{"id":306761,"date":"2024-02-15T16:30:08","date_gmt":"2024-02-15T15:30:08","guid":{"rendered":"https:\/\/fhm.nl\/?p=306761"},"modified":"2024-02-17T19:09:24","modified_gmt":"2024-02-17T18:09:24","slug":"sterren-koken-de-bokkedoorns-interview","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/fhm.nl\/sterren-koken-de-bokkedoorns-interview\/","title":{"rendered":"Chef\u2019s\u00a0Table: De kunst van het\u00a0sterren koken\u00a0bij De Bokkedoorns (**)"},"content":{"rendered":"
<\/div>

Met de nieuwe Mazda CX-60 zetten de Japanners hoog in op vakmanschap. In Japan betekent vakmanschap zoveel meer dan iets kunnen maken. Het betekent dat je perfectie nastreeft. Niet met machines, maar door mensenwerk. Takumi, worden deze vakmensen door Japanners genoemd. Een vak waar dit ook nadrukkelijk naar voren komt is het beroep van chef in de culinaire wereld. In samenwerking met Mazda gingen wij op reportage bij De Bokkedoorns (**). De iconische zaak in Overveen behoort al decennia tot de allerbeste restaurants van Nederland. Wij gingen een middagje meedraaien in de keuken van chef-kok Roy Eijkelkamp. <\/strong><\/p>\n

Het is een uurtje of half 10 in de ochtend als we onze dikke Mazda CX-60 de parkeerplaats opdraaien van De Bokkedoorns. Al sinds eind jaren\u201970 staat de zaak van de familie Beeren bekend als een van de beste restaurants van ons land. De Bokkedoorns wordt door Michelin niet voor niets al 32 jaar bekroond met twee sterren. Een erkenning die toebehoort aan slechts twintig restaurants in ons land.<\/p>\n

Familierestaurant De Bokkedoorns<\/h2>\n

Drijvende kracht achter De Bokkedoorns is de familie Beeren. Het is een klassiek familierestaurant. Vanaf 1961 onder leiding van John Beeren Senior, waarna in 1985 het stokje werd overgedragen aan zoon John Beeren, die op zijn beurt in 2016 weer de leiding overdroeg aan de derde generatie: Pascal Beeren. Het is daarmee de enige zaak in Nederland die al meer dan drie decennia twee sterren onder dezelfde eigenaar heeft. Alleen dat al maakt deze culinaire broedplaats een unieke plek.<\/p>\n

\"\"<\/figure>\n

Het is niet alleen een van de beste, het is tevens een van de mooist gelegen restaurants van ons land. De zaak ligt om de hoek van het strand van Bloemendaal en dus middenin de duinen. Als we welkom worden geheten en aan tafel plaatsnemen voor een cappuccino, kijken we uit op een prachtig meertje waar het riet sierlijk langs de oever op en neer wuift, terwijl de zonnestralen het interieur op fraaie wijze in een felle spotlight zet. Setting on point.<\/p>\n

We lopen door naar de keuken, waar de brigade van Roy Eijkelkamp al druk bezig is met het voorbereiden van de lunch. Roy is pas de derde chef-kok bij de Bokkedoorns. Als je nagaat, dat dit restaurant al in 1978 haar eerste Michelinster ontving, dan kun je wel zeggen dat de chefs hier loyaal en toegewijd zijn aan de keuken van De Bokkedoorns. Nadat hij klaar is met het fileren van een paar eenden, maakt hij tijd voor een kop koffie en een gesprek aan tafel in zijn domein. \u201cAls kleine jongen van vijf jaar oud ging ik elke zondag op visite bij mijn oma. Daar was altijd Koken met Sterren<\/em> met Cas Spijkers op televisie. Sindsdien ben ik altijd bezig geweest met eten en koken. Ik heb dit ook nooit als werk ervaren, maar als een hobby.\u201d<\/p>\n

\"De
Chef-kok Roy Eijkelkamp van De Bokkedoorns.<\/em><\/span> <\/figcaption><\/figure>\n

