{"id":53187,"date":"2017-08-09T16:45:09","date_gmt":"2017-08-09T14:45:09","guid":{"rendered":"http:\/\/fhm.nl\/?p=53187"},"modified":"2017-08-09T17:03:35","modified_gmt":"2017-08-09T15:03:35","slug":"range-rover-velar","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/fhm.nl\/range-rover-velar\/","title":{"rendered":"De Range Rover Velar heeft alles wat je autohartje begeert"},"content":{"rendered":"
<\/div>

Begin maart van dit jaar was daar opeens de geboorte van de Range Rover Velar. Die kwam als een verrassing, want we zagen niet al maandenlang een Britse buik ronder en ronder worden. Geen teasende foto\u2019s of filmpjes, de bevalling was er gewoon opeens. Zo werd het vierde gezinslid toegevoegd aan de Range Rover-familie. En waar kun je zo\u2019n SUV beter testen dan in Nederland? Precies, in de ruige contreien van Noorwegen.<\/strong><\/p>\n

Zeg, Noorwegen h\u00e8, waren jullie daar laatst ook niet? Scherpe jongen! Toen gingen we roadtrippen met de Mazda MX-5<\/a>. Een waanzinnige mooi land, zeker voor dergelijke trips, met al haar blinkende spiegelmeren, robuuste rotsen en kronkelige weggetjes langs de fjorden. Dit keer pakken we het wat grootser aan met de Velar. Op de foto\u2019s vonden we het al een beauty, maar in het echt imponeert \u2018ie helemaal. De Brit wordt pal tussen de Evoque en de Range Rover Sport gepositioneerd. Desalniettemin is het geenszins een grotere Evoque of een kleinere Sport, de bolide komt vanaf een wit velletje papier en met stip op 1, want dit is wat ons betreft de mooiste Range Rover aller tijden.<\/p>\n

\"Sketch
De eerste schetsen<\/span> <\/figcaption><\/figure>\n

De naam<\/h3>\n

Velar komt van het Latijns woord Velare. De gymnasten onder ons, weten dan gelijk dat dat verhullen betekent. Die naam komt niet uit de lucht vallen, want eind jaren\u201960 gebruikte Landrover de term al voor de eerste prototypes, wat later de eerste Range Rover zou worden.<\/p>\n

\"Range
P(etrol) 380 (pk)<\/span> <\/figcaption><\/figure>\n

Keuzes<\/h3>\n

Keuzes te over bij aankoop van de nieuwe Velar. Hij wordt uitgevoerd in de normale versie (goedkoopst), de R-Dynamic (medium) of de First Edition (duurst). Bij die laatste zit alles erop en eraan dat je maar kunt wensen. Uitschuifbaar panoramadak, dikke geluidsinstallatie van Meridian Signature, noem het allemaal maar op. Daar leg je met een kleine 134.000 euro dan ook wel een aardige smak geld voor neer. De mensen met een minder dikke portemonnee kunnen instappen voor \u20ac73.800,-. Ook een hoop geldcenten, maar al een stuk toegankelijker. Qua motoren kun je kiezen uit twee viercilinders benzine met 240 en 300 pk, of dieselen met 180 en 240 pk. Ook is er een V6 diesel met 300 pk. De allerdikste is de V6 met 380 pk. Yep, vink die voor ons maar aan.<\/p>\n

\"\"
Kunstwerk.<\/span> <\/figcaption><\/figure>\n

Toekomstig award-winnaar<\/h3>\n

Onze gebeden zijn verhoord, want we mogen in een P380 R-Dynamic instappen op het pittoreske vliegveld van Molde. De P staat hierbij voor Petrol en de cijfertjes voor het aantal paarden onder de kap. R-Dynamic houdt in dat er Eerst maar eens een bewonderend rondje om de auto lopen zeg. Holy guacemole, wat een beuker van een bolide. Intimiderend dik. De voor- en achterlichten zijn op prachtige wijze in de lijn van de auto ge\u00efntegreerd. De blik in z\u2019n ogen is gevaarlijk. De uitschuivende deurgrepen gaaf. Retestrak, clean en classy. Niet raar opkijken als deze sheriff straks met meerdere design awards aan de haal gaat.<\/p>\n

\"Range
We gingen lunchen in dit designhuis. Prima stekkie.<\/span> <\/figcaption><\/figure>\n
\"Handgrepen
Toffe uitschuivende handgrepen zijn tof.<\/span> <\/figcaption><\/figure>\n

