{"id":293704,"date":"2023-11-02T16:45:49","date_gmt":"2023-11-02T15:45:49","guid":{"rendered":"https:\/\/fhm.nl\/?p=293704"},"modified":"2023-11-05T12:05:38","modified_gmt":"2023-11-05T11:05:38","slug":"ducati-panigale-v4-ducati","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/fhm.nl\/ducati-panigale-v4-ducati\/","title":{"rendered":"De Ducati Panigale V4 is het summum op het gebied van snelheid"},"content":{"rendered":"
<\/div>

Als je motorrijders vraagt naar hun holy grail, dan zullen heel veel snelheidsfreaks de Ducati Panigale V4 over de tong laten rollen. Waar kun je dat Italiaanse racemonster beter testen dan op de plek waar geen limiet is? Op naar het noorden voor de Ducati Day Assen om te rijden met een van de meest waanzinnige machines ter wereld. <\/strong><\/p>\n

Zo af en toe moeten wij ons, ook na 13 jaar, weer even in de arm knijpen wat voor heerlijk avontuur er nou weer op ons te wachten staat. Vandaag is zo\u2019n dag, als we op een warme herfstdag naar Assen rijden. Een blik op het logo van het stuur tovert direct een brede glimlach op ons gezicht. Een lach die alleen maar breder wordt, als we een versnelling terugschakelen en onze rechtervoet het gaspedaal intrapt. De Porsche 911, die we toevallig een weekendje te testen hebben<\/a>, is altijd een feest om in te rijden. Al helemaal in de wetenschap dat die bolide ons brengt naar The Cathedral of Speed<\/em> waar we legaal maximaal mogen gassen op een van de meest begerenswaardige motoren van onze planeet. Eerst nog een nachtje slapen in een hotel in de buurt, zodat we morgen uitgerust aan de start kunnen verschijnen.<\/p>\n

\"Ducati<\/figure>\n

Ducati Day Assen<\/h2>\n

Ducati Benelux organiseert twee keer per jaar een Ducati Day, een circuitdag exclusief voor Ducati motoren. Dat doen ze \u00e9\u00e9n keer op Spa-Francorchamps en \u00e9\u00e9n keer op het TT Circuit Assen. Met een circuitdag moet je, zeker in oktober, een beetje geluk hebben met het weer. De weergoden zijn duidelijk met hun goede been uit bed gestapt, want als we vroeg in de ochtend richting het circuit rijden, is er een fabelachtige zonsopkomst gaande.<\/p>\n

“Dit is d\u00e9 plek om te ervaren waar deze machine toe in staat is”<\/p><\/blockquote>\n

Naast FHM is ook Maurice Hartsuiker (aka Mister Streetgasm<\/a>) van de partij. Als we op het TT Circuit aankomen, treffen we ook topkok en Ducati-liefhebber Jaimie van Heije<\/a> in de pitbox. Jaimie heeft zelfs twee exemplaren van de Ducati Panigale V4. Naast de reguliere, heeft hij ook nog een SP.\u00a0 \u201cDit is nu mijn zesde keer op Assen. Als je wil \u00e9cht wil ervaren waar deze machine toe in staat is op het gebied van aerodynamica, elektronica en motorblok, dan is dit d\u00e9 plek. Het is in Nederland het mooiste circuit om met de motor te rijden.\u201d<\/p>\n

\"Ducati
FHM-hoofdredacteur Chris Riemens, topkok Jaimie van Heije en Streetgasm-oprichter Maurice Hartsuiker op de Ducati Day Assen.<\/span> <\/figcaption><\/figure>\n

Extra kriebeltje<\/h2>\n

In de afgelopen maanden hebben we onze Ducati experience zorgvuldig opgebouwd. We reden de Multistrada V4<\/a>, de Diavel V4<\/a> en een trio Scramblers<\/a>, maar vandaag stappen we voor het eerst op de Ducati Panigale V4 S. Dit is voor ondergetekende wel een momentje hoor. De afgelopen jaren hebben we zoveel verschillende motoren getest, maar de Panigale V4 stond altijd wel bovenaan het lijstje om te testen. De knappe naam, het brute geluid, het verfijnde Italiaanse gevoel voor design. Net zoals Ferrari dat heeft bij de vierwielers, zorgt Ducati voor dat extra kriebeltje in de buik.<\/p>\n