\u201cDe skills heb ik van Lucas Rive (voormalig chef van De Bokkedoorns, red.) geleerd, maar Cas Spijkers is mijn grote inspiratiebron. Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik hem heb leren kennen en zelfs regelmatig met hem in de kroeg zat. Ik heb de Cas Spijkers academie gedaan. Ik moest van ver komen en het was in Boxmeer, dus ik sliep daar dan al de avond van tevoren. Oh, dat was fantastisch. Op gegeven moment klopte hij standaard op de deur van mijn hotelkamer en zei: \u2018kom op, we gaan een glaasje vrolijkheid doen.\u2019 Dan zaten we met z\u2019n twee\u00ebn in de bar en vertelde hij verhalen over vroeger en De Zwaan, de zaak waar hij als eerste Nederlander twee sterren kookte. Die man was echt een idool voor mij. Zoveel passie voor eten en drinken, geweldig.\u201d<\/p>\n

\"De
Een jonge Roy Eijkelkamp drinkt een glaasje met legende Cas Spijkers.<\/em><\/span> <\/figcaption><\/figure>\n

Ondertussen worden er een drietal amuses voor ons neus gezet die we mogen proeven. Jij wil even wat moeilijke culinaire taal horen? Hebben we voor je. De eerste amuse is een Pie Tee gevuld met ceviche van kingfish (aka Spaanse makreel) en ponzu (yuzusap, sojasaus, rijstazijn, bonito, zeewier) vinaigrette. Daarbij zit een beurre blance van limoen, rode peper en bieslook. Ongelooflijke smaakexplosie.<\/p>\n

\u201cHet pushen en stress op de ketel, daar krijg ik energie van.\u201d<\/p><\/blockquote>\n

De tweede amuse is een melkschuimpje (van geitenmelk) met Za\u2019atar (sesamzaad, sumac, tijm, majoraan, oregano, zout, basilicum en rozijnen, Valancay (geitenkaas uit de Loire), radicchio (witloffamilie) en appel en een gel van komijn en rozijn. Tot slot krijgen we een derde amuse in de vorm van een cupje van witte chocolade met houtskool, een cremeaux van ganzenlever met gelei van passievrucht en een terrine van ganzenlever en passievrucht. Dit is snacken op Champions League niveau.<\/p>\n

\"De
De drie amuses (rechts is nummer 1, midden nummer 2, links nummer 3)<\/span> <\/figcaption><\/figure>\n

Krachtig spul<\/h2>\n

De 37-jarige chef-kok is ruim vijftien jaar werkzaam bij De Bokkedoorns. Eerst vijf jaar onder de hoede van Lucas Rive, waarna hij het stokje heeft overgenomen. \u201cIk begin in de ochtend en loop \u2019s avonds laat weer naar buiten.\u201d Het mag voor hem dan niet als werk voelen, er worden hier lange dagen gemaakt. In de keuken stuurt Roy een team aan van vijf koks. \u201cDat moeten er eigenlijk zeven of acht zijn, maar dit team is krachtig spul<\/em>.\u201d<\/p>\n

Wat vind je zo mooi aan koken?<\/strong>
\nHet cre\u00ebren. Uit het niets iets moois maken. Het is absoluut geen 9 tot 5 baan, want je weet niet wat de dag je brengt. De ene keer is het a la carte, dan een menu, dan weer een evenement. Het werk is heel divers. Het pushen en stress op de ketel, daar krijg ik energie van. Als wij met ons team om 00:00 uur de deur uitlopen, dan voelen we ons voldaan.<\/p>\n

Wat is vakmanschap in jouw ogen?
\n<\/strong>De liefde om het ultieme te willen bereiken. Wanneer je niet genoegen neemt met ok\u00e9, maar alleen het allerbeste. Dat is ambacht. Ik zal een voorbeeld geven: de bereiding van kreeft en krab zijn sinds ik chef ben al meerdere keren ge\u00ebvolueerd. Het kan altijd beter. Vroeger kookten we kreeft met bouillon, maar daar zijn we vanaf gestapt want dat voegde naar mijn mening niets toe. Zo ontwikkelen we onszelf en zorgen we ervoor dat het proces steeds beter wordt.<\/p>\n