Touching<\/h3>\n

En dan moet je nog instappen. Binnenin is het zo mogelijk nog beter. Minimalistisch, hypermodern, alles op prachtige wijze weggewerkt en een fraaie combo van alcantara, leer en carbonfiber. Beter dan dit wordt het wat ons betreft niet. Het meest in het oog springend zijn de twee HD 10\u2019\u2019 touchscreens. De interface is gebaseerd op de smartphones van tegenwoordig, waardoor veel knoppen achterwege konden blijven. Van massagestoelen met stoelverkoeling tot het regelen van de muziek of het aanpassen van de interieurverlichting. Alles is touch. En het werkt ook gewoon perfect en logisch. Zelden zagen we een auto die zo mooi van binnen is. De Range Rover Velar is absolute wereldklasse.<\/p>\n

\"Range
Cleaner ga je het niet krijgen.<\/span> <\/figcaption><\/figure>\n
<\/div>\n
\"Range
De twee 10” HD touchscreens<\/span> <\/figcaption><\/figure>\n
\"Range
De Velar maakt een skilift overbodig<\/span> <\/figcaption><\/figure>\n

Bergop<\/h3>\n

Over normaal asfalt rijdt \u2018ie heerlijk. Je kan je stoel achterover zetten en rustig cruisen, maar je kan ook de rechtervoet aan het werk zetten en door de bergen bulderen. Zeker met die 3,0 liter V6 met 380 pk (al mag de diesel met 300 pk en 700 Newtonmeter aan koppel er ook zijn). Maar pas echt speciaal, wordt het als we offroad gaan. Er zijn een aantal routes buiten de gebaande paden uitgezet, maar het wordt helemaal indrukwekkend als we langs een skilift een berg beklimmen. In de winter ski\u00ebn hier mensen naar beneden, nu rijden we naar boven. Dit is 4×4 op z\u2019n allerbest. Je past de ophanging en suspensie aan en je kan zo een berg oprijden. Weinig auto\u2019s die \u2018m dat nadoen. Minstens zo knap is dat \u2018ie net zo makkelijk de berg weer afrijdt. Je hoeft enkel de Downhill Speed Regulation aan te vinken en je rijdt zo die berg af. Het enige wat je hoeft te doen is een beetje te sturen. Remmen doet \u2018ie voor je. Bizar waartoe deze auto allemaal in staat is.<\/p>\n

\"Range
‘Iemand nog wat nodig van de supermarkt?’<\/span> <\/figcaption><\/figure>\n

Concurrentie? Nope!<\/h3>\n

Waar kun je nog meer voor dit geld terecht behalve de Range Rover Velar? Denk aan een Porsche Macan, BMW X3, of een Jaguar F-Pace (z\u2019n neefje, waarmee die hetzelfde aluminium onderstel en motoren deelt). Maar dat haalt het allemaal echt niet bij de Velar. Wat een ongelooflijke vette machine. Met het state of the art design (binnen \u00e9n buitenkant) zet het de\u00a0nieuwe standaard neer. Maak plaats, maak plaats, de nieuwe koning is gearriveerd.<\/p>\n

\"Range
Dik<\/span> <\/figcaption><\/figure>\n

In cijfertjes<\/h3>\n

Prijs Range Rover Velar:<\/strong> vanaf \u20ac73.800,-
\nPrijs gereden versie P380 R-Dynamic:<\/strong> vanaf \u20ac94.500,-
\nMotor:<\/strong> 3,0-liter V6
\nVermogen:<\/strong> 380 pk
\nKoppel:<\/strong> 450 Nm
\nAcceleratie 0-100:<\/strong> 5,7 sec.
\nTopsnelheid:<\/strong> 250 km\/u
\nGewicht:<\/strong> 1.884 kg
\nVerbruik:<\/strong> 9,4 L\/100 km<\/p>\n

\"Range
Ook geen onaardige lunchlocatie.<\/span> <\/figcaption><\/figure>\n

Range Rover Velar App<\/h3>\n

In Tomorrow Never Dies krijgt James Bond een BMW 750iL met afstandsbediening van Q . Daar moeten we aan denken als we horen dat er een Velar-app is waarmee je bijvoorbeeld de auto open en dicht kunt doen, of vanaf je ontbijtstoel alvast de verwarming aan kunt zetten. Lekker voor winterse dagen.<\/p>\n

<\/h3>\n

Tekst:<\/strong> Chris Riemens<\/a>
\nBeeld:<\/strong>
Range Rover<\/a><\/p>\n

Waarom Noorwegen het perfecte land is om zo’n auto te testen? Check de foto’s hieronder en het vraagteken maakt plaats voor een uitroepteken.<\/em><\/p>\n