Zeker met dit topmodel. Wellicht heeft dat ook iets te maken met dat we als klein jongetje altijd gefascineerd keken naar onze overbuurman, ex-voorzitter van Ducati Nederland fanclub, die elk weekend in z\u2019n garage aan z\u2019n Ducati 749R zat te sleutelen en zelfs zo idolaat is van het merk, dat hij tot op de dag van vandaag een motorblok van Ducati als een kunstwerk in zijn voortuin exposeert.<\/p>\n

\"\"<\/figure>\n

Voor wegdromen is nu geen tijd, want opperste concentratie is vereist als we de pitbox uitrijden en de baan betreden richting Strubben, Madijk en Ossebroeken (zie kaart). Het is onze tweede keer op Assen<\/a>, dus we starten nog in de beginnersgroep. Na ronde 1 zien we al iemand in de grindbak z\u2019n motor uit alle macht overeind proberen te trekken. Er rijden veel mannen (en een enkele vrouw) voor het eerst, dus het niveau wordt logischerwijs afgetast door de instructeurs, waar we in treintjes achteraan rijden. Zonder ons nou direct de nieuwe Valentino Rossi te noemen, voelen we wel dat we een heel stuk harder kunnen. Dit is nog geen 20% van wat deze motor in z\u2019n mars heeft.<\/p>\n

“Nooit reden we harder op een motor dan zojuist op de Ducati Panigale V4 S”<\/p><\/blockquote>\n

Hoe anders is dat in de tweede heat. Dit keer zitten we direct achter de instructeur, die na een rondje of drie gebaart dat we erlangs mogen: vrij spel. Geen flitsers. Geen tegenliggers. Alleen wij, de motor en een heel breed en lang stuk asfalt waar we zo hard mogen als we durven.<\/p>\n

\"Ducati
Chris in fraai motorpak van Rev ‘it<\/a>.<\/em> Foto: Ad Kievit<\/em><\/span> <\/figcaption><\/figure>\n

Besef even dat dit een motor is die je kan doortrekken tot 15.500 toeren per minuut. 15.500! Bij 13.000 levert het blok meer dan 215 pk. Schroef er een race-uitlaat onder en je beschikt over 230 pk. Op twee wielen. 90% van de veel zwaardere auto\u2019s die je op het wegdek tegenkomt heeft niet eens zoveel vermogen. Op 6.000 tpm levert de Panigale al 80% van het beschikbare maximumkoppel van 123 Newtonmeter. En dan heb je nog een hele hand te gaan. Het vergt serieus lef om die hendel volledig open te trekken.<\/p>\n

Holy moly<\/h2>\n

We komen de laatste lange doordraaier uit na Ossenbroeken, snijden de apex aan, komen netjes uit aan de rechterzijkant van de baan naast de curbs, waarna er een lang stuk rechtdoor op ons wacht. Dit is het moment om vol dat gas open te trekken. Wat er dan gebeurt is echt onbevattelijk. Het gaat zoveel sneller dan je hersenen kunnen bevatten. 2e<\/sup> versnelling, wegduiken achter het voorruitje, doorschakelen naar z\u2019n 3e<\/sup> versnelling, vol gas, in z\u2019n 4, een snelle blik op de snelheidsmeter ziet de cijfers 253 staan, maar dan komt de bocht er alweer aan. HOLY MOLY, w\u00e1t is dit gestoord.<\/p>\n

Remmen, remmen, r\u00e9mmen! Nooit reden we harder op een motor dan zojuist op de Duc. De motor kan nog veel harder remmen dan wij durven, maar we halen de bocht en blijven in de flow. Het enige waarop je tijdens het rijden op het circuit hoeft te focussen is gassen, remmen en de eerstvolgende bocht. Het heeft paradoxaal genoeg wel iets weg van diepzeeduiken. De diepe focus, geen verbale communicatie mogelijk, het \u00e9\u00e9n zijn met je gedachten. Wat een heerlijke manier van je hoofd leegmaken en ontladen van het drukke dagelijkse bestaan.<\/p>\n