\u201cWe zijn geen schilders, we zijn koks\u201d<\/p><\/blockquote>\n

Hoe zou jij je stijl omschrijven?
\n<\/strong>Ik houd van eenvoud.\u00a0 Natuurlijk is het mooi als een gerecht er leuk uitziet, maar het moet altijd ten goede komen aan wat er op je bord ligt. Het hoofdproduct moet voor zichzelf spreken. Ik hou niet van fratsen en rotzooi.<\/p>\n

\"De
Duxelle van paddenstoelen met mergelchampignons, gele bospeen met bubu arare en een kroket van cantharellen. Foto: Kris Vlegels<\/em><\/span> <\/figcaption><\/figure>\n

Hoe belangrijk is het visuele aspect?
\n<\/strong>Op een schaal van 100 procent zou ik zeggen 30 a 40. Eerst gaan we de smaak bedenken, daarna gaan we pas kijken naar presentatie. Als ik in een restaurant zit en de smaak is goed, dan ben ik de presentatie alweer vergeten. We zijn geen schilders, we zijn koks.<\/p>\n

Mooie uitspraak.
\n<\/strong>Ik had hier ooit een jongen in de keuken werken en die was een gerecht met kreeft aan het maken. Hij was in de weer met allerlei takjes en bloemetjes. \u2018Moet die kreeft er niet bij?\u2019, ze ik. \u2018Nee dat wordt te veel chef\u2019, antwoorde hij. Als je hier komt eten en de hoofdprijs betaalt, wat wil je dan liever? Dat stukje kreeft natuurlijk. Zo had hij het nog nooit bekeken, maar dat is hoe je moet denken. Een gast wil bovenal lekker eten. Een bloemetje of een takje voegt niets toe aan een gerecht, want daar zit geen smaak aan. Sommige chefs zie ik met bloemen werken in de winter. Weet je wat dat kost? Dan leg ik liever ergens kaviaar of een beetje truffel op, want dat is echt lekker.<\/p>\n

\"De
Ma\u00eetre Niels van Overmeire, eigenaar Pascal Beelen en chef-kok Roy Eijkelkamp.<\/em><\/span> <\/figcaption><\/figure>\n

Hoe kijk jij naar smaak?
\n<\/strong>Smaak is iets persoonlijks. Je hoort wel eens mensen zeggen dat ze geen vis lusten. Je hoeft mij ook geen stuk zalm te geven dat gortdroog is gebakken. Maar als jij een stukje vis krijgt dat goed is bereid, dan kan het zo elegant van smaak zijn. Hoe kun je dat niet lekker vinden? Mijn nichtje zei dat ook, maar toen waren we aan het koken en liet ik haar vis proeven. \u2018Ja, deze vissen vind ik allemaal wel lekker, zei ze.\u2019 Je houdt dus wel van vis, maar van goede vis. Vaak is het onwetendheid.<\/p>\n

Hoe gaat cre\u00ebren van een menu in z\u2019n werk?
\n<\/strong>We kijken altijd naar elegantie. Er zit meestal een roomsaus in, er zit een jus in, of iets van een schuimsaus, een bouillon, of een dressing. Een gerechtje met schaaldieren, een gerecht met vis, een gerecht met orgaanvlees. Op die manier bouw ik een menu een beetje op, zodat er diversiteit in zit op het gebied van smaak en structuur. Verder kijken we naar seizoenen. Het wildseizoen is net afgelopen, maar toen hadden we haas op het menu. Straks in het voorjaar komt er bijvoorbeeld lam op het menu.<\/p>\n

Hoe vaak wisselt een menu?
\n<\/strong>In elk geval nooit helemaal in een keer. Dat kan de keuken niet aan, ook niet qua kwaliteit. Er zit nu een nieuw vegetarisch gerecht in de pijplijn. We moeten \u2018m met een paar jongens nog kritisch doorproeven, maar dan kan dit gerecht morgenavond mee op het menu. Wij printen onze menukaarten zelf, dus als ik wil kan ik elke dag gerechten wisselen. Zo kan ik blijven spelen en vari\u00ebren.<\/p>\n