{"id":280136,"date":"2023-06-15T17:55:48","date_gmt":"2023-06-15T15:55:48","guid":{"rendered":"https:\/\/fhm.nl\/?p=280136"},"modified":"2023-06-15T11:12:18","modified_gmt":"2023-06-15T09:12:18","slug":"sir-edmond-gin-interview","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/fhm.nl\/sir-edmond-gin-interview\/","title":{"rendered":"Hoe deze ondernemers met Sir Edmond Gin de wereld veroveren"},"content":{"rendered":"
<\/div>

Het Nederlandse Sir Edmond Gin is keihard bezig om de wereld te veroveren. In een paar jaar tijd is het prijswinnende drankenmerk al verkrijgbaar in meer dan 30 landen, and counting. Wat maakt hun product zo bijzonder? En hoe blink je uit in een markt waar zoveel concurrentie is? Dominique Makatita en T-J van der Drift vertellen ons hun indrukwekkende ondernemersverhaal. <\/strong><\/p>\n

Met een warm \u2018Welcome Sir Riemens\u2019 worden we vriendelijk welkom geheten op het hoofdkwartier in Naaldwijk. In het hart van het Westland is in de afgelopen jaren een van de snelst groeiende ginmerken ter wereld opgetuigd. Hoofdverantwoordelijken zijn eigenaren Dominique Makatita en T-J van der Drift. De twee leerden elkaar kennen op een jacht op Ibiza en hadden \u2018s avonds een gezamenlijk diner. Eenmaal aan tafel begon Dominique over zijn net opgestarte onderneming te vertellen: Sir Edmond Gin, \u2019s werelds eerste Bourbon vanilla infused gin. T-J, die al meerdere succesvolle ondernemingen op zijn naam heeft staan, reageerde belangstellend. “Een gin? Daar zijn er toch al duizenden van?”, was zijn eerste reactie. Het verhaal wekte zijn interesse. “Nadat Dominique in Nederland een presentatie had gegeven was ik echt overtuigd en zijn we het bedrijf klaar gaan maken voor internationale expansie\u2019\u2019, aldus T-J.<\/p>\n

Voorheen was Dominique lange tijd werkzaam in de drankenwereld bij Mo\u00ebt Hennessy, onderdeel van LVMH. \u201cBijna een decennium lang ben ik bezig geweest met het in de markt zetten van high-end drankenmerken zoals Mo\u00ebt & Chandon, Dom P\u00e9rignon en Belvedere vodka. Het leek mij een mooie uitdaging om zelf te gaan ondernemen, om echt iets unieks aan het dranken landschap toe te voegen.\u2019\u2019<\/p>\n

\"\"<\/figure>\n

Moordende concurrentie<\/strong><\/h2>\n

Gin is een eeuwenoude drank, maar in de afgelopen tien jaar is de populariteit enorm toegenomen. Met meer dan 5.000 verschillende ginmerken is er nogal wat concurrentie in het gin landschap. Dominique: \u201cWij hebben de hele gin-categorie in kaart gebracht. Als we een ginmerk zouden gaan starten, hadden we als doel voor ogen dat het significant anders moest zijn. Het geheime ingredi\u00ebnt werd per toeval ontdekt tijdens een diner bij de beroemde chef-kok Sergio Herman. De chef serveerde een heerlijk en verfijnd gerecht. Aan tafel legde hij uit dat het magische ingredi\u00ebnt Bourbon vanille is. Dat triggerde onze aandacht dusdanig, dat wij dat bijzondere ingredi\u00ebnt verder zijn gaan onderzoeken.\u201d<\/p>\n

De hele wereld kent vanille. Is het niet van desserts, dan wel van parfum of geurkaarsen. In 99% van de gevallen gaat het om kunstmatige vanille, dat rechtstreeks uit laboratoria komt. Slechts 1% is \u00e9chte vanille, afkomstig van vanillebonen. Als het van R\u00e9union of Madagaskar komt, dan mag het enkel de naam Bourbon vanille dragen. Ook wel bekend als \u2019s werelds beste vanille. Een bijzonder goedje, want na saffraan is het de op een na duurste specerij ter wereld.<\/p>\n

\"\"<\/figure>\n

Mission impossible<\/strong><\/h2>\n

Bourbon vanille is dus een uniek product om mee aan de slag te gaan. Dominique: “Dat was de gedachte totdat we bij een aantal destilleerders aankwamen en te horen kregen dat het niet mogelijk was om vanille te destilleren. Er zou niets van de smaak over blijven, mission impossible dus.\u2019\u2019 Ze zetten hun zoektocht voort, waarna ze aankwamen bij de gerenommeerde distilleerderij Herman Jansen. Zij zagen de onmogelijke missie juist als een uitdaging. Dat is niet verrassend, want de distilleerderij heeft bijna 250 jaar aan ervaring. Na buitengewoon veel testen, proeven en aanpassen ontcijferden ze de formule waarmee ze de smaak van Bourbon vanille op een elegante en verfijnde manier konden verwerken in de gin. Het was de geboorte van de smaak van Sir Edmond Gin zoals we dat nu kennen.<\/p>\n

\n
\n

 <\/p>\n

\n
<\/div>\n
\n
<\/div>\n
<\/div>\n<\/div>\n<\/div>\n
<\/div>\n
<\/div>\n
\n
Dit bericht op Instagram bekijken<\/div>\n<\/div>\n
<\/div>\n
\n
\n
<\/div>\n
<\/div>\n
<\/div>\n<\/div>\n
\n
<\/div>\n
<\/div>\n<\/div>\n
\n
<\/div>\n
<\/div>\n
<\/div>\n<\/div>\n<\/div>\n
\n
<\/div>\n
<\/div>\n<\/div>\n

 <\/p>\n

Een bericht gedeeld door Sir Edmond Gin – Bourbon vanilla infused gin (@siredmondgin)<\/a><\/p>\n<\/div>\n<\/blockquote>\n