption><\/figure>\n","protected":false,"plaintext":"Tijdens hun studie aan de Universiteit van Twente krijgen Yorick Bosch, \u00c9mile Heijs, Amber Altenburg en Teun Evers\u00a0de opdracht een bedrijf op te zetten. Zo werd Hops and Grains geboren, dat binnenkort de testfase ingaat en ons voorziet van ons eigen unieke speciaalbier.<\/strong>\r\n\r\nBij Hops and Grains stel jij online je eigen bier samen. Een soort NIKEiD voor goudgele rakkers. Jij kiest het soort biertje en de ingredi\u00ebnten, zodat jij op je volgende fissa een uniek speciaalbiertje hebt om te schenken.\r\n\r\nH\u00e9 Yorick, top idee man, hoe kwamen jullie hierbij?<\/strong>\r\nDank je wel! In eerste instantie voor een\u00a0studieproject. Met nog wat klasgenoten moesten we een bedrijf opzetten dat\u00a0online producten verkoopt en personaliseert. Wij zijn dus uiteindelijk iets met bier gaan doen en daarna ook mee doorgegaan.\r\n\r\nHoe zet je die stap van studieproject naar serieus bedrijf dan?<\/strong>\r\nEigenlijk hadden we alles alleen nog maar op papier staan. Wel een serieus bedrijfsplan natuurlijk. Toen werden we uitgenodigd om mee te doen met de UT Challenge. Daar streden we tegen tachtig andere startups en daar sta je dan te pitchen voor 300 mensen. Het leverde ons uiteindelijk wel de publieksprijs op en de hoofdprijs in de Ideation-categorie. Wat resulteerde in twee\u00a0cheques van 2.000 en 4.000 euro voor ons startkapitaal.\r\n\r\n[caption id=\"attachment_53329\" align=\"alignnone\" width=\"2048\"]\"FHM-Hops Bron:[\/caption]\r\n\r\nSpeciaalbier wordt sowieso steeds populairder in Nederland, hoe komt dat denk je?<\/strong>\r\nIk denk dat veel mensen wel klaar zijn met de standaard pils. Dat is leuk voor 16- of 18-jarigen die nog denken dat al het bier hetzelfde smaakt. Naarmate je ouder wordt ontwikkel je je smaak, zo kan een puber een goede whiskey meestal ook nog niet waarderen.\r\n\r\nBier is in Nederland verweven met\u00a0onze cultuur en nu ontdekt men dat er veel meer variatie in zit. In 2007 waren er bijvoorbeeld nog maar rond de zeventig brouwerijen en nu zijn dat er minimaal 370. Het is in tien jaar tijd dus enorm gegroeid.\r\n\r\nEn daar willen jullie ook een steentje aan bijdragen?<\/strong>\r\nJa, wij maken het nog toegankelijker. Veel mensen vinden het brouwproces heel interessant maar hebben de tijd, ruimte, kennis of het geld niet om het zelf te doen. Bij ons kunnen die mensen alsnog hun eigen bier samenstellen. Wij brengen alles op \u00e9\u00e9n plek bij elkaar.\r\n\r\nMaar loop je dan niet het risico dat het niet te zuipen is?\r\n<\/strong>Nou ja, wij begeleiden ze wel. De beginners kiezen uit het soort bier dat ze willen, dus blond of tripel bijvoorbeeld. Aan de hand daarvan kunnen zij zelf nog extra ingredi\u00ebnten toevoegen, maar het blijft wel de verantwoordelijkheid van de klant. Als het nergens naar smaakt, ligt dat in hun handen. Mocht er iets fout zijn gegaan in het productieproces, gaat het natuurlijk niet door. Maar als alles is gegaan zoals de klant het wil, krijgt die het ook zo. Of het nou lekker is of niet.\r\n\r\nOm dat uiteindelijk uit te sluiten slaan we alle recepten op een persoonlijke pagina op, die zien alleen de klanten zelf. Daar staat echter wel een share button zodat iedereen uiteindelijk zijn of haar recept kan delen. Zo kun je selecteren welke goed en welke slecht scoren.\r\n\r\n[caption id=\"attachment_53331\" align=\"alignnone\" width=\"1597\"]\"FHM-Hops Bron:[\/caption]\r\n\r\nEn wat krijgt men dan, een kratje?<\/strong>\r\nJa, de bestellingen zijn vanaf \u00e9\u00e9n kratje, dat is acht liter bier. Vanaf die hoeveelheid is het namelijk effici\u00ebnt om te brouwen. Tien liter gaat heel goed in onze ketel en dan hebben wij er het minste omkijken naar. Dan is het vooral een kwestie van de goede ingredi\u00ebnten er op het juiste moment indoen.