{"id":283187,"date":"2023-08-02T12:00:09","date_gmt":"2023-08-02T10:00:09","guid":{"rendered":"https:\/\/fhm.nl\/?p=283187"},"modified":"2023-08-02T13:25:24","modified_gmt":"2023-08-02T11:25:24","slug":"mika-hakkinen-interview-f1","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/fhm.nl\/mika-hakkinen-interview-f1\/","title":{"rendered":"Q&A met Mika H\u00e4kkinen: \u2018Max Verstappen behoort nu al tot de grootsten aller tijden\u2019"},"content":{"rendered":"
<\/div>

Mika H\u00e4kkinen is een van de grootste Formule 1 coureurs uit de geschiedenis. Afgelopen week was hij in Nederland, als gast bij de lancering van de Player 0.0, de simracecompetitie van Heineken. FHM sprak met de Finse racelegende.<\/strong><\/p>\n

Toen wij als klein jongetje naar Formule 1 keken, was Schumacher tegen H\u00e4kinnen d\u00e9 battle in de koningsklasse van de autosport. In 1998 en 1999 werd hij tweemaal op rij wereldkampioen in die iconische zwart-grijze McLaren Mercedes. Daarna was het de beurt aan de hegemonie van Michael Schumacher, die vijf titels op rij wist te veroveren.<\/p>\n

Fighter jet<\/h2>\n

Maar hoe was dat, toen een jonge Mika voor het eerst in een Formule 1 auto stapte?\u00a0 \u201cIk begon met racen toen ik zes jaar oud was. Elk jaar racete ik in verschillende klassen. Ik was 20 jaar oud toen ik voor het eerst in een F1-auto mocht rijden. Het was de Benneton van Alessandro Nannini. Ik had al veel ervaring opgedaan met diverse raceauto\u2019s en ook Formule 3 bolides, maar toen ik in die F1 auto stapte en begon met accelereren wist ik niet wat me overkwam. Het was ongelooflijk om die technologie van de auto mee te maken, om te voelen wat voor ongelooflijke downforce de engineers uit zo\u2019n auto kunnen halen, de geometrie van de vering, de hoeveelheid grip op de baan en natuurlijk de power van de motor. Het maakt niet uit in welke versnelling je zit, het houdt gewoon niet op met accelereren. It\u2019s like a fighter jet<\/em>. Elke keer weer voel je die waanzinnige push in je rug. Ik schreeuwde het uit van geluk in mijn helm. Sensationeel.\u201d<\/p>\n

Mika H\u00e4kkinen over Spa<\/h2>\n

De Finse racelegende won in totaal 20 verschillende Grand Prixs in zijn carri\u00e8re. \u201cEr waren talloze schitterende circuits. Mijn favorieten waren Silverstone, Oostenrijk en Monaco, omdat ik dan thuis kon slapen. En natuurlijk Spa-Francorchamps. Eau Rouge is een van de mooiste, meest spectaculaire bochten ter wereld, maar er zijn daar in de afgelopen jaren verschrikkelijke dingen gebeurd. Ze moeten deze bocht echt gaan aanpassen, want zoals het nu is kan het niet meer.”<\/p>\n

\n
\n

 <\/p>\n

\n
<\/div>\n
\n
<\/div>\n
<\/div>\n<\/div>\n<\/div>\n
<\/div>\n
<\/div>\n
\n
Dit bericht op Instagram bekijken<\/div>\n<\/div>\n
<\/div>\n
\n
\n
<\/div>\n
<\/div>\n
<\/div>\n<\/div>\n
\n
<\/div>\n
<\/div>\n<\/div>\n
\n
<\/div>\n
<\/div>\n
<\/div>\n<\/div>\n<\/div>\n
\n
<\/div>\n
<\/div>\n<\/div>\n

 <\/p>\n

Een bericht gedeeld door Vasiliy Sumin (@f1_sumin)<\/a><\/p>\n<\/div>\n<\/blockquote>\n