{"id":281861,"date":"2023-07-04T19:00:54","date_gmt":"2023-07-04T17:00:54","guid":{"rendered":"https:\/\/fhm.nl\/?p=281861"},"modified":"2023-07-21T11:18:47","modified_gmt":"2023-07-21T09:18:47","slug":"rijtest-lexus-ux-300e","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/fhm.nl\/rijtest-lexus-ux-300e\/","title":{"rendered":"De Lexus UX 300e is de ideale auto voor een Schotse roadtrip"},"content":{"rendered":"
<\/div>

Voor de toekomst heeft de mensheid altijd wilde plannen gehad. Onsterfelijkheid, wonen op Mars, vliegende auto\u2019s. Wat daarvan terecht gaat komen, moeten we nog maar zien. We kunnen wel met enige zekerheid stellen dat we het in die toekomst zonder brullende V8-motoren moeten doen. Elektrisch rijden wordt het nieuwe normaal. Vrijwel alle automerken zijn op zoek naar de ideale auto voor later en Lexus presenteert nu haar poging: de UX 300e. Maar hoe goed is \u2018ie? Dat zoeken wij voor je uit.<\/strong><\/p>\n

Natuurlijk kunnen we dat doen op een stukje asfalt tussen Breukelen en Mijdrecht, maar dat zou niet zo spannend zijn. Plus, we moeten dan nog even wachten. De nieuwste Lexus komt niet voor 2024 naar Nederland. En dus trekken we naar Schotland.<\/p>\n

Lexus UX 300e<\/h2>\n

Lexus heeft een heerlijk programma voor ons in elkaar gedraaid in het land van haggis en single malts. We worden ontvangen op Carlowrie, een kasteel waar Doornroosje en Rapunzel nog jaloers op zouden zijn. Onder begeleiding van een doedelzakfanfare, uiteraard in kilts, zien we de auto voor het eerst. Natuurlijk is de Lexus UX niet nieuw. In 2018 introduceerde het merk het model al maar nu hebben we te maken met een verbeterde versie van Lexus\u2019 volledig elektrische urban crossover.<\/p>\n

\"UX
Foto: Daniel Reinhardt\/Lexus<\/span> <\/figcaption><\/figure>\n

Dat heeft alles van doen met het Electrified-project van het Japanse merk. Daarmee willen zij toewerken naar die duurzame toekomst. Het bereik is met 40% verbeterd om tot een maximale actieradius van 450 kilometer te komen. Tel daar een verbeterd chassis, ophanging en body bij op en je hebt een algehele rijervaring die je in een Lexus nog niet eerder ervaarde. En we kunnen nu niet zeggen dat het voorheen een slecht merk was.<\/p>\n

Enfin, we eten nog een alleraardigst hapje in Carlowrie en duiken dan snel ons bed in om helemaal ready te zijn voor de volgende dag. Dan mogen we namelijk zelf met dit karretje op pad! De volgende dag rijden we van workshop naar workshop. Zo leren we de auto kennen en maken we tijdens die pauzes kennis met de Japanse cultuur, zodat we het merk n\u00f3g beter snappen.<\/p>\n

Hoe rijdt dat dan?<\/h2>\n

En nu vraag je je waarschijnlijk af, hoe rijdt de UX 300e? Er is eigenlijk niet zoveel aan. En dat is in deze alleen maar positief. Het is een auto waar je je boodschappen in doet, waarmee je naar je werk rijdt en misschien eens per jaar brengt hij je naar je vakantiebestemming. Tja, dat moet vooral niet te ingewikkeld zijn. En dat is de Lexus UX 300e. Hij rijdt fantastisch, makkelijk en comfortabel. Door alle technische snufjes neemt hij een hoop werk op zich en alles reageert zoals je zou verwachten. Een heerlijk zorgeloos ritje dus.<\/p>\n

Het is tijd voor de eerste workshop. Door de schitterende maar drukke straten van Edinburgh zijn we de stad uit gemanoeuvreerd en belanden we op een machtig landgoed met een outdoor art gallery. Daar leren we hoe de stoelen zijn gestikt. Dat gaat namelijk volgens de Japanse Sashiko-kunst. Dat levert schitterende patronen op maar is voornamelijk bedoeld om de stof te verstevigen. Zo kun je met minder materiaal toch iets maken wat het lang volhoudt. Over duurzaamheid gesproken.<\/p>\n