\r\n\r\nMaar je eigen bier brouwen is natuurlijk leuk, veel leuker vinden mensen het nog om een eigen etiket te hebben. Dat bleek uit een enqu\u00eate die we gehouden hebben. Wij hebben dat opgelost door een standaard label te ontwerpen met ons logo erop, met daaronder ruimte voor een eigen afbeelding.\r\n\r\nHoe lang duurt het tot ze dat kratje thuis kunnen verwachten?<\/strong>\r\nMet het hele proces ben je best wel een tijdje zoet. Het brouwen duurt bij elkaar al vier uur. Eerst wordt alles gekookt, waarna het gefilterd wordt, want we houden nog steeds niet van bier met vlokken. Als dat allemaal klaar is, wordt het gelagerd zodat de alcohol erin komt. Dat gebeurt drie weken lang in een donkere kamer op kamertemperatuur. Al met al heb je waarschijnlijk binnen anderhalve maand je kratje thuis. Je moet er dus op tijd bij zijn!\r\n\r\nhttps:\/\/www.youtube.com\/watch?v=9gzVWiqxjmg\r\n\r\nRecent heb je meegedaan aan Pitch and Ride om kapitaal te vergaren voor je onderneming, hoe was dat?\r\n<\/strong>Heel leuk om aan mee te doen. Ik vond het tof om met zo'n professioneel team samen te werken. Een heel fijne\u00a0ervaring. De\u00a0Pitch and Ride<\/a><\/em>\u00a0is echt een ontzettend tof project. Leuk idee om in een rit van een kilometer je idee te pitchen. Ik zou zo nog een keer meedoen.\r\n\r\nHoe zorg je ervoor dat je in zo'n korte tijd mensen voor je wint?<\/strong>\r\nJe moet in korte tijd duidelijk maken wat jouw idee of product toevoegt aan het leven van de klant. Ik kan wel een heel lulverhaal houden over het brouwproces maar dan weten ze alleen dat ik bier produceer, dat doen wel meer mensen. Je moet er bovenuit steken, door bijvoorbeeld je product mee te nemen. Wij hadden dat helaas nog niet, dus heb ik maar dat leren schort aangetrokken. De potenti\u00eble klant moet iets hebben dat in het oog springt, wat ze voor zich zien als ze eraan terugdenken.\r\n\r\nWat heb je nu nog nodig om je onderneming te laten slagen?<\/strong>\r\nNu zijn we bezig met een ruimte om te brouwen, daarvoor wachten we nog op het akkoord\u00a0van de universiteit. Als dat allemaal geregeld is kunnen we de testfase in. Het duurt nog wel minimaal een half jaartje tot onze site echt operationeel is. In het begin zullen we ook vooral aan familie en vrienden leveren om te zorgen dat we klaar zijn voor het grote werk. Met een beetje geluk krijgen jullie over een half jaar een berichtje dat je je eigen kratje kan kopen.\r\n\r\n[caption id=\"attachment_53330\" align=\"alignnone\" width=\"2048\"]\"FHM-Hops Bron:[\/caption]"},"excerpt":{"rendered":"

Tijdens hun studie aan de Universiteit van Twente krijgen Yorick Bosch, \u00c9mile Heijs, Amber…<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":53333,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"footnotes":""},"categories":[3],"tags":[382,16075,14333,16076,11282],"yst_prominent_words":[16071,16079,16077,1701,15659,16078,3351,16048,11214,16057,4304,16068,5342,16062,3198,16070,4258,1560,1700,2997],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/fhm.nl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/53210"}],"collection":[{"href":"https:\/\/fhm.nl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/fhm.nl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/fhm.nl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/fhm.nl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=53210"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/fhm.nl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/53210\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/fhm.nl\/wp-json\/wp\/v2\/media\/53333"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/fhm.nl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=53210"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/fhm.nl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=53210"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/fhm.nl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=53210"},{"taxonomy":"yst_prominent_words","embeddable":true,"href":"https:\/\/fhm.nl\/wp-json\/wp\/v2\/yst_prominent_words?post=53210"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}