YouTube<\/a>) ons, eenmaal bij een skatepark gearriveerd, zien dat 15 pk echt geen beperking hoeft te zijn: hij speelt met de 125 Duke alsof het een BMX crossfiets is, waarna we zelf een poging mogen doen.\r\n\r\nTerug bij het hotel wordt de switch gemaakt naar de 390 Duke, maar niet voordat eerst op het dak van het gebouw nog even wordt geknald. Pardon? KTM had als waanzinnige locatie voor de presentatie de oude FIAT fabriek in Turijn bedacht en laat daar op het dak een heuse kombaan zijn aangelegd waar ergens in het begin van de vorige eeuw auto\u2019s werden getest. Alleen de weg naar boven is al enorm kicken, een ellipsvormige spiraal die zo het toneel zou kunnen vormen in de volgende Fast and the Furious mag voor de fun (en, niet onbelangrijk, foto\u2019s) een paar keer op een neer worden geknald. Tot de grote FIAT CEO in z\u2019n limousine arriveert (om met z\u2019n helikopter verder te gaan) en alle activiteiten moeten worden stilgelegd.\r\n\r\n\r\n\r\nIn de kombaan overstappen van de 125 naar de 390 Duke voelt alsof ik op de 180 pk sterke Superduke ben overgestapt, zo indrukwekkend als de 44 pk sterke 390 aanvoelt. Een flinke draai aan het gas is genoeg om het voorwiel richting luchtruim te lanceren en door meteen op te schakelen blijft het daar mooi hangen in de lucht. Volgens KTM is de 390 Duke de sterkste motor in z\u2019n klasse (lees: het A2 rijbewijs) en daar is volgens mij geen woord van overdreven. Zeker wanneer vanuit de drukke binnenstad richting de Oostelijk gelegen Alpen wordt gestuurd. De bij tijd en wijle soms best smalle bergweg kronkelt langs kleine dorpjes omhoog en naarmate we hoger komen wordt de asfaltkwaliteit er niet beter op, maar dat weerhoudt voorrijder Adriaan Sinke, Nederlander en in het dagelijkse leven Product Marketing Manager bij KTM, er niet van om dit in een geheel niet onaardig tempo te doen.\r\n\r\nTot we zijn aangekomen in een maagdelijk wit landschap en er noodgedwongen moet worden gekeerd. \u201cWe hebben de route op het laatste moment toch maar aangepast,\u201d zo weet Adriaan Sinke, Product Marketing Manager bij KTM en Nederlander van origine, ons halverwege de berg midden in de sneeuw te vertellen. \u201cVerderop wordt het nog slechter en is er over de volle breedte van de weg een complete grindlaag uitgestrooid \u2013 alsof je offroad aan het rijden bent. Ik weet dat we bij KTM niet schuwen om dingen extremer dan anderen te doen, maar dit vonden wij zelfs te gek.\u201d Toch, ondanks dat de lus niet kan worden afgemaakt en alleen de onderste helft als Y met twee keerpunten wordt gereden, had KTM geen betere route kunnen bedenken voor deze 390 Duke, die niet voor niets op de marketingafdeling de bijnaam \u2018The Corner Rocket\u2019 heeft gekregen.\r\n\r\n\r\n\r\nDe tweede halve lus van de bergpas is beduidend strakker voor wat de kwaliteit van het asfalt betreft, waardoor de 390 Duke nog meer tot op en zelfs over de grens kan worden gepusht. Net als bij de 125 kan ook bij de 390 Duke het ABS worden uitgezet, maar de 390 heeft daarboven nog een extra Supermoto stand, waarbij je alleen ABS op het voorwiel hebt en het achterwiel met aanremmen heerlijk opzij kan worden gezet. Met dank ook aan de slipper-assist koppeling, die in eerste instantie is toegepast om te voorkomen dat bij te bruusk terugschakelen het achterwiel gaat stuiteren, maar als bijkomend voordeel heeft dat je de achterkant heerlijk kunt laten smeren. Onder volle acceleratie en onder volle hellingshoek begint de Metzeler achterband lekker te glijden en ook de voorkant kan flink worden gepusht, zonder dat het ook maar een moment onveilig aanvoelt. Dit mag dan \u2018slechts\u2019 een 44 pk 390 zijn, maar je zult op bergwegen als deze van verdomd goede huize moeten komen om dit bij te kunnen houden.\r\n\r\nMet de 125 en 390 Duke heeft KTM de lat voor instapmodellen voor het A1 en A2 rijbewijs op ongekende hoogte gelegd en twee fietsen neergezet die in veel opzichten voor middenklasse of zelfs premium modellen niet onder doen, en dat voor een prijskaartje dat ook nog eens betaalbaar is. En bovendien zo uitdagend, maar tegelijkertijd ook gemakkelijk te rijden zijn dat het verdomd moeilijk is om er af te blijven. Maak dus vooral geen proefrit, dikke kans dat je net als wij meteen bent verkocht.\r\n\r\n[gallery size=\"full\" ids=\"39629,39630,39631,39632,39633,39634,39635,39636,39637,39639,39640,39641,39643,39644,39645,39647,39648,39649\"]"},"excerpt":{"rendered":"Als een zwerm hitsige bijen op jacht naar de honingpot aan het einde van…<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":39651,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"footnotes":""},"categories":[6],"tags":[6861,956],"yst_prominent_words":[6855,6846,6845,6860,6844,6848,6854,6853,6847,6851,6843,6856,6859,6850,6852,1880,1560,6858,6857,6849],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/fhm.nl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/39619"}],"collection":[{"href":"https:\/\/fhm.nl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/fhm.nl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/fhm.nl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/fhm.nl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=39619"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/fhm.nl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/39619\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/fhm.nl\/wp-json\/wp\/v2\/media\/39651"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/fhm.nl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=39619"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/fhm.nl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=39619"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/fhm.nl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=39619"},{"taxonomy":"yst_prominent_words","embeddable":true,"href":"https:\/\/fhm.nl\/wp-json\/wp\/v2\/yst_prominent_words?post=39619"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}