{"id":32132,"date":"2017-02-24T20:00:53","date_gmt":"2017-02-24T19:00:53","guid":{"rendered":"http:\/\/fhm.nl\/?p=32132"},"modified":"2018-10-12T12:19:34","modified_gmt":"2018-10-12T10:19:34","slug":"met-de-trein-van-londen-naar-new-york-binnenkort-werkelijkheid","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/fhm.nl\/met-de-trein-van-londen-naar-new-york-binnenkort-werkelijkheid\/","title":{"rendered":"Met de trein van Londen naar New York: binnenkort werkelijkheid"},"content":{"rendered":"
<\/div>

Russen denken in groot, groter, grootst. Alles in Moedertje Rusland is buitengewoon groot en extreem, denk hierbij aan de temperaturen, de afstanden en de mensen die er wonen. Nu is het grootste land op deze aarde van plan een werkelijk gigantisch project te starten.<\/p>\n

\"Excited<\/a><\/figure>\n

De langste spoorlijn ter wereld, de Trans-Siberi\u00eb Express is al duizenden kilometers lang en doorkruist heel Rusland, het is zelfs mogelijk om door te reizen naar Peking. De directeur van de Russische Spoorwegen, Vladimir Jakoenin,\u00a0is zeer tevreden met de spoorlijn, maar heeft nog grotere plannen: een trein <\/a>naar Amerika!<\/p>\n

Voor wie enige geografische kennis heeft: er ligt inderdaad een zee en een oceaan tussen Rusland<\/a> en Amerika, wat af en toe best handig kan zijn om die twee kemphanen uit elkaar te houden. Vladimir Jakoenin zoekt echter de verbinding en\u00a0wil graag een tunnel aanleggen tussen het uiterste oosten van Rusland, het Siberische Uelen, en het westen van Alaska, het plaatsje Nome.<\/p>\n

\"Snow<\/a><\/figure>\n

Dit klinkt nogal ambitieus: de tunnel moet maar liefst 103 kilometer lang worden, de Gotthardtunnel is daarmee vergeleken een dwergje van slechts 15 kilometer. De spoorlijn moet onder de ijskoude Beringstraat komen. Het doel van dit project is een permanente verbinding tussen de twee supermachten\u00a0waarbij handel en toerisme de grote winnaars moeten worden. Het is dan zelfs mogelijk om vanuit Londen met de trein naar New York te rijden. Dat zou de meest epische rit ooit zijn!<\/p>\n

Helemaal origineel is het idee overigens niet, Tsaar Nicolaas II bedacht in 1906 al dat een tunnel wel handig zou zijn, maar kon het plan helaas niet uitvoeren vanwege een revolutie in eigen land waarbij hij het leven liet. De Wereldoorlogen en de Koude Oorlog <\/a>vertraagden eveneens de spoorlijn.<\/p>\n

\"Train<\/a><\/figure>\n

Experts van de Russische Spoorwegen schatten dat het immense project zo’n $100 miljard moet gaan kosten. Dat lijkt veel, maar als je bedenkt dat Rusland, Amerika en ook China erg ge\u00efnteresseerd zijn, moet dit toch wel te doen zijn. Zeker Trump en Poetin zijn\u00a0altijd in voor megalomane ideetjes. Rond 2030 moet het af zijn. Het alternatief is een stuk lastiger: een tunnel onder de Atlantische Oceaan.<\/p>\n

http:\/\/giphy.com\/gifs\/riding-u5zbi6FUC6cKY<\/p>\n","protected":false,"plaintext":"Russen denken in groot, groter, grootst. Alles in Moedertje Rusland is buitengewoon groot en extreem, denk hierbij aan de temperaturen, de afstanden en de mensen die er wonen. Nu is het grootste land op deze aarde van plan een werkelijk gigantisch project te starten.\r\n\r\nhttp:\/\/giphy.com\/gifs\/politicalproductsonline-donald-trump-huge-its-going-to-be-ibZ3IcD2d5te0\r\n\r\nDe langste spoorlijn ter wereld, de Trans-Siberi\u00eb Express is al duizenden kilometers lang en doorkruist heel Rusland, het is zelfs mogelijk om door te reizen naar Peking. De directeur van de Russische Spoorwegen, Vladimir Jakoenin,\u00a0is zeer tevreden met de spoorlijn, maar heeft nog grotere plannen: een trein <\/a>naar Amerika!\r\n\r\nVoor wie enige geografische kennis heeft: er ligt inderdaad een zee en een oceaan tussen Rusland<\/a> en Amerika, wat af en toe best handig kan zijn om die twee kemphanen uit elkaar te houden. Vladimir Jakoenin zoekt echter de verbinding en\u00a0wil graag een tunnel aanleggen tussen het uiterste oosten van Rusland, het Siberische Uelen, en het westen van Alaska, het plaatsje Nome.\r\n\r\nhttp:\/\/giphy.com\/gifs\/snow-winter-train-pdtaN3WCeipkQ\r\n\r\nDit klinkt nogal ambitieus: de tunnel moet maar liefst 103 kilometer lang worden, de Gotthardtunnel is daarmee vergeleken een dwergje van slechts 15 kilometer. De spoorlijn moet onder de ijskoude Beringstraat komen. Het doel van dit project is een permanente verbinding tussen de twee supermachten\u00a0waarbij handel en toerisme de grote winnaars moeten worden. Het is dan zelfs mogelijk om vanuit Londen met de trein naar New York te rijden. Dat zou de meest epische rit ooit zijn!\r\n\r\nHelemaal origineel is het idee overigens niet, Tsaar Nicolaas II bedacht in 1906 al dat een tunnel wel handig zou zijn, maar kon het plan helaas niet uitvoeren vanwege een revolutie in eigen land waarbij hij het leven liet. De Wereldoorlogen en de Koude Oorlog <\/a>vertraagden eveneens de spoorlijn.\r\n\r\nhttp:\/\/giphy.com\/gifs\/animated-train-IAgKhlQ9fg30A\r\n\r\nExperts van de Russische Spoorwegen schatten dat het immense project zo'n $100 miljard moet gaan kosten. Dat lijkt veel, maar als je bedenkt dat Rusland, Amerika en ook China erg ge\u00efnteresseerd zijn, moet dit toch wel te doen zijn. Zeker Trump en Poetin zijn\u00a0altijd in voor megalomane ideetjes. Rond 2030 moet het af zijn. Het alternatief is een stuk lastiger: een tunnel onder de Atlantische Oceaan.\r\n\r\nhttp:\/\/giphy.com\/gifs\/riding-u5zbi6FUC6cKY"},"excerpt":{"rendered":"

Russen denken in groot, groter, grootst. Alles in Moedertje Rusland is buitengewoon groot en…<\/p>\n","protected":false},"author":45,"featured_media":32133,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"footnotes":""},"categories":[3],"tags":[135,31,120,34,30,1270],"yst_prominent_words":[],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/fhm.nl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/32132"}],"collection":[{"href":"https:\/\/fhm.nl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/fhm.nl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/fhm.nl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/45"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/fhm.nl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=32132"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/fhm.nl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/32132\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":99823,"href":"https:\/\/fhm.nl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/32132\/revisions\/99823"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/fhm.nl\/wp-json\/wp\/v2\/media\/32133"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/fhm.nl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=32132"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/fhm.nl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=32132"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/fhm.nl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=32132"},{"taxonomy":"yst_prominent_words","embeddable":true,"href":"https:\/\/fhm.nl\/wp-json\/wp\/v2\/yst_prominent_words?post=32132